Test BMW 528i xDrive Touring
BMW moest jarenlang lijdzaam toekijken hoe Audi dankzij vierwielaandrijving aan populariteit won. Tot nu, want dankzij xDrive heeft het een prima alternatief voor handen.

Het kan niet anders dan dat de populariteit van Audi’s Quattro aandrijving de mensen bij BMW wat heeft verrast. Want het merk sprong betrekkelijk laat op de kar van vierwielaandrijving voor zijn reguliere gamma. De voor BMW gekende achterwielaandrijving heeft namelijk zijn intrinsieke kwaliteit om elk model op dynamisch vlak iets hogerop te zetten, maar heeft tegelijk het nadeel dat het gebrek aan grip bij winterse omstandigheden voor gevaarlijke taferelen kan zorgen. Met dat argument in het achterhoofd verloor BMW in sommige landen flink wat klanten ten gunste van de concurrentie uit Ingolstadt. Maar daar brengt het sinds kort dus verandering in, eerst door de 535i en 530d met xDrive aan te bieden, en voortaan ook door de combinatie met de 528i, 525d en 535d mogelijk te maken. Wie een 5-Reeks met vierwielaandrijving wil, kan dus haast tussen het volledige motorgamma kiezen.

Test BMW 528i xDrive Touring

Test BMW 528i xDrive TouringTest BMW 528i xDrive Touring

Over naar de praktische kant van de zaak, de intelligente vierwielaandrijving heeft volgens BMW namelijk weinig invloed op de superieure rijdynamiek van de 5-Reeks Touring. Dit omdat BMW ervoor koos om bij normale omstandigheden continu de vier wielen aan te drijven in een 40:60 verhouding. 40% van het vermogen gaat dus naar de voortrein terwijl 60% de achteras vooruit stuwt. Die verhouding garandeert dat de 5-Reeks xDrive ondanks alles zijn dynamische eigenschappen niet verloochent. Meer nog, de extra grip helpt niet enkel in winterse omstandigheden, ook bij natte weersomstandigheden of bij het uitkomen van een korte bocht merk je meer tractie op. Het xDrive systeem is namelijk in staat om in een fractie van een seconde slip vast te stellen, waarna de kracht in een flits voor 100% naar voor of achter gestuurd kan worden, uiteraard telkens om de optimale rijdynamiek te bekomen. De combinatie van dat alles zorgt er voor dat je als bestuurder met een extra dosis vertrouwen achter het stuur kan kruipen, zelfs bij erbarmelijke weersomstandigheden.

Test BMW 528i xDrive Touring

Test BMW 528i xDrive TouringTest BMW 528i xDrive Touring

Wij reden de xDrive aandrijving in combinatie met de nieuwe 28i motor. De nieuwe geblazen viercilinder zal in de toekomst de ongeblazen zes-in-lijn moeten vervangen en kan prima cijfers voorleggen. Dankzij 245 pk en 350 Nm koppel helpt hij de 5-Reeks xDrive Touring van 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden en bereikt hij een topsnelheid van 240 km/u. Prestaties waarmee je hem moeilijk als een kneusje kan categoriseren. De automatische achtversnellingsbak helpt daarnaast het comfort op een erg hoog niveau dankzij schakelbeurten die boterzacht aanvoelen. Ook het motorgeluid is in zekere mate aanwezig, bij volgas hoor je een kleine roffel die de verborgen aard van het blok durft verraden. Maar de motor laat zich vooral rustig en comfortabel rijden, fluisterstil bij lage toerentallen en dankzij een hoog koppel bij lage toeren ook vinnig genoeg vanaf de start. Minpunt is wel het testverbruik, met 9,1 liter/100 km kunnen we de 528i xDrive Touring als een dorstig model aanstippen. Zeker omdat we deze testwaarde tijdens een retourtje Gent-Parijs bekwamen zonder ooit meer dan 135 km/u op de teller te zetten. Redenen voor het hogere dan opgegeven verbruik van 7,3 liter kunnen meerdelig zijn, zo stond ons testmodel tijdens de eerste lenteprik (+20°C) van het jaar op winterbanden en zou de xDrive aandrijving door zijn permanentie wel eens overbodig veel brandstof kunnen verslinden bij snelwegverkeer. Wie veel snelwegkilometers maalt, maar toch xDrive wil, kiest volgens ons dus best voor de 525d xDrive met 218 pk, die met een opgegeven verbruik van 5,4 liter een stuk zuiniger belooft te zijn.

Test BMW 528i xDrive Touring

Test BMW 528i xDrive TouringTest BMW 528i xDrive Touring

Buiten extra grip en vertrouwen blinkt ook deze 5-Reeks vooral uit in de prima combinatie tussen dynamiek en comfort. Dat comfort vinden we terug in de volledige rijbeleving, waar sturing, demping en automaat een belangrijke rol spelen. Het interieur trekt die lijn door, met stoelen die als zetels zitten, prima materialen en een sprekend bedieningsgemak voor alle wagenfuncties. Naar goede gewoonte kan het navigatiesysteem bediend worden via de iDrive-selector, een draai-drukknop in de middentunnel. Die bediening gaat erg gemakkelijk, en ook de visualisaties en instructies van het navigatiesysteem blijven tot de beste in autoland behoren. Qua ruimte aan boord heb je daarnaast uiteraard alles behalve te klagen in een 5-Reeks Touring, op de achterbank vinden we voldoende been- en hoofdruimte en de koffer is met standaard 560 liter allesbehalve een kneusje.

Test BMW 528i xDrive Touring

Test BMW 528i xDrive TouringTest BMW 528i xDrive Touring

De BMW 528i xDrive Touring is er vanaf 53.450 euro, dit terwijl een 528i Touring vanaf 48.450 euro verkocht wordt. Een exacte meerprijs van 5.000 euro voor vierwielaandrijving dus, al krijg je bij de xDrive-uitvoering standaard de achttraps automaat mee naar huis. De 525d xDrive Touring kost dan weer 54.150 euro, en is volgens ons een stuk zuiniger dan de geblazen viercilinder benzine die wij reden. Keuzes zijn er dus te over, en dat geldt ook voor de optielijsten. Wij kregen een met Exclusive Line uitgevoerde 5-Reeks Touring mee, een pakket waarbij je korting krijgt op een bundel opties zoals 18″ velgen (1.000 euro), verwarmde zetels (409 euro), parkeersensoren (900 euro), Navigatiesysteem Professional (2.800 euro), Xenonlichten (995 euro) enzovoort. Voor leder tel je daarnaast een kleine 2.000 euro neer, waardoor ons goed uitgeruste testmodel al snel op een totaalprijs van 64.220 euro inclusief BTW strandt. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Test BMW 528i xDrive Touring

Test BMW 528i xDrive TouringTest BMW 528i xDrive Touring

Conclusie

Wie op zoek is naar meer grip bij slechte weersomstandigheden, maar de stap naar een SUV te groot vindt, kan dankzij de optie xDrive ook de geliefde 5-Reeks van vierwielaandrijving voorzien. De voordelen zijn gekend, dankzij een onder normale omstandigheden continue 40:60 aandrijvingsverhouding en de mogelijkheid om in een fractie van een seconde het vermogen tussen voor- en achteras te wisselen biedt xDrive meer tractie bij sneeuw, regen of het uitgaan van een korte bocht. De nadelen zitten hem vooral in het verbruik, reken toch op een litertje extra ten opzichte van een regulier aangedreven model. Verder is de 528i xDrive Touring een comfortabele cruiser, die makkelijk kilometers maalt en opvallend stil is in zijn werking. De meerprijs van 5.000 euro behelst ondermeer ook de standaard achttraps automaat, waardoor de exacte meerkost zich eigenlijk rond een kleine 3.000 euro situeert, dat lijkt ons niet onoverbrugbaar voor wie meer zekerheid verlangt.

Test BMW 528i xDrive Touring

Overzicht

+ Rijcomfort, opvallend stil
+ Extra grip xDrive
+ Prestaties 528i

– Testverbruik 9,1 liter/100 km

Test BMW 528i xDrive Touring

Tekst: Pieter-Jan Scheir
Foto’s: Pieter-Jan Scheir & Stephanie Eeckhaut