Rijtest: BMW XM PHEV SUV plug-in hybride 653 pk G09 (2023)Flamboyant, imposant, luidkeels en uitgesproken maar ook bijzonder ruim en desgewenst zelfs zuinig. De BMW XM maakt heel wat emoties los!

Feest! De sportieve (en bijzonder populaire) BMW M GmbH divisie vierde in 2022 hun 50ste verjaardag. Doorheen dat halve decennium waren ze verantwoordelijk voor iconische creaties zoals de M3 CSL (E46), M635CSi (E24), M5 (E39) en de 1M Coupé (E82). Uiteraard werd deze M Motorsport mijlpaal op gepaste wijze gevierd in München én bij de lokale BMW verdelers. Zo kregen we naast een hoop special editions ook een veelbelovende M2 Coupé (met handbak!), een hedendaagse 3.0 CSL Batmobile en EINDELIJK een M3 Touring!

Rijtest: BMW XM PHEV SUV plug-in hybride 653 pk G09 (2023)

Het meest spraakmakende verjaardagskado was toch de behoorlijk eigenzinnige BMW XM (codenaam G09). Na de M1 uit ’79 zowaar het tweede model dat geen rechtstreekse evenknie heeft in de reguliere BMW catalogus. Kwestie van de lat direct zéér hoog te leggen. Maar waarom dat – gezien hun rijkelijke Freude am Fahren geschiedenis – een loodzware SUV PHEV moest zijn is nog steeds niet 100% duidelijk.


Rijtest: BMW XM PHEV SUV plug-in hybride 653 pk G09 (2023)

De commerciële belangen wegen hier uiteraard door want dergelijke bolides blijven verkopen als zoete broodjes. Tevens is deze XM een duidelijke reality check dat we vooral naar de toekomst en minder naar het (roemrijke) BMW verleden moeten kijken… Maar was een zuiver elektrische sportwagen in dat geval geen betere keuze? Ook daar hadden ze twee gegraveerde BMW logo’s in de bovenhoeken van de achterruit kunnen plaatsen. Inderdaad, dat is een directe verwijzing naar de eerdergenoemde M1!

De BMW XM is een imposante bling bling verschijning …

De BMW XM maakt indruk, altijd en overal. Zelfs in een sinistere zwarte koetswerkkleur … met gouden accenten, verlichte grille, minimaal 21” lichtmetalen velgen en dubbele (verticaal gepositioneerde) uitlaatmonden.

Rijtest: BMW XM PHEV SUV plug-in hybride 653 pk G09 (2023)

Er is heel wat mogelijk inzake personalisatie maar het blijft steeds behoorlijk uitgesproken/flamboyant. Of een niet-voetballende Jan Modaal zich hierin durft te vertonen bij de schoonfamilie is niet geheel duidelijk maar in bepaalde regio’s (pakweg Knokke, Midden-Oosten, China, Verenigde Staten) wordt het gegarandeerd een succesmodel. De XM productie werd toegewezen aan de BMW fabriek in Spartanburg (South Carolina).

… en tevens waanzinnig ruim

Qua formaat (5,11 x 2,01 x 1,76 m) nestelt hij zich mooi tussen een X5 en X7 … net zoals de X6. Maar die heeft een aflopende daklijn (wat invloed heeft op de binnenruimte) en dat is bij de XM niet het geval. Hier is er zowel voorin als op de achterbank veel ruimte voorhanden. En in de koffer past er nogmaals 527 à 1.825 liter bagage. Al eist de exclusieve BMW M laadkabeltas (no kidding!) ook wel wat plaats op.

Rijtest: BMW XM PHEV SUV plug-in hybride 653 pk G09 (2023)

Een panoramisch dak is er niet, daar vinden we namelijk een subtiel verlicht 3D geprint maanlandschap terug. Je moet het zien om het te kunnen plaatsen/begrijpen… Qua smaak zal het niet ieder zijn meug zijn, het is wel origineel. En in combinatie met een kwalitatieve afwerking en hoogwaardige materialen!

Boordevol technologie en gadgets

Hoe extravagant de BMW XM ook moge zijn, naast praktisch en veelzijdig biedt hij ook moderne technologie en hedendaagse rijhulp/veiligheid. Niets wereldschokkend of innovatief maar wel haarscherpe displays (12,3” + 14,9”) met logische opbouw/vlotte werking en handige ondersteuning (adaptieve cruise control, head-up display, draadloze Apple CarPlay / Android Auto …) voor tijdens langere ritten. Voor de inzittenden voorin wordt het nog beter met de heerlijke massagezetels.

Rijtest: BMW XM PHEV SUV plug-in hybride 653 pk G09 (2023)

Wil je een BMW XM met 653 pk of 748 pk?

Onder de XM motorkap ligt er een krachtige plug-in hybride aandrijflijn waarbij de befaamde 4.4-liter V8 en een elektromotor de handen in elkaar slaan. Goed voor een systeemvermogen van 653 pk / 800 Nm … of zelfs 748 pk / 1.000 Nm als je voor de XM Label Red topversie gaat. Dan duurt de 0-100 sprint (launch control baby!) maar 3,8 in plaats van 4,3 seconden. Afhankelijk van je voorkeur (en budget) wordt de topsnelheid opgekrikt van 250 naar 270 km/u.

Rijtest: BMW XM PHEV SUV plug-in hybride 653 pk G09 (2023)

In bepaalde regio’s heeft BMW intussen een toegankelijkere XM 50e plug-in hybride instapversie gelanceerd. Die doet het met een 3.0-liter zes-in-lijn (ipv V8) en stelt zich tevreden met 475 pk.

Desgewenst emissieloos en relatief zuinig

Dankzij een 27,5 kWh accupack (netto) is de XM in staat om 76 à 81 km (WLTP) zuiver elektrisch én fluisterstil af te leggen. In de praktijk is een dergelijk rijbereik haalbaar, mits frequent de stekker in te pluggen. De XM kan louter AC laden (dus niet snelladen) en dit aan maximaal 7,4 kW. Reken dus op bijna 5u aan de stekker.

Rijtest: BMW XM PHEV SUV plug-in hybride 653 pk G09 (2023)

Wie dat plichtbewust doet kan bijzonder scherpe verbruikscijfers optekenen. Of die effectief ook de opgegeven 1,6 à 1,9 liter benaderen is eerder twijfelachtig … of is hier aan het verkeerde adres. Na een kort-maar-krachtige testsessie schommelde ons verbruik rond 11 liter per 100 km. Mits enkele extra laadbeurten hadden we zeker onder de 10 liter grens geraakt. Wat toch een knappe prestatie is!

Rijgedrag BMW XM

De XM doet zijn uiterste best om een positieve rij-indruk na te laten. Dit ondanks het enorme gewicht (2.785 kg) en de hogere koetswerkbouw (waardoor je vooral gemakkelijker instapt en een goede zichtbaarheid krijgt)! Dankzij de meesturende achterwielen gaat parkeren vlotter dan je zou denken, toch wanneer er voldoende ruimte ter beschikking is. Op snelheid creëert het Integral Active Steering systeem dan weer extra stabiliteit.

Rijtest: BMW XM PHEV SUV plug-in hybride 653 pk G09 (2023)

De ingenieurs hebben duidelijk alles uit die kast gehaald, zowel qua software als hardware (sportdifferentieel, adaptieve ophanging, 48V actieve rolstabilisatie en performante remmen). Iets dat je snel merkt aan vlotte snelheden, uiteraard met de Sport (Plus) rijmodus actief. De slimme xDrive vierwielaandrijving zorgt steeds voor een vertrouwenwekkende wegligging en de 8-traps automaat schakelt sneller dan zijn eigenste schaduw. De demping heeft het wel merkbaar moeilijk (zeker op slecht asfalt) met de aanwezige massa en 23” velgen.

Rijtest: BMW XM PHEV SUV plug-in hybride 653 pk G09 (2023)

Maar vermoedelijk kan deze hedendaagse vorm van rijplezier (2.0) de dynamische meerwaardezoeker van weleer niet echt bekoren. Zeker omdat de focus op sportiviteit of comfort niet altijd duidelijk is. Gelukkig kan je met de bloedrode M1/M2 keuzeknoppen op het stuurwiel zelf een passende setup maken. De steevast aanwezige – lichtelijk overdreven! – soundtrack helpt de zaak ook niet vooruit, zeker als je beseft dat het deels digitaal versterkt (lees: fake) is.

Prijzen en concurrentie

Voor een Belgische BMW XM bestelbon heb je minstens 177.450 euro nodig. Zo’n prijskaartje komt gelukkig met een behoorlijk stevige basisuitrusting, zeker naar Duitse premium normen. Toch voorzie je best nog wat extra budget voor enkele leuke (prijzige) extra’s zoals de reusachtige velgen (+3.000 euro), Driving Assistant Pack Professional (+2.800 euro), gekleurde M Sport remmen (+520 euro) en Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System (+4.530 euro). Bij de krachtigere BMW XM Label Red begint het pas bij 204.300 euro!

Rijtest: BMW XM PHEV SUV plug-in hybride 653 pk G09 (2023)

Elders een soortgelijke (imposante) SUV PHEV terugvinden is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Qua formaat, prestaties en prijskaartje komt de Porsche Cayenne Turbo E-Hybrid (739 pk, vanaf 187.878 euro) enigszins in de buurt. Maar qua bling bling gehalte moet deze sportieve(re) Duitser toch wel zijn meerdere erkennen. Maar als dat primeert op de wishlist volstaat misschien de BMW X6 M Competition (625 pk, vanaf 158.950 euro) in een fris kleurtje?

Conclusie

Waarom komt BMW voor de 50ste verjaardag van haar iconische M familie niet met een échte sportwagen? Bij voorkeur eentje met achterwielaandrijving, zes-in-lijn benzinemotor, 50:50 gewichtsverdeling en handgeschakelde versnellingsbak? Het antwoord is relatief simpel, omdat fanboys/liefhebbers vooral mijmeren omtrent het verleden en niet persé een (peperdure) bestelbon gaan tekenen.

Geheel volgens de commerciële logica zag de feestelijke BMW XM PHEV SUV dus het levenslicht. Misschien is het befaamde DNA van M-producten uit de E28, E30 en E39 modelreeksen hier wat minder sterk aanwezig maar aan eigenheid, karakter en uitstraling geen gebrek. Net zoals een immens prestatiepotentieel, knappe technologie, ruim interieur … én zowaar een lifestyle tas voor de laadkabels! Wie had dat een halve eeuw geleden kunnen voorspellen.

Overzicht:
+ Ruim
+ Hightech
+ Prestaties
+ Relatief zuinig, mits frequent laden
+ Werkbaar zuiver elektrisch rijbereik (75 km)
+ Afwerking/materiaalkeuze
+ Wegligging
+ Rijkelijke basisuitrusting

? Zéér unieke/uitgesproken/flamboyante looks
? Overdadige soundtrack
? Rijgedrag

– Prijs/opties
– Gewicht

Rijtest: BMW XM PHEV SUV plug-in hybride 653 pk G09 (2023)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie bmw.be!