Officieel: BMW M2 Coupe G87 460 pk (2022)Na alle blitse SUV’s en EV’s komt BMW nu (gelukkig) met een gloednieuwe M2 Coupé generatie die voornamelijk véél rijplezier/rijdynamiek wil bieden.

De befaamde/bejubelde Freude am Fahren kerngedachte/baseline is de laatste tijd minder sterk aanwezig doorheen de BMW catalogus. Grotendeels te danken aan de hedendaagse consument die blijkbaar andere prioriteiten heeft. Toch is de blauw-witte autobouwer uit München de échte liefhebbers van rijplezier niet vergeten. Want hier is zowaar een nieuwe M2 Coupé (codenaam: G87)! Tezamen met de XM en M3 Touring behoort deze compacte speelvogel tot de feestelijke activiteiten ter ere van 50 jaar BMW M!

De M2 Coupé gaat uiteraard verder op de 2 Reeks Coupé die op zich best sterk afwijkt van de rest van het gamma. Onderhuids kan je spreken van een ingekorte M4 Coupé maar op visueel vlak oogt het geheel best onderscheidend. Zeker met die nieuwe (hoekige) grille vooraan! Eveneens uniek voor deze M2 Coupé: de verticale reflectoren, vierdelige sportuitlaat, bredere heupen en aanwezige spoilerlip op het kofferdeksel.

De nieuwe BMW M2 Coupé is verkrijgbaar in talrijke velgen (19”/20” standaard, 20”/21” optioneel) en kleuren, de Zandvoort Blau en Toronto Rot tinten zijn exclusief voorbehouden. Het optionele koolstofvezel dak zorgt alleen al voor 6 kg gewichtsbesparing. Binnenin prijken de gekende M1/M2 functietoetsen op het stuurwiel en omvat het infotainmentsysteem extra “BMW M” widgets. Desgewenst kan je voor diverse sportieve details (alcantara, chroom, koolstofvezel, contrasterende stiknaden, …) kiezen.

Deze BMW M2 Coupé is 460 pk sterk. En voor wie wil zelfs handgeschakeld!

Voorin ligt de 3.0-liter M TwinPower Turbo zescilinder benzinemotor die ook in de M3 en M4 zit. Wel in een ietwat aangepaste vorm en 460 pk / 550 Nm sterk, nog steeds vloeien die enkel en alleen naar de achteras! Standaard krijg je een 8-traps M Steptronic sportautomaat met schakelflippers … maar optioneel is er een handgeschakelde 6-versnellingsbak beschikbaar. HOERA! De 0-100 sprint duurt dan wel 4,3 seconden, met de automaat doe je er slechts 4,1 seconden over. Beiden gaan tot 250 km/u … tenzij je oplegt voor de M Drivers Pack. Dan ligt de topsnelheid plotsklaps op maximaal 285 km/u.

Naast een perfecte 50:50 gewichtsverdeling zorgen het lage zwaartepunt, actieve sportdifferentieel, krachtige remmen, instelbare M Traction Control én de Drift Analyser voor een speelse inborst. Met de adaptieve dempers moet je er ook rustiger/comfortabel mee kunnen rijden. Voor de die hard circuitliefhebbers is er zelfs een M Race Track Pack met ondermeer kuipzetels en sportief rubber!

Hoeveel je moet neertellen voor een nieuwe M2 Coupé in België heeft BMW nog niet officieel gecommuniceerd. Reken toch op gemakkelijk 75.000 euro aangezien de lauwere M240i Coupé alreeds 56.575 euro kost. Tegen de lente van 2023 worden de eerste exemplaren verwacht, de productie zal in Mexico plaatsvinden.