Rijtest: BMW iX xDrive50 523 pk EV SUV I20 (2022)Met de nieuwe iX heeft BMW een indrukwekkend SUV EV vlaggenschip gelanceerd. We voelen hem aan de tand in de iX xDrive50 uitvoering, alvast goed voor een luttele 523 pk!

Een 1 Reeks met voorwielaandrijving, vierwielaandrijving voor de M5, potsierlijke SUV’s met een aflopende daklijn en een reusachtige bbq-grille voorop de 4 Reeks. Je kan BMW niet verwijten dat ze gemakkelijkheidshalve steeds voor de meest logische/bestaande oplossing kiezen! Vervolgens schreeuwt ’t internet moord en brand … terwijl de consument er weinig tot geen problemen inziet. En zo zorgen ook dergelijke “gecontesteerde modellen” voor prima verkoopcijfers!

Gustibus et coloribus non disputandum

Die moderne gang van zaken zal BMW ongetwijfeld gesterkt hebben in de ontwikkeling van de iX (codenaam: I20). Een indrukwekkende SUV – al neigt het misschien meer richting een MPV – met een zuiver elektrische aandrijflijn. In tegenstelling tot de andere BMW EV telgen (iX1, iX3, i4 en i7) is de iX niet afgeleid van een bestaand model.

Rijtest: BMW iX xDrive50 523 pk EV SUV I20 (2022)

Toch zijn het vooral de behoorlijk “karaktervolle” iX looks die er voor velen over zijn. Smaken, kleuren en geuren durven al eens te verschillen. Toch vonden we tijdens onze testperiode niemand die openlijk zijn/haar goedkeuring voor de iX wou uitspreken. Zelfs niet in deze sinistere black on black configuratie met blitse 22” bicolor Titanbronze velgen, blauwe remklauwen en de geïntegreerde handgrepen!

Rijtest: BMW iX xDrive50 523 pk EV SUV I20 (2022)

Sfeervol interieur

De publieke opinie omtrent de buitenzijde mag dan redelijk hard zijn, over het interieur was er veel meer enthousiasme te bespeuren. De kwalitatieve afwerking, premium (al dan niet gerecycleerde) materialen en hoge zitpositie (= goede zichtbaarheid rondom en gemakkelijke instap) zijn hier duidelijke troeven. De iX oogt binnenin direct zeer aangenaam (“sympathiek”) dankzij de riante binnenruimte, knusse zetels, sterke lichtinval en vernieuwde lay-out.

Rijtest: BMW iX xDrive50 523 pk EV SUV I20 (2022)

Achter het zeshoekige (!) stuurwiel met functietoetsen prijkt er namelijk een riant digitaal instrumentarium (12,3”) dat aan de linkerkant mooi (ietwat gebogen) overloopt in het infotainmentsysteem (14,9”), vandaar de BMW Curved Display benaming. Tevens is het voorzien van de nieuwste OS8 software. Die staat garant voor héél véél moderne functionaliteit, dankzij over-the-air updates moet dat ook zo blijven in de komende weken/maanden/jaren. Ook goed dat de (kristallen) iDrive controller en diens logische/blindelingse bediening nog steeds van de partij is, bij de vernieuwde 2 Reeks Active Tourer is die verdwenen…

Rijtest: BMW iX xDrive50 523 pk EV SUV I20 (2022)

Omtrent de nieuwe menu/weergavestructuur (icoontjes zoals op je smartphone) zijn we minder enthousiast, blindelings hier je weg in vinden vraagt de nodige tijd/ervaring. En over je slimme telefoon gesproken, uiteraard kan je beroep doen op Apple CarPlay / Android Auto!

Rijtest: BMW iX xDrive50 523 pk EV SUV I20 (2022)

Plaats voor maximaal 1.750 liter bagage

Achterin de koffer is er plaats voor 500 liter bagage. Met een neergeklapte achterbank kan het laadvolume oplopen tot maximaal 1.750 liter. Vooraan is er geen frunk (front trunk, extra kofferruimte vooraan) te bespeuren. Zelf de “motor”kap openen is zelfs niet de bedoeling. Het bijvullen van de ruitenwisservloeistof kan via een opening achter het BMW logo!

Rijtest: BMW iX xDrive50 523 pk EV SUV I20 (2022)

Aan pk’s geen gebrek in de BMW iX

Het BMW iX aanbod omvat een xDrive40 (326 pk) en xDrive50 (523 pk). Daarboven prijkt er een iX M60 krachtpatser met maar liefst 619 pk en 1.100 Nm in overboost! Vermoedelijk zal de Duitse autoconstructeur het gamma op termijn aanvullen met een toegankelijke(re) instapper. Een iX variant met ongeveer 440 pk zou ook een logische toegeving zijn.

Rijtest: BMW iX xDrive50 523 pk EV SUV I20 (2022)

BMW iX xDrive50

Twee elektromotoren (één per as) zorgen in de vierwielaangedreven BMW iX xDrive50 uiteindelijk voor 523 pk / 765 Nm. Dat is voldoende om de befaamde nul-naar-honderd sprint in 4,6 seconden te voltooien, bij 200 km/u is het wel gedaan met accelereren.

Rijtest: BMW iX xDrive50 523 pk EV SUV I20 (2022)

Een riante accupack van 111,5 kWh (105 kWh netto) zorgt op papier voor een rijbereik van 588 à 608 km (WLTP). Toch wanneer het verbruik rond de 21 kWh per 100 km schommelt. Reken voor de goede orde toch op ongeveer 25 kWh waardoor je na een goede 450 km terug aan de stekker moet. Met een aangepaste rijstijl/ingesteldheid moet de magische grens van 500 km rijbereik zeker haalbaar zijn.

Rijtest: BMW iX xDrive50 523 pk EV SUV I20 (2022)

Energie besparen en opladen

Zoals bij menig EV kan je ook in de iX de intensiteit van de remenergierecuperatie instellen. Gaande van geen, matig tot veel maar BMW voorziet ook een intelligente optie. Die houdt dan rekening met de navigatie en talrijke sensoren/camera’s. Ietwat vreemd/onwennig in het begin maar na verloop van tijd ben je er zo mee weg. En zo verspil je geen onnodige energie!

Rijtest: BMW iX xDrive50 523 pk EV SUV I20 (2022)

Laden doet de BMW iX met een Wallbox of publieke laadpaal aan 11 kW (AC), na ongeveer 11u heb je dan een volle batterij. Aan een krachtige snellader (195 kW DC) haal je 80% in een half uur.

Rijtest: BMW iX xDrive50 523 pk EV SUV I20 (2022)

Rijgedrag

Gezien het riante formaat en stevige gewicht (2.500+ kg) is de BMW iX xDrive50 duidelijk geen sportieveling pur sang. In de praktijk krijg je dat gevoel wel door het ogenblikkelijke reactievermogen, het lage zwaartepunt en het relatief betrokken stuurgevoel. Wie dat écht wenst kan dus best vlot door de bocht(en), activeer dan best wel even de Sport rijmodus. Vervolgens maken de aanwezige(re) IconicSounds de futuristische Star Wars ervaring/vibe compleet, gelukkig kan je deze apart uitschakelen.

Rijtest: BMW iX xDrive50 523 pk EV SUV I20 (2022)

Toch zouden we – zeker voor dagdagelijks gebruik – gewoon voor de Efficient MyMode gaan, zo haal je alles uit de beschikbare batterijcapaciteit en geniet je vooral van de rustgevende (stille!) rij-ervaring en hoogstaand comfortgehalte! De adaptieve luchtvering slaagt er namelijk in om het enorme gewicht bijzonder goed weg te filteren.

Rijtest: BMW iX xDrive50 523 pk EV SUV I20 (2022)

Hedendaagse rijhulp en veiligheid

Als SUV EV vlaggenschip mag/kan de BMW iX uitpakken met een breed arsenaal aan handige rijhulp en veiligheid. Denk aan 360° camera, volautomatische parkeerhulp, adaptieve cruise control met rijstrookassistentie/verkeersbordenherkenning, noodremhulp met voetgangers-/fietsersdetectie, intelligente LED koplampen of zelfs laserlichten! Eveneens leuk zijn de draadloze telefoonlader, head-up display, verwarmde zetels/stuurwiel, een riant panoramisch glazen dak en vooral het hoogwaardige Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System (1.615 Watt)!

Rijtest: BMW iX xDrive50 523 pk EV SUV I20 (2022)

Prijzen en concurrentie BMW iX xDrive50

Momenteel is er een BMW iX vanaf 88.700 euro (iX xDrive40), in het geval van de iX M60 topversie wordt dat 139.950 euro. Met het oog op een snelle productie/levering zijn de personalisatiemogelijkheden eerder beperkt. Naast een hoop koetswerkkleuren, velgen (20” à 22”) en interieur “werelden” zijn er slechts een handvol extra’s beschikbaar. En die zitten bovendien in personaliseerbare packs! Een warmtepomp (toch altijd handig voor een EV) behoort tot de basisuitrusting.

Rijtest: BMW iX xDrive50 523 pk EV SUV I20 (2022)

De Saphir Schwarz testwagen van dienst was een BMW iX xDrive50 (vanaf 119.250 euro) met Sportpakket die net geen 8.000 euro aan extra’s meekreeg.

Rijtest: BMW iX xDrive50 523 pk EV SUV I20 (2022)

Stiekem hoopt BMW dat al de X5 xDrive45e rijders (m/v/x) zullen overstappen naar de – fiscaal nog aantrekkelijkere – iX SUV EV. Die heeft in afwachting van de Mercedes EQS SUV en vernieuwde Audi e-tron SUV het premium SUV EV rijk bovendien voor zich alleen, de Tesla Model X buiten beschouwing gelaten natuurlijk. Iets lager gepositioneerd vinden we de vernieuwde iX3 (vanaf 71.700 euro) en diens talrijke conculega’s terug.

Conclusie

De vormgeving mag dan wat gecontesteerd zijn (zacht uitgedrukt), de BMW iX is écht een dijk van een wagen. Véél ruimte/gebruiksgemak, een sfeervol interieur, hoogwaardige afwerking/materialen, comfortabel en allerhande gadgets qua rijhulp, veiligheid en connectiviteit. Dat in combinatie met een werkbare rijbereik/doordachte aandrijflijn is toch de droom voor elke BMW (lease)fanboy/girl? Zeker gezien de fiscale aantrekkelijkheid van de EV en de riante basisuitrusting. De iX xDrive50 voegt daar nog een stevige brok vermogen – en dito prestaties – aan toe. Al gaan we er vanuit dat zo’n xDrive40 (die 30.000 euro goedkoper is) ook niet sloom zal zijn. Zeker omdat de iX niet persé een uitgesproken bochtenridder is…

Overzicht:
+ Ruim
+ Aangenaam interieur
+ Hoogwaardige materialen/afwerking
+ Comfort
+ Doordachte aandrijflijn
+ Rustgevende (stille) rij-ervaring
+ Werkbaar rijbereik (450 km)
+ Prestatiepotentieel
+ Wegligging
+ Riante basisuitrusting

? Looks

– Stevige prijzen
– Gewicht

Rijtest: BMW iX xDrive50 523 pk EV SUV I20 (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie bmw.be!