Officieel: BMW i4 Gran Coupe EV (2021)Na een (onnodig) langgerekte onthulling komt BMW naar buiten met alle details omtrent de zuiver elektrische i4 Gran Coupé!

Na de aankondiging, het concept, ontwikkeling en design presenteert BMW eindelijk de i4 Gran Coupé in vol ornaat. Inclusief alle details, véél beelden en zelfs prijzen. Na de i3 stadswagen en iX3 SUV moet deze i4 het EV verhaal van BMW verder ondersteunen, later dit jaar krijgen ze het gezelschap van het iX SUV vlaggenschip.

De BMW i4 Gran Coupé is grotendeels uit aluminium vervaardigd wat een positieve invloed heeft op het gewicht. Tevens is hij 4,79 m lang (wielbasis 2.86 m). Daardoor moet er binnenin voldoende ruimte zijn voor vijf personen. De koffer slikt op zijn beurt 470 liter à 1.290 liter bagage. De elektrisch inklapbare trekhaak is optioneel leverbaar en mag tot 1.600 kg trekken.

Standaard zijn er aerodynamisch geoptimaliseerde 17” velgen voorhanden maar via de optielijst kan dat oplopen tot 20”, desgewenst met sportief rubber en krachtigere remmen. Met het glazen panoramadak krijg je binnenin een versterkt ruimtegevoel en voor de audiofielen heeft BMW een Harman Kardon Surround Sound System (464 Watt, 16 luidsprekers) beschikbaar.

De nieuwe BMW i4 kan pronken met een hightech interieur dankzij de BMW Curved Display (12,3” instrumentenpaneel) die overloopt in het 14,9” infotainmentsysteem, beiden ietwat zwevend gepositioneerd en gericht naar de bestuurder. De i4 krijgt de meest recente versie van het iDrive besturingssysteem mee, toekomstige updates volgen over the air via de ingebouwde 5G dataverbinding. Net zoals in de iX3 zien we hier diverse blauwe accenten, het BMW themakleur inzake elektrificatie.

Overzicht BMW i4 varianten

BMW zal de i4 initieel leveren als i4 eDrive40 en i4 M50, later volgen er ongetwijfeld nog diverse varianten (en andere koetswerkvormen?).

i4 eDrive40: 340 pk – 430 Nm – RWD – 590 km rijbereik (WLTP) – 0-100 in 5,7 seconden – max 190 km/u
i4 M50: 544 pk – 795 Nm – AWD – 510 km rijbereik (WLTP) – 0-100 in 3,9 seconden – max 225 km/u

Beide versies hebben een 84 kWh (80,7 kWh netto) lithium-ion accupack met hoge energiedichtheid. Laden doe je aan maximaal 200 kW (DC) of 11 kW (AC), een laadbeurt duurt respectievelijk 30 minuten of 8 uur.

Comfortabel maar desgewenst (zeer) sportief

Het BMW i4 platform werd specifiek voor elektrische voertuigen ontwikkeld. Daardoor is er binnenin behoorlijk veel ruimte en is het geheel opmerkelijk wendbaar (kleine draaicirkel), ook zitten de batterijen laag/diep ingewerkt (= laag zwaartepunt) wat goed nieuws is voor het rijgedrag. Zowel de dempers als stuurgevoel werd voornamelijk afgesteld op comfort. Via de optielijst (adaptieve dempers, Variable Sport Steering, …) kan die focus richting sportiviteit gaan. Iets dat de i4 M50 uiteraard standaard al doet, zowel qua uitrusting, afwerking als vormgeving!

Verdere personalisatie is er mogelijk inzake rijhulp, veiligheid en gadgets, uiteraard voorziet BMW hier alle hedendaagse hulpmiddelen. Denk aan adaptieve cruise control, rijbaanassistentie, noodremhulp, 360° camera, verkeersbordenherkenning, handig head-up display en zo gaat het nog even door. Standaard krijg je sowieso een geluiddempende voorruit, automatisch dimmende binnenspiegel en verwarmde buitenspiegels.

Vanaf 59.900 euro

De fabriek van München werd voor 200 miljoen euro opgewaardeerd zodoende de BMW i4 productie hier vlotjes/efficiënt kan verlopen, mooi broederlijk naast de 3 Reeks. Tegen november worden de eerste exemplaren in België verwacht. De lokale BMW Verdeler helpt je graag verder met een passende configuratie/bestelbon op te maken. Reken daarvoor op minimaal 59.600 euro (i4 eDrive40) of 73.000 euro (i4 M50).