Rijtest: BMW 3 Reeks 330i Berline (2019)

Rijtest: BMW 3 Reeks 330i Berline G30 258 pk (2019)De BMW 3 Reeks weet sinds mensenheugenis te begeesteren met zijn rijdynamiek, kunnen we dat ook zeggen over de nieuwe 330i Berline met een 258 pk sterke viercilinder benzinemotor?

De 3 Reeks. Wereldwijd BMW’s best verkochte model met sinds 1975 méér dan tien miljoen geproduceerde exemplaren in diverse koetswerkvormen. Initieel eerst als coupé, erna als berline, praktische break en zelfs lifestyle cabrio en Gran Turismo uitvoeringen. In 2013 lanceerde BMW de 4 Reeks (Coupé, Cabrio en Gran Coupé) waardoor de 3 Reeks enkel nog de Berline, Break en Gran Turismo omvatte.

Rijtest: BMW 3 Reeks 330i Berline G30 258 pk (2019)

De zevende generatie BMW 3 Reeks (codenaam: G20) werd gelanceerd in 2018, de praktische 3 Reeks Touring (G21) volgde in 2019 en de 3 GT kreeg geen opvolger. Als vaandeldrager inzake rijdynamiek, sportiviteit en betrokkenheid ligt de lat bij een nieuwe generatie Dreier steevast hoog, zeker omdat comfort, rijhulp en gadgets ook een prominetere rol gingen spelen in het premium segment.

Rijtest: BMW 3 Reeks 330i Berline G30 258 pk (2019)Rijtest: BMW 3 Reeks 330i Berline G30 258 pk (2019)

De nieuwe BMW 3 blijft overduidelijk trouw aan zijn voorgangers, zowel qua vormgeving als techniek, motoren en transmissies. Onderhuids gaat deze Drie er wel sterk op vooruit met het CLAR platform dat ook in de grotere BMW’s prijkt (oa 5 Reeks, 7 Reeks, X5, …). Daardoor noteren we 7,6 cm extra in de lengte en 1,6 cm in de breedte die de binnenruimte ten goede komt. De carrosserie is stijver maar dankzij extra aluminum ook direct 50 kg lichter als voordien.

Rijtest: BMW 3 Reeks 330i Berline G30 258 pk (2019)

Echte fanboys (m/v/x met talent) zullen de nieuwe BMW 3 Reeks gemakkelijk herkennen aan de bredere grille, unieke Hofmeister knik in de C-stijl en nieuwe lichtblokken met standaard LED techniek. Je buurman/vrouw zal anderzijds niet snel doorhebben dat je met een gloednieuwe wagen rijdt als je de vorige 3 Reeks (F30) inwisselde. Al kan je dat natuurlijk extra benadrukken met een riante personalisatiegids. Het perfecte voorbeeld hiervan is deze knappe 330i M Sport uitvoering in het Portimao Blau met 19” Jetblack velgen, Shadow Line (zwarte omlijsting), getinte ruiten, laserlichten (!) en blauwe M Sport remklauwen.

Rijtest: BMW 3 Reeks 330i Berline G30 258 pk (2019)

De buitenzijde mag dan nog véél van zijn voorganger hebben, het interieur de nieuwe 3 Reeks is spiksplinternieuw en hoogtechnologisch terwijl de afwerkingsgraad en materiaalkeuze perfect voldoen aan het Duitse topniveau. Ook hier zijn er diverse mogelijkheden inzake (sportieve) zetelbekleding, decoratieve lijsten en hemelbekleding voorhanden, grotendeels afhankelijk van je budget.

Rijtest: BMW 3 Reeks 330i Berline G30 258 pk (2019)Rijtest: BMW 3 Reeks 330i Berline G30 258 pk (2019)

De ergonomische iDrive controller blijft trouw op post, de digitale tellerpartij en allesomvattend infotainmentsysteem (inclusief Apple CarPlay ondersteuning, gesture controls en slimme spraakcommando’s) komen over van de hoger gepositioneerde modellen. Na enige tijd zal je hierin blindelings je weg vinden, de weergavemogelijkheden van de haarscherpe tellerpartij blijven wel beperkt.

Rijtest: BMW 3 Reeks 330i Berline G30 258 pk (2019)Rijtest: BMW 3 Reeks 330i Berline G30 258 pk (2019)

Dankzij de grotere buitenafmetingen profiteren inzittenden van extra been/knie/schouder/hoofdruimte, zo royaal als in een verlengde 7 Reeks zal het uiteraard niet worden. In de koffer past 480 liter bagage, extra ruimte creëer je door de achterbank (40:20:40) plat te leggen of voor de 3 Reeks Touring (500 tot 1.500 liter laadvolume) te kiezen.

Rijtest: BMW 3 Reeks 330i Berline G30 258 pk (2019)

De nieuwe BMW 3 Reeks Berline komt met een ruim aanbod inzake benzinemotoren, diesels én de fiscaal interesse 330e plug-in hybride (292 pk) die voor het eerst ook als 330e Touring verkrijgbaar is! Daarnaast wachten we nog steeds op het M3 topmodel, vermoedelijk met (bijna) 500 pk en desgewenst met achterwielaandrijving én manuele versnellingsbak!

Rijtest: BMW 3 Reeks 330i Berline G30 258 pk (2019)Rijtest: BMW 3 Reeks 330i Berline G30 258 pk (2019)

Benzinerijders hebben de keuze uit een 318i (156 pk), 320i (184 pk), 330i (258 pk) en de M340i xDrive (374 pk), dieselen doe je met een 316d (122 pk), 318d (150 pk), 320d (190 pk), 330d (265 pk) of M340d xDrive (340 pk). Achterwielaandrijving is standaard, desgewenst kan je xDrive vierwielaandrijving krijgen. Een manuele versnellingsbak vinden enkel terug bij de basisversies, de overgrote meerderheid komt met de 8-traps Steptronic automaat.

Rijtest: BMW 3 Reeks 330i Berline G30 258 pk (2019)Rijtest: BMW 3 Reeks 330i Berline G30 258 pk (2019)

Voordien (in de E90 generatie) kwam een 330i met de befaamde drieliter zes-in-lijn, vandaag de dag moet je het doen met een 2.0-liter TwinPower Turbo viercilinder. Al heb je met 258 pk / 400 Nm (150 g/km CO2 WLTP) alvast een gezonde brok vermogen ter beschikking, aan het stoplicht doe je 0-100 sprint in 5,7 seconden dankzij de vlotschakelende automaat, de topsnelheid ligt op 250 km/u. Reken op 8 liter benzine per 100 km en een rijbereik van 700 km wat gerust als zuinig aanzien mag worden.

Rijtest: BMW 3 Reeks 330i Berline G30 258 pk (2019)

De extra rijhulp, veiligheid en gadgets zijn uiteraard welgekomen en maken het aangenaam vertoeven. Toch draait het bij de 3 Reeks voornamelijk om de rijdynamiek en die is opnieuw sterk aanwezig. Het riante stuurwiel geeft directe commando’s en de perfecte gewichtsverdeling zorgt voor een optimale balans, in combinatie met de levendige benzinemotor en de achterwielaandrijving benadrukt deze 330i – zeker in Sport rijmodi – perfect de Freude Am Fahren baseline! Het sportonderstel (-10 mm) en elektronische M Sport differentieel versterkten die smakelijke cocktail.

Rijtest: BMW 3 Reeks 330i Berline G30 258 pk (2019)Rijtest: BMW 3 Reeks 330i Berline G30 258 pk (2019)

Keerzijde is de ietwat stuggere adaptieve ophanging die (samen met de grotere velgen en runflat banden) oneffenheden slecht verteren, zeker op asfalt van mindere kwaliteit. Je kan ook gewoon opteren voor de comfortophanging … maar dan fnuik je ietwat de talenten van de 3 Reeks. De (kunstmatig versterkte) soundtrack van de viercilinder mocht gerust ook wat spannender, zeker omdat de geluidsisolatie hier bijzonder goed is dankzij doelgerichte aanpassingen, deuren met een akoestische beglazing staan op de optielijst.

Rijtest: BMW 3 Reeks 330i Berline G30 258 pk (2019)Rijtest: BMW 3 Reeks 330i Berline G30 258 pk (2019)

Behalve snedig en dynamisch komt de nieuwe BMW 3 Reeks ook behoorlijk comfortabel voor de dag, desgewenst versterkt door de vele rijhulpsystemen. Denk aan adaptieve cruise control (mét filemodus), een behoorlijk bemoeizuchtige Steering and Lane Control Assistant, Lane Change/Departure Warning, Crossing Traffic Warning, volautomatische Parking Assistant en de magische achteruitrijfunctie. Het riante head-up display bewijst keer op keer zijn (prijzige) meerwaarde. Een draadloze gsmlader mag uiteraard ook niet meer ontbreken net zoals de BMW Connected app op je smartphone die een ruim aanbod digitale diensten omvat.

Rijtest: BMW 3 Reeks 330i Berline G30 258 pk (2019)

Bij de lokale BMW verdeler kan je een 3 Reeks Berline bestelbon tekenen vanaf 35.525 euro (318i) of 37.875 euro (316d), de praktische 3 Reeks Touring breakversie is slechts enkele honderden euro’s duurder. Hoe dan ook het heb je nog wel wat budget nodig om heelhuids door de optielijst te geraken, zo was deze 330i Berline (vanaf 44.805 euro) uiteindelijk 71.000 euro waard!

Rijtest: BMW 3 Reeks 330i Berline G30 258 pk (2019)

Eenzelfde (peperduur) prijs/optiebeleid vinden we terug bij de eeuwige concurrentie: de Mercedes C-Klasse en Audi A4. De Jaguar XE en zeker Alfa Romeo Giulia zetten ook sterk in op rijdynamiek maar moeten inzake afwerkingskwaliteit wel onderdoen. Overige kanshebbers (zonder premium merklogo voorop) zijn de Volkswagen Passat, Volvo S60, Peugeot 508, Skoda Superb, …

Conclusie
De nieuwe BMW 3 Reeks blijft dé logische keuze voor wie op zoek is naar rijdynamiek in een knap afgewerkt geheel. Inzake rijhulp, gadgets en binnenruimte doet de nieuwe Drie het veel beter als zijn voorganger, toch mits het budget het toelaat. Op de Belgische markt zal het (opnieuw) rond de 320d en 330e plug-in hybride draaien, dynamische meerwaardezoekers met een voorliefde voor benzine zullen in de BMW 330i Berline de soepele prestaties, direct stuurgevoel en het getalenteerde onderstel direct weten te appreciëren.

Overzicht:
+ Looks (zeker in M Sport uitvoering)
+ Stuurgevoel / weggedrag
+ Perfecte combinatie comfort/sportiviteit
+ Afwerkingskwaliteit
+ Verbruik
+ Ruim(er) interieur
+ Gadgets, rijhulp, connectiviteit, veiligheid, …

– Prijs/optiebeleid
– Beperkte visuele verschillen met voorganger
– Stugge ophanging (met sportonderstel en 19” velgen)
– Complexiteit/ergonomie infotainmentsysteem en digitale tellerpartij
– Soundtrack 330i mag gerust nog wat spannender

Rijtest: BMW 3 Reeks 330i Berline G30 258 pk (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...