Officieel: BMW i4 Concept (2020)BMW onthult de zuiver elektrische i4 … in conceptvorm.

Op de – behoorlijk funky – i3 stadswagen na bleef het qua zuiver elektrische wagens behoorlijk stil bij BMW, iets dat ze de komende jaren willen rechtzetten met een iX3, iNEXT en i4. Deze modellen passeerden reeds in ons nieuwsoverzicht met de nodige camouflage, toch lanceert BMW eerst nog eens de i4 Concept. Deze moet zich eind 2021 (eindelijk) gaan vertalen in een zuiver elektrische 4 Reeks Gran Coupé en daarmee tegengewicht bieden tegen de Polestar 2 en Tesla Model 3.

De BMW i4 Concept krijgt een strakke lijnenspel, smalle lichtblokken, blitse velgen, prominente diffusor en reusachtige grille (waarachter er de nodige sensoren prijken) mee, we hopen dat het productiemodel hier grotendeels trouw aan blijft. Binnenin valt direct het grote infotainmentsysteem op dat nu één geheel vormt met de digitale tellerpartij, veel fysieke bedieningselementen (“knopjes” in de volksmond) zijn er niet te bespeuren.

Bij elektrische wagens draait het volledig om de aandrijflijn, accupack en bijhorende rijbereik. Daar scoort de i4 Concept alvast een goed rapport met een 80 kWh batterij, twee elektromotoren (531 pk) en een autonomie van 600 km (WLTP). Een sprint naar 100 km/u moet lukken in 4 seconden en bij “meer dan 200 km/u” bereikt de i4 Concept zijn topsnelheid. Snel laden lukt ook, wanneer je een 150 kW laadpaal kan vinden heb je met een half uur genoeg om de batterij tot 80% op te laden.

En ja, de i4 Concept is fluisterstil maar maakt een extern geluid voor de zwakke weggebruikers (voetgangers, fietsers, …) te waarschuwen. Dit werd speciaal gecomponeerd door niemand minder dan Hans Zimmer!