Rijtest: BMW i3 120 Ah (2019)

Rijtest: BMW i3 120 Ah 42 kWh (2019)Met een krachtigere 42 kW batterij verkrijgt de futuristische BMW i3 nu een realistisch rijbereik van 250 à 300 km. Is elektrisch (premium) rijden daarmee nu écht een werkbaar alternatief?

Met de lancering in 2013 was BMW dé trendsetter op elektrisch vlak met een compacte premium stadswagen, de veelbelovende i3 die voorzien was van een bijzonder futurisme vormgeving. Later volgde nog een i8 plug-in hybride sportwagen om het ecologische BMW i verhaal extra kracht bij te zetten. In 2016 werd de i3 een eerste keer opgefrist met extra technologie, een grotere batterij (94 Ah ofwel 33 kWh) en een sportieve i3s afgeleide, nu vergroot BMW voor de tweede keer het personalisatiegamma én de batterijcapaciteit (120 Ah ofwel 42 kWh). Door het riante rijbereik (maximaal 310 km op papier) is de i3 REX (Range EXtender, die beroep deed op een tweecilinder benzinemotor) ietwat overbodig geworden en dus ook geschrapt.

Rijtest: BMW i3 120 Ah 42 kWh (2019)

De gewaagde – zeker naar Duitse norm – vormgeving blijft aanwezig met net wat meer keuze op vlak van personalisatie. Zo verwelkomen we de Jucaro Beige koetswerkkleur, contrasterende Frozen Grey accenten rondom, een Sport Pack voor de reguliere i3 (met ondermeer nieuwe 20” velgen) én Matrix LED verlichting die bijzonder efficiënt/intelligent hun ding doen.

Rijtest: BMW i3 120 Ah 42 kWh (2019)Rijtest: BMW i3 120 Ah 42 kWh (2019)

Bovenop de controversiële looks heeft de BMW i3 ook nog eens suïcide doors waarbij de achterdeuren omgekeerd opengaan. Jammer genoeg moet daarvoor ook de voordeur open wat het praktisch nut volledig fnuikt. Achteraan hebben twee inzittenden voldoende ruimte voor alle ledematen. Qua bagageruimte is achterin plaats voor 260 liter (met de achterbank plat wordt dat 1.100 liter), onder de “motor”kap vooraan is er nog wat ruimte voor een laadkabel.

Rijtest: BMW i3 120 Ah 42 kWh (2019)Rijtest: BMW i3 120 Ah 42 kWh (2019)

Qua interieurlayout blijft alles bij het oude met een digitale tellerpartij en centraal een groter infotainmentsysteem van de laatste generatie (mét tegels dus) dat vlotter/logischer/aangenamer dan ooit werkt. Nieuw is de draadloze lader voor smartphones én een WiFi hotspot voor maximaal 10 verschillende apparaten. Apple CarPlay en Android Auto was reeds (draadloos!) geïntegreerd. De massieve versnellingspookhendel zit – mét startknop – ingewerkt achter het stuurwiel.

Rijtest: BMW i3 120 Ah 42 kWh (2019)
Rijtest: BMW i3 120 Ah 42 kWh (2019)Rijtest: BMW i3 120 Ah 42 kWh (2019)

Zoals het een echte BMW beaamt is ook de vernieuwde i3 voorzien van kwalitatieve materialen en een hoogstaande afwerking met vele zichtbare composiet en koolstofvezel. Afhankelijk van je voorkeur/budget is er een Loft, Lodge of Suite uitvoering met elk hun visuele accenten en materiaalkeuzes binnenin. De zetels zijn voorzien van een uniek patroon en bieden voldoende steun, dankzij de hogere zitpositie kan je gemakkelijk instappen en heb je een goed overzicht rondom.

Rijtest: BMW i3 120 Ah 42 kWh (2019)Rijtest: BMW i3 120 Ah 42 kWh (2019)

De upgrade van de batterij (van 33 kWh naar 42,2 kW waarvan er “motorisch” slechts 38 kWh gebruikt wordt) heeft geen invloed op de prestatiecijfers. Zo levert een krachtige elektromotor 170 pk en 250 Nm aan de achteras. Zoals steeds staan elektrische wagens garant voor vlotte prestaties, deze i3 doet 0-100 km in 7,3 seconden (die nog sneller aanvoelen wegens de ogenblikkelijke versnelling), bij 150 km/u zit je aan de topsnelheid. Dit allemaal bij 0 g/km CO2 wat de i3 uiteraard zéér interessant maakt voor de zakelijke rijder met een beperkte VAA en 120% aftrekbaarheid!

Rijtest: BMW i3 120 Ah 42 kWh (2019)

Hoe leuk (verslavend!) het elektrisch prestatiepotentieel ook mogen zijn, het draait hier voornamelijk om het rijbereik. Met de krachtigere batterij (die even groot als voordien is) kan je afhankelijk van diverse parameters en vooral je rijstijl 200 km tot 300 km halen. Daarvoor heb je een Comfort, Eco Pro (max 130 km/u) en Eco Pro Plus (max 90 km/u) rijmodi voorhanden. De optionele warmtepomp haalt energie uit de omgevingstemperatuur voor de verwarming wat eveneens een gunstige invloed heeft (tot 30%!) op de autonomie.

Rijtest: BMW i3 120 Ah 42 kWh (2019)Rijtest: BMW i3 120 Ah 42 kWh (2019)

Met het steeds groter wordende EV aanbod groeit het laadnetwerk gelukkig (lees: eindelijk) mee, zo schieten laadpalen in stedelijke gebieden als paddestoelen uit de grond. Een must als we écht allemaal de overstap willen maken naar elektrisch rijden. Aan een regulier 230V stopcontact duurt het 15u om de BMW i3 volledig op te laden, investeren in een aangepaste wallbox lijkt dan ook aangewezen gezien gezien de snelle laadtijd van 3u20. Aan krachtige laders gaat het pas écht snel, zo krijg je 80% rijbereik in 40 minuten aan een 50 kW laadpaal (met CCS stekker). Een ChargeNow abonnement lijkt eveneens een goede investering gezien de wildgroei aan diverse laadpaaltypes, merken én abonnementen. De boordcomputer helpt je steeds een nabijgelegen laadpaal terug te vinden, met de handige BMW Connected applicatie kan je dat ook vanop je smartphone doen net zoals het laden vanop afstand meevolgen.

Rijtest: BMW i3 120 Ah 42 kWh (2019)Rijtest: BMW i3 120 Ah 42 kWh (2019)

De initiële kennismaking met elektrische rijden vraagt enige leerperiode, zeker de intense remenergierecupratie (die je bij de i3 niet kan instellen) zal vreemd aanvoelen. Zo rij je het meeste van de tijd met enkel de “gas”pedaal (het one-pedal principe). Maar na enkele kilometers ben je er zo mee weg én kan je genieten van een zeer rustgevende ervaring. Met het werkbare rijbereik van deze i3 verdwijnt de range anxiety (angst om zonder batterij te vallen) vrijwel volledig, toch moet toekomstige ritten goed incalculeren en waar nodig/mogelijk laden.

Rijtest: BMW i3 120 Ah 42 kWh (2019)Rijtest: BMW i3 120 Ah 42 kWh (2019)

Sportief rijden is hier ook perfect mogelijk – het is en blijft een BMW waar rijplezier steeds aanwezig is – met het directe (zware) stuurgevoel en goede wegligging dankzij het lage zwaartepunt. Rijdynamiek en rijbereik gaan anderzijds niet zo goed samen, rustig cruisen in een stedelijke omgeving is dan ook waarvoor de i3 gebouwd is. Op de snelweg heb je geen enkele reden tot klagen al zakt de autonomie wel vrij hard, met vele vlotte E40 kilometers haalden we nog steeds 220 km. In de stad en met een rustige rijstijl zal een rijbereik van 300 km niet onhaalbaar zijn! Opteren voor een i3s of i3 mét het nieuwe sportpakket lijkt dan ook tegenstrijdig aan de elektrische mobiliteitsgedachte, op minder kwalitatieve asfalt (lang leve België…) zorgen de bijhorende 20” velgen en 10 mm verlaagde sportophanging ook voor minder comfort.

Rijtest: BMW i3 120 Ah 42 kWh (2019)

Met het Driving Assistant Pack Plus krijg je de nodige extra rijhulpmiddelen en veiligheidssystemen, enkel jammer dat de File Assistent enkel sporadisch werkt op snelwegen en maar tot 60 km/u. Nuttiger is de Park Assist die helpt om de i3 volautomatisch in de kleinste parkeerplekken te proppen.

BMW prijst de vernieuwde i3 aan vanaf 40.650 euro, voor de beter uitgeruste Advanced uitvoering moet je 43.500 euro op tafel leggen. Als je de dynamischere i3s verkiest wordt dat respectievelijk 43.500 euro en 47.150 euro. Dat zijn uiteraard de basisprijzen zonder enige vorm van personalisatie, opties of leuke gadgets, ons testexemplaar was op zijn beurt 53.395 euro waard. Vrij stevig gezien het ontbreken van bijvoorbeeld elektrisch verstelbare zetels, keyless entry of een head-up display! Luxe waar je bij premiummerken ongetwijfeld al wat sneller voor gaat (bij)betalen, toch is het onbegrijpelijk dat je voor de speciale laadkabels moet bijbetalen. Enkel de (trage) 240V stopcontact kabel is gratis, inclusief handschoenen. Elektrische wagens zijn momenteel vrijgesteld van BIV en verkeersbelasting in Vlaanderen, daarbovenop kan je als particulier genieten van een Zero Emissie Premie van de Vlaamse overheid. In het geval van de i3 is dat maximaal 2.500 euro.

Rijtest: BMW i3 120 Ah 42 kWh (2019)

Toen BMW de i3 lanceerde waren er slechts een handvol elektrische alternatieven, vandaag de dag is er een ruime keuze en de komende jaren zal dat aanbod exponentieel stijgen! Zo prijken nu de Renault Zoé, Nissan Leaf en Volkswagen e-Golf in de lijst van meest verkochte EV’s en sinds kort mogen we daar ook de Hyundai Kona Electric en Kia e-Niro bijrekenen. En dan hebben we het nog niet gehad over de veelbesproken Tesla Model 3! Daarnaast komt er interne concurrentie van een elektrische iX3 (2020) en MINI Cooper S E (2019) die zijn technische basis deelt met de i3.

Conclusie
Om een daadkrachtige vuist te kunnen vormen tegen de opkomende e-concurrentie doet de BMW i3 het vanaf heden met een krachtige 42 kWh batterij wat een positieve invloed (+30%) heeft op het rijbereik. Al hadden ze in München wel voor een duidelijke naamgeving mogen kiezen (kWh ipv Ah), kwestie om het e-mobility verhaal niet moeilijker te maken dan het al is.

Afhankelijk van allerhande factoren (rijmodi, (top)snelheid, airco, …) zal de autonomie van de vernieuwde BMW i3 tussen de 200 km en 300 km schommelen, ongetwijfeld voldoende voor Jan Modaal die in de meeste gevallen tussen de stadsmuren blijft. Zeker nu laadpalen daar vlot verschijnen en sporadisch zelfs in de vorm van een krachtige snellader (50 kW), daarmee verkrijg je 150 km in een half uur!

Bij stedelijke (eerder trage) kilometers weet de BMW i3 indruk te maken met zijn comfortabel, premium en hightech innerlijk, wie zin heeft om rijbereik wil opofferen voor rijplezier is hier anderzijds ook aan het goede adres! Dit dankzij het vlotte elektrovermogen, achterwielaandrijving en een accuraat stuurgevoel. De futuristische vormgeving maakt anno 2019 – zes jaar na lancering! – nog steeds de nodige emotie los, iets dat je nu met extra uitrusting en personalisatie kan verzachten/benadrukken. De moeilijke toegang tot de (ruime) achterbank is en blijft wel jammer. Net zoals het feit dat je voor een laadkabel moet bijbetalen…

Overzicht:
+ Futuristische vormgeving
+ Werkbaar rijbereik (220 km à 280 km)
+ Snel laden
+ Afwerkingsgraad
+ Ruim interieur voor compacte buitenafmetingen
+ Vlotte prestaties
+ Rijdynamiek / wegligging
+ Hightech gadgets
+ Fiscaal interessant / milieuvriendelijk (100% elektrisch = 0 g/km CO2)

– Prijs/optiebeleid
– Andere/vreemde manier van rijden (Range anxiety, energierecuperatie, stilte, snelwegvrees, …)
– Stug comfort 20″ velgen op slecht wegdek
– Onpraktische instap achterbank
– Afstelling filehulp
– Beperkte EV laadinfrastructuur

Rijtest: BMW i3 120 Ah 42 kWh (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...