Rijtest: BMW M3 Berline Competition G80 510 pk (2021)Uiteraard komt BMW opnieuw met een aantrekkelijke M3 Berline … die je snel herkent aan zijn uitgesproken vormgeving.

Een icoon. Niet veel modellen kunnen (lees: mogen) zich die magische status aanmeten maar de begeerlijke BMW M3 behoort onverwijld tot dat selecte clubje. Sinds de introductie van de eerste Dreier in 1986 bracht de BMW M(otorsport) afdeling een smakelijke(re) en vooral sportievere M3 variant uit. Zo ook van de achtste generatie (G20) die in 2019 werd voorgesteld. Opnieuw in diverse smaken/koetswerkvormen, nieuw is wel het feit dat de M3 een eigen codenaam (G80) meekreeg!

Rijtest: BMW M3 Berline Competition G80 510 pk (2021)

De bredere heupen, extra verluchtingsgaten/sleuven, dikke jetsers en vier prominente uitlaatmonden behoren tot de klassieke M3 make-over. Wel bijzonder is de gecontesteerde grille die overkomt van de 4 Reeks

Rijtest: BMW M3 Berline Competition G80 510 pk (2021)

Velen hebben het nog steeds moeilijk met die gewaagde (gedwongen?) designkeuze, een donkere koetswerkkleur kan de pijn ietwat verzachten. Bij de M3 Competition uitvoering worden er diverse accenten in het zwart afgewerkt, hier in combinatie met nog wat extra koolstofvezel elementen.

Rijtest: BMW M3 Berline Competition G80 510 pk (2021)

Standaard verlaat de BMW M3 de fabriek in München met 18” velgen voor- en 19” achteraan, via de optielijst kan dat desgewenst één inch groter uitvallen. De remschijven zijn ofwel blauw (standaard), rood (M Compound) of goudgeel (M Carbon).

Rijtest: BMW M3 Berline Competition G80 510 pk (2021)

Dé perfecte daily?

Ook binnenin zijn er diverse elementen uitgevoerd in koolstofvezel om het sportieve karakter te benadrukken, dit tezamen met een sportstuur en sportzetels. Al zal de oranje Kyalimi Merino lederen bekleding hier ongetwijfeld de aandacht opeisen. Gelukkig zijn er ook nog andere – iets rustigere – mogelijkheden voorhanden! Steevast goed afgewerkt met kwalitatieve materialen.

Rijtest: BMW M3 Berline Competition G80 510 pk (2021)

De M4 Coupé en M4 Cabrio trekken volmondig de lifestyle kaart, de sportiefste M3 varianten komen relatief praktisch en veelzijdig voor de dag. Achterin de M3 Berline is er voldoende been/hoofdruimte en in de koffer past er sowieso 480 liter bagage. Voor wie dat niet volstaat heeft BMW binnenkort eindelijk een M3 Touring in de aanbieding.

Rijtest: BMW M3 Berline Competition G80 510 pk (2021)

Een pk-krachtpatser of niet, de nieuwe M3 Berline leent zich perfect tot dagdagelijks gebruik met allerhande gadgets/rijhulp/veiligheid. Denk aan adaptieve cruise control met rijstrookassistentie, intelligente LED lichtblokken mét lasers, draadloze Apple CarPlay / Android Auto, keyless entry/go, zetelverwarming/koeling, head-up display en parkeerhulp. Dankzij het Harman Kardon Surround Sound System klinkt Topradio steeds kraakhelder.

Rijtest: BMW M3 Berline Competition G80 510 pk (2021)

480 pk of 510 pk

Onder de gespierde motorkap ligt de befaamde 3.0-liter zes-in-lijn benzinemotor (S58 voor de kenners). De reguliere M3 is 480 pk / 550 Nm sterk terwijl de M3 Competition met 510 pk / 650 Nm mag pronken. Een handbak is optioneel leverbaar op de basisversie terwijl je voor xDrive vierwielaandrijving sowieso richting de Competition moet gaan. Al biedt de combinatie van achterwielaandrijving en de supersnelle ZF 8-traps sportautomaat ook de nodige magie.

Rijtest: BMW M3 Berline Competition G80 510 pk (2021)

Met launch control (in 2e versnelling!) zit je in slechts 3,9 seconden aan 100 km/u in de M3 Competition. En met het M Driver’s Package aangevinkt stijgt de topsnelheid tot 290 km/u (ipv 250 km/u). Toch zal je vooral op café / Instagram kunnen pronken met de ingebouwde BMW M Drift Analyzer. Die quoteert je zijwaartse escapades (lengte, hoek, tijdsduur) en beloont je daarvoor met maximaal vijf sterren. Reken qua verbruik toch gemakkelijk op 12 liter benzine per 100 km. Met een volle brandstoftank (59 liter) geraak je op die manier ongeveer 500 km ver.

Rijtest: BMW M3 Berline Competition G80 510 pk (2021)

In het verleden was een M3 voornamelijk weggelegd voor échte helden, anno 2021 is het geheel iets toegankelijker met zelfs een comfortabele rijmodus en start/stop systeem. Ideaal om doorheen de (werk)week een hoop kilometers te doen. Maar wanneer het kan/mag ontpopt de nieuwe BMW M3 zich eenvoudigweg tot een bijzonder capabele supersportberline!

Rijtest: BMW M3 Berline Competition G80 510 pk (2021)

Knallen maar!

De M Mode rijkeuzeschakelaar biedt een Road, Sport en Track modus maar zelf kan je ook een eigen samenstelling maken inzake motorkarakter, onderstel, stuurgevoel, tractiecontrole en remkracht. Die kan je koppelen aan de bloedrode M1/M2 sneltoetsen op het (vrij dikke) stuurwiel. Geen nood als de zoektocht naar je perfecte setup iets langer duurt, gezien de tientallen combinaties is dat niet meer dan logisch. Vervolgens zal je toch snel merken dat de persoonlijke capaciteiten veelal de limiterende factor zijn.

Rijtest: BMW M3 Berline Competition G80 510 pk (2021)

De potente Duitser schenkt dan ook véél vertrouwen dankzij de feilloze stabiliteit, directe besturing, onvermoeibare zescilinder en adequate remkracht. Eerder konden we al hoogstpersoonlijk vaststellen dat de M3 Berline zelfs op het circuit niet door de mand valt. Wegens strengere Europese emissienormen klinkt de soundtrack jammer genoeg (?) niet meer zo intens als voordien, wie zijn best doet wordt daarvoor wel beloond op auditief vlak.

Rijtest: BMW M3 Berline Competition G80 510 pk (2021)

Prijzen en concurrentie

Interesse? Zoek dan maar 85.600 euro (M3), 92.850 euro (M3 Competition) of 97.450 euro (M3 Competition xDrive) bijeen. Al is wat extra budget geen overbodige luxe want BMW hanteert stevige prijzen voor die lange-maar-aantrekkelijke optielijst. Enkel alleen al het M Race Track Pack voegt 14.420 euro toe! Een identieke configuratie als de Saphirschwartz testwagen kost 112.505 euro.

Rijtest: BMW M3 Berline Competition G80 510 pk (2021)

In het segment van de BMW M3 vinden we naast de usual suspects in de vorm van de C63 AMG en RS4 sinds kort ook de begeerlijke Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Een pak minder emotie maar wél even snel is de Tesla Model 3 Performance als de BMW i4… In diezelfde BMW catalogus vragen de M4 varianten een opleg van enkele duizenden euro’s, de 374 pk sterke M340i Berline (vanaf 69.825 euro) is iets toegankelijker.

Conclusie

Waarom BMW die opzichtige neus op de nieuwe M3 Berline plakt is nog steeds niet 100% duidelijk. Wél dat de nieuwkomer bijzonder veelzijdig/toegankelijk is. En dat er een ruime keuze is inzake (koetswerk)varianten. Dat ook deze M3 weet te begeesteren met zijn betrokkenheid, rijdynamiek en het heerlijke prestatiepotentieel mag niet verwonderen. Zo’n status van icoon krijg je natuurlijk niet zomaar! Iets dat je ook ziet aan het stevige prijskaartje en peperdure optiebeleid.

Overzicht:
+ Sportieve vormgeving
+ Onvermoeibare krachtbron
+ Stuurgevoel / rijdynamiek
+ Soundtrack
+ Comfort
+ Eindelijk als M3 Touring te verkrijgen
+ Hoogwaardige afwerking/materiaalkeuze
+ Gadgets, rijhulp, connectiviteit, veiligheid …

? Té gemakkelijk om écht hard te gaan

– Prijs/optiebeleid
– Verbruik

Rijtest: BMW M3 Berline Competition G80 510 pk (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie bmw.be!