Rijtest: BMW 2 Reeks 220i Coupe 184 pk M Sport G42 (2022)Sportieve looks, achterwielaandrijving en een perfecte gewichtsverdeling, de nieuwe 2 Reeks Coupé is een BMW pur sang. Maar kan de 220i Coupé instapper die hoge verwachtingen inlossen?

Bij BMW draaide het jarenlang om betrokkenheid, sportiviteit en rijplezier, zo getuige een rijkelijke geschiedenis en de befaamde Freude am Fahren slogan. Onder impuls van “gewijzigde consumentenvoorkeuren” veranderde de Duitse autobouwer uit München duidelijk van koers. Op een enkeling ziet niemand dan ook graten in de vierwielaangedreven sportwagens, potente SUV’s, kolossale (maar fiscaal aantrekkelijke) EV’s en zelfs familiale MPV’s die anno 2022 in de BMW catalogus prijken.


Rijtest: BMW 2 Reeks 220i Coupe 184 pk M Sport G42 (2022)

Mijmeren dat het “vroeger beter was” helpt de zaak niet vooruit. Wél ervan genieten zolang het kan! Bijvoorbeeld met de gloednieuwe 2 Reeks Coupé (codenaam: G42) die zowaar perfect het befaamde BMW DNA van weleer belichaamt. Dit met knappe (sportieve) looks, compacte afmetingen, potente aandrijflijn, perfecte gewichtsverdeling en achterwielaandrijving. Zelfs de befaamde Hofmeister knik is van de partij! De topversie komt zelfs met die befaamde drieliter zes-in-lijn benzinemotor. De échte purist (criticus?) heeft nooit genoeg en zou wel nog graag een handgeschakelde versnellingsbak als spreekwoordelijke kers op de taart hebben. Volgens insiders houdt BMW die finishing touch voor de veelbelovende M2 Coupé.

Rijtest: BMW 2 Reeks 220i Coupe 184 pk M Sport G42 (2022)

De ene Twee is de andere niet

Voor de duidelijkheid, deze 2 Reeks Coupé heeft niets te maken met zijn numerieke familiegenoten. Wat de marketingdienst je ook probeert wijs te maken. Zowel de 2 Reeks Gran Coupé als 2 Reeks Active Tourer staan namelijk op het voorwielaangedreven UKL platform. Een nieuwe 2 Reeks Cabrio zal er ook niet meer komen, daarvoor verwijzen ze je richting de Z4 Roadster zonneklopper. Mét achterwielaandrijving!

Rijtest: BMW 2 Reeks 220i Coupe 184 pk M Sport G42 (2022)

Voor een dergelijk nicheproduct kon BMW geen gloednieuw platform ontwikkelen, de nieuwe 2 Reeks Coupé staat op een ingekorte versie van het CLAR platform dat ook onder de 4 Reeks Coupé zit. Gelukkig zonder die “spraakmakende” grille! Met de langgerekte motorkap (inclusief subtiele powerdome) en uitgeklopte wielkasten genereert deze blitse Duitser de nodige aandacht in het straatbeeld. Zeker in de knappe M Sport uitvoering, hier in combinatie met de sinistere Saphirschwarz lakkleur en 19” alu velgen! BMW laat bovendien geen kans onbenut om de historische verwijzingen naar de legendarische 2002 Turbo te benadrukken.

Rijtest: BMW 2 Reeks 220i Coupe 184 pk M Sport G42 (2022)

Aangenaam en hoogwaardig interieur

Hoe onderscheidend de buitenzijde ook mag zijn, buiten het reliëf in de deurpanelen lijkt het interieur van de 2 Reeks Coupé zeer herkenbaar. Zeker als je pakweg uit een 4 Reeks Coupé stapt!

Rijtest: BMW 2 Reeks 220i Coupe 184 pk M Sport G42 (2022)

Dat heeft een positieve invloed op zaken zoals materiaalgebruik, afwerking, personalisatiemogelijkheden, handige iDrive bediening en de aanwezige technologie. Gaande van een (haarscherp en breed) infotainmentsysteem, veelzijdige digitale tellerpartij, head-up display, moderne rijhulp- en veiligheidssystemen. Nog (veel) meer gadgets vinden we op de optielijst!

Rijtest: BMW 2 Reeks 220i Coupe 184 pk M Sport G42 (2022)

De 220i Coupé heeft een kleine achterbank maar grote koffer

Zelfs met de wijd openende deuren (en 10,5 cm extra in de lengte) vraagt plaatsnemen op de achterbank om de nodige toewijding, tijd en fysieke paraatheid. Uiteraard koop je geen compacte sportcoupé voor de been- en hoofdruimte achterin. Maar het lukt sowieso om er als volwassene plaats te nemen. Hopelijk niet al te lang.

Rijtest: BMW 2 Reeks 220i Coupe 184 pk M Sport G42 (2022)

Door de (smalle) kofferopening is er ruimte voor 390 liter bagage. Dat is ruimschoots voldoende voor enkele reiskoffers. Desnoods kan de achterbank (40:20:40) neergeklapt worden met het oog op nog meer veelzijdigheid. Om het gebruiksgemak te verhogen werd de laaddrempel 35 mm verlaagd. Voor onze Nederlandse lezers, de optionele trekhaak (!) is voorzien op maximaal 1.600 kg sleepgewicht.

Rijtest: BMW 2 Reeks 220i Coupe 184 pk M Sport G42 (2022)

Ga je voor de 220i, 230i of M240i (xDrive)?

Het aanbod aan 2 Reeks Coupé motorisaties omvat raar-maar-waar een 220d dieselmotor (190 pk) waarmee BMW zich blijkbaar op de sportieve veelrijder mikt. Meer toepasselijk lijkt hier een benzinemotor zoals de 218i (156 pk), 220i (184 pk) en 230i (245 pk). In afwachting van de M2 Coupé is er de M240i (374 pk) en diens 3.0-liter zes-in-lijn als topmodel. Bij de lancering was de M240i enkel beschikbaar met xDrive vierwielaandrijving, intussen krijg je voor 2.400 euro minder (!) méér rijplezier dankzij de achterwielaandrijving.

Rijtest: BMW 2 Reeks 220i Coupe 184 pk M Sport G42 (2022)

BMW 220i Coupé

De 2.0-liter viercilinder benzinemotor in deze 220i Coupé is goed voor 184 pk / 300 Nm (142 g/km CO2). Enkel beschikbaar met de 8-traps Steptronic ZF (sport)automaat en schakelflippers. Met launch control tik je na 7,5 seconden 100 km/u aan terwijl de topsnelheid hier op 236 km/u ligt.

Rijtest: BMW 2 Reeks 220i Coupe 184 pk M Sport G42 (2022)

BMW spreekt van een beperkt normverbruik (6,5 liter) maar met een sportieve(re) rijstijl zal dat toch gemakkelijk enkele liters hoger liggen. Na onze testperiode met een hoop relatief rustige snelwegkilometers kregen we een praktijkverbruik van slechts 7,3 liter te zien. Best een knap resultaat!

Rijtest: BMW 2 Reeks 220i Coupe 184 pk M Sport G42 (2022)

Rijgedrag

Met zowel de achterwielaandrijving, lage zitpositie, uitmuntende stabiliteit en een betrokken stuur- én remgevoel biedt de nieuwe BMW 2 Reeks Coupé een aantrekkelijk totaalpakket. Zeker voor wie rijplezier toch nog enigszins (hoog) in het vaandel draagt. En zeer zeker wanneer het asfalt van prima kwaliteit is en de (glooiende) bochten elkaar wat sneller opvolgen! Ook het comfortgehalte blijft mooi behouden terwijl er een subtiele soundtrack aanwezig is. Zeker in de Sport rijmodus.

Rijtest: BMW 2 Reeks 220i Coupe 184 pk M Sport G42 (2022)

… maar zo sensationeel, spannend of sportief als gehoopt wordt het jammer genoeg niet. Toch niet in de 220i Coupé. Voor dagdagelijks huis-tuin-en-keuken gebruik volstaat de tweeliter TwinPower Turbo prima, hier heb je toch steeds het gevoel dat er meer in zit. Dat is ook niet gelogen want de 230i Coupé heeft dezelfde krachtbron aan boord, hetzij in een sterkere configuratie met vlottere prestatiecijfers. Dit voor slechts 4.000 euro opleg.

Rijtest: BMW 2 Reeks 220i Coupe 184 pk M Sport G42 (2022)

Al gaat de échte dynamische meerwaardezoeker uiteraard voor de M240i, zeker in zo’n niche segment als dat van de compacte sportcoupé. Voor wie een M240i budgetair niet haalbaar is zouden we een testrit hoe dan ook afraden. Anderzijds kan het ook perfect zijn dat je weinig uitgesproken “dynamische ambities” koestert en dan sluit zo’n 220i Coupé prima aan bij je noden/wensen. Want rustig cruisen lukt ook. En in stilte dankzij de prima geluidsisolatie.

Rijtest: BMW 2 Reeks 220i Coupe 184 pk M Sport G42 (2022)

Prijzen en concurrentie BMW 220i Coupé

De blitse BMW 2 Reeks Coupé vraagt om de nodige schwung. Iets waaraan de 218i Coupé – op papier – toch aan verzaakt. Wel is het de meest toegankelijke van allemaal met een Belgische vanafprijs van 39.250 euro. De M240i xDrive (vanaf 58.975 euro) is dan weer de duurste minst goedkope.

Rijtest: BMW 2 Reeks 220i Coupe 184 pk M Sport G42 (2022)

Voorzie toch best wat extra budget. Zo ging deze 220i Coupé van 42.650 euro naar uiteindelijk 53.450 euro in zijn geteste vorm. Dit met slechts een handvol extra’s zoals het M Sport uitrustingsniveau, Business Pack Plus, Driving Assistant Pack, M achterspoiler, rode remklauwen en adaptieve LED koplampen.

Rijtest: BMW 2 Reeks 220i Coupe 184 pk M Sport G42 (2022)

De grootste concurrentie van de 2 Reeks Coupé … vinden we bij BMW zelf in de vorm van de grotere/duurdere 4 Reeks Coupé (vanaf 48.600 euro). Of van de marketingdienst die de 2 Reeks Gran Coupé (vanaf 33.700 euro) als “praktische evenknie” aanprijst. Elders vinden we nog een Toyota Supra (vanaf 53.155 euro) terug … die zowaar samen met BMW werd ontwikkeld. Die andere blitse Japanner, de GR86 (vanaf 34.600 euro), wil zich duidelijk(er) onderscheiden als rasechte sportieveling.

Conclusie

Applaus voor BMW! Dit omdat ze als (bijna) enige nog willen investeren in een toegankelijke, moderne en comfortabele compacte sportcoupé. De nieuwe 2 Reeks Coupé (G42) komt met een aantrekkelijk lijnenspel, aangenaam/kwalitatief interieur, moderne uitrusting en best wat kofferruimte terwijl het rijgedrag/betrokkenheid ook een duidelijke troefkaart is. Dit in tegenstelling tot de beperkte ruimte op de achterbank en de vlot oplopende premium prijzen. De BMW 220i Coupé levert gezonde prestaties en bleek behoorlijk zuinig … maar kon toch niet volmondig schitteren. Iets dat je misschien wel verwacht met zo’n speelse looks. Dan toch maar doorsparen voor die 230i Coupé?

Overzicht:
+ Sportieve looks
+ Aantrekkelijk totaalpakket
+ Gezonde prestaties
+ Zuinig
+ Betrokken rijgedrag/stuurgevoel/remmen
+ Wegligging
+ Afwerking/materiaalkeuze
+ Comfort
+ Kofferruimte
+ Hightech rijhulp, veiligheid en connectiviteit

? Volstaat de basisversie in dit nichesegment

– Kleine achterbank
– Prijs/optiebeleid

Rijtest: BMW 2 Reeks 220i Coupe 184 pk M Sport G42 (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie bmw.be!