Rijtest: BMW M440i xDrive Coupe G22 374 pk (2021)Zo’n BMW M4 biedt ongetwijfeld de nodige sportieve sensaties maar ook de M440i Coupé weet snel te overtuigen met zijn attractief totaalpakket.

Inderdaad, vooraan de nieuwe BMW 4 Reeks Coupé (en andere koetswerkvormen) prijkt een riante en vooral wijd gapende grille. Sinds zijn lancering in 2020 is daar al heel wat over gepalaverd, geschreven en vermoedelijk ook gespot/gevloekt. Gelukkig komt het “in het echt” een pak beter over dan op het gelikte marketing beeldmateriaal. Zeker wanneer je met de optionele High Gloss Shadowline voor zwarte i.p.v. chroom omlijsting gaat.

Rijtest: BMW M440i xDrive Coupe G22 374 pk (2021)

Naast de gecontesteerde neus is de nieuwe 4 Reeks Coupé (codenaam: G22) zowaar 13 cm langer en 3 cm breder dan voordien wat goed nieuws is voor de achterbank. Die is nog steeds moeilijk(er) te bereiken maar eens je er geraakt is er voldoende hoofd/beenruimte voorhanden. Voor die roadtrip naar Zuid-Frankrijk opteer je misschien toch beter voor de 4 Reeks Cabrio die oneindig veel hoofdruimte kan bieden. De deuren openen overigens behoorlijk wijd wat in smalle parkeerplaatsen voor enig ongemak of acrobatische toeren kan zorgen.

Rijtest: BMW M440i xDrive Coupe G22 374 pk (2021)

In de koffer van de 4 Reeks Coupé past er met 440 liter méér bagage dan je initieel zou denken. Pakezels zijn nog steeds aangewezen op de technisch gerelateerde 3 Reeks Touring die 500 à 1.500 liter slikt!

Rijtest: BMW M440i xDrive Coupe G22 374 pk (2021)

Sportievere look & feel

De M4 Coupé topversie komt een pak agressiever, scherper en vooral krachtiger voor de dag al is er met de M440i Coupé nog steeds een interessante runner-up. Deze gaat verder op het sportief ogende M Sport uitrustingsniveau in combinatie met een aangepaste grille (inclusief specifiek motief), 18” (max 19”) lichtmetalen velgen, blauwe remmen en een subtiele achterspoiler. Een karaktervolle en knappe verschijning, zeker in de lichtblauwe Arctic Race Blue tint.

Rijtest: BMW M440i xDrive Coupe G22 374 pk (2021)

Klassieke – en hoogwaardige – interieurafwerking

Binnenin moet je langer zoeken naar de visuele verschillen tussen een reguliere 4 Reeks Coupé en de M440i Coupé. Wie goed kijkt ziet (standaard) alvast een sportstuur, LED sfeerverlichting en een zwarte hemelbekleding. De riante personalisatiegids biedt heel wat mogelijkheden inzake afwerking en materiaalkeuze, allemaal de term “premium” waardig.

Rijtest: BMW M440i xDrive Coupe G22 374 pk (2021)

In tegenstelling tot de hypermoderne concurrenten oogt het hier qua technologie eerder “klassiek”. Achter het stuurwiel vinden we een digitale tellerpartij (12,3”) terug met beperkte weergavemogelijkheden en optioneel een handige head-up display. Centraal prijkt er een haarscherp/snelwerkend infotainmentsysteem (10,25”) met alle moderne goodies waaronder draadloze Apple CarPlay / Android Auto. Naast het touchscreen, intelligente stemcommando’s, fysieke bedieningselementen en de aangename iDrive touchpad kan je bepaalde functies ook aanspreken via gesture controls (handgebaren). Relatief zinloos maar wel nog steeds dé party trick bij uitstek om (nieuwe) passagiers te verbazen.

Rijtest: BMW M440i xDrive Coupe G22 374 pk (2021)

Motorengamma

BMW commercialiseert #THE4 als 420i (184 pk), 430i (245 pk), M440i (374 pk) en M4 Coupé (480 pk of 510 pk) met een benzinemotor, dieselen kan met de 420d (190 pk), 430d (286 pk) en M440d (340 pk). Een manuele versnellingsbak is nergens terug te vinden, wel is er keuze tussen achterwielaandrijving of vierwielaandrijving (xDrive in het BMW vakjargon). Een fiscaal aantrekkelijke 4 Reeks Coupé plug-in hybride ontbreekt ook nog steeds. Gloednieuw is de zuiver elektrische i4 variant!

Rijtest: BMW M440i xDrive Coupe G22 374 pk (2021)

Een M440i xDrive badge achterop wijst op de aanwezigheid van de befaamde drieliter zes-in-lijn benzinemotor, goed voor 374 pk / 500 Nm (170 g/km CO2 WLTP). Dankzij de vlotte 8-traps Steptronic automaat en vierwielaandrijving neemt de 0-100 sprint maar 4,5 seconden in beslag, bij 250 km/u is het gedaan met de pret.

Rijtest: BMW M440i xDrive Coupe G22 374 pk (2021)

Met een vlotte rijstijl zal het verbruik boven de 10 liter uitkomen, wanneer je het iets rustiger aanpakt komt het normverbruik van 8 liter binnen handbereik. Desondanks de 48V mild hybride ondersteuning en het start/stop systeem is jouw rechtervoet nog steeds dé bepalende factor in hoe ver je met een volle benzinetank (59 liter) geraakt.

BMW M440i rijgedrag

Dankzij moderne rijhulp (adaptieve cruise control, rijstrookassistentie …) en veelvoudig aanwezige comfortitems (verwarmde zetels/stuurwiel, prima Harman/kardon geluidsinstallatie, aangename zetels, krachtige laserlichten …) is de nieuwe 4 Reeks Coupé een aangename metgezel voor lange(re) roadtrips.

Rijtest: BMW M440i xDrive Coupe G22 374 pk (2021)

Wanneer je volmondig voor de Sport (Plus) rijmodus kiest in de M440i toont de Duitse coupé zich van zijn meer dynamische kant met een onvermoeibare zescilinder, behoorlijk scherp/direct stuurgevoel en een subtiele soundtrack. Een heerlijke (en verslavende) souplesse die de befaamde fraude am fahren baseline alle eer aandoet. En dit allemaal met een hoogstaand comfortgehalte (dankzij de adaptieve M ophanging) en de nodige stabiliteit (dankzij de xDrive).

Rijtest: BMW M440i xDrive Coupe G22 374 pk (2021)

Prijzen + concurrentie

De BMW 420i Coupé instapper is de jouwe vanaf 47.655 euro en dan loopt het helemaal door tot de M4 Coupé Competition xDrive aan minstens 98.050 euro. Zo’n M440i xDrive start bij 70.000 euro en was hier – met een hoop extra’s – uiteindelijk 87.540 euro waard. Niet geheel verwonderlijk gezien het stevige optiebeleid van de Duitsers. Al kan je wel al 2.000 euro besparen door de xDrive achterwege te laten. Maar of dat – lees: 375 pk op de achteras – voor iedereen een goed idee is…

Rijtest: BMW M440i xDrive Coupe G22 374 pk (2021)

De klassieke sportcoupé vinden we ook terug bij Audi in de vorm van de 341 pk sterke Audi S5 Coupé (vanaf 70.080 euro). Maar die doet het met een 3.0-liter V6 dieselmotor. De nieuwe generatie Mercedes C-Klasse is er (nog?) niet als Coupé. Voordien was er wel een C400 Coupé (333 pk) en C43 AMG (376 pk). Met iets meer (YOLO) verbeelding zou je ook een Toyota Supra (340 pk, vanaf 66.400 euro) en Ford Mustang GT (449 pk, vanaf 48.650 euro) kunnen overwegen.

Conclusie

De vormgeving van de nieuwe BMW 4 Reeks Coupé mag dan nog behoorlijk discutabel zijn, over de M440i benzinemotor is er weinig reden tot klagen. Een heerlijke combinatie van blitse prestaties, een aangename soundtrack en betrokken rijdynamiek. Al kan het – wanneer gewenst – ook heel aangenaam en comfortabel zijn aangezien je op vlak van rijhulp, veiligheid en connectiviteit hier zeker niets te klagen hebt. De xDrive vierwielaandrijving zorgt op zijn beurt voor de nodige stabiliteit al kunnen dé dynamische meerwaardezoekers nu ook kiezen voor enkel en alleen achterwielaandrijving…

Overzicht:
+ Karaktervolle verschijning
+ Héérlijk prestatiepotentieel
+ Vlotte automaat
+ Stuurgevoel
+ Wegligging
+ Comfortabel
+ Afwerking / materiaalkeuze
+ Moderne rijhulp, gadgets, rijhulp, veiligheid, connectiviteit

? Die neus…

– Prijs/optiebeleid
– Interieur mag gerust nog wat spannender/sportiever
– Klassieke coupé nadelen (beperkte beenruimte achterin, moeilijke instap naar achteren, wijd openende deuren …)

Rijtest: BMW M440i xDrive Coupe G22 374 pk (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie bmw.be!