Rijtest: Ford Mustang GT 5.0 V8 Convertible facelift (2019)

Rijtest: Ford Mustang GT 5.0 V8 Convertible facelift (2019)De nieuwe Mustang werd een wereldwijd succes en met een doordachte update wil Ford daar een vervolg aan breien.

Tot groot jolijt van de Europese consument bracht Ford de zesde generatie Mustang terug naar het Oude Continent. De American Dream in autoland kreeg daarvoor speciaal een 2.3-liter EcoBoost viercilinder ingelepeld naast de vijfliter achtcilinder, geheel tegen de rationele/fiscale logica werd die laatste toch het meest gekozen. Ook in België dat – na Amerika uiteraard – hét bestverkopende Mustang land bij uitstek blijkt te zijn!

Rijtest: Ford Mustang GT 5.0 V8 Convertible facelift 450 pk (2019)

Met een hertekend radiatorrooster, lagere motorkap (met extra luchtinlaten) en nieuwe LED lichtblokken blijft dé gekende muscle car trouw aan zijn legendarische vormgeving. In de personalisatiegids prijken er extra mogelijkheden inzake 19” velgen, lakkleuren en desgewenst een subtiele spoiler achterop.

Rijtest: Ford Mustang GT 5.0 V8 Convertible facelift 450 pk (2019)Rijtest: Ford Mustang GT 5.0 V8 Convertible facelift 450 pk (2019)

Om de buren te vriend te houden is de Mustang V8 nu voorzien van de Good Neighbour functie waarbij de benzinemotor stiller ontwaakt. Want ook Ford weet: beter een goede buur dan een verre vriend!

Rijtest: Ford Mustang GT 5.0 V8 Convertible facelift 450 pk (2019)

Met een haarscherpe digitale 12” tellerpartij (met diverse weergavemogelijkheden) en het SYNC3 infotainmentsysteem oogt de vernieuwde Mustang een pak moderner en technologischer. Met “zacht aanvoelende” materialen en nieuwe designaccenten wil Ford het luxegevoel naar een hoger niveau tillen … al doen de Duitse premiumconstructeurs dat nog steeds een pak overtuigender. Een leuke gimmick is de pulserende startknop die de hartslag van “een pony in rust” imiteert terwijl de comfortabele zetels duidelijk op maat zijn van een gemiddelde Amerikaan.

Rijtest: Ford Mustang GT 5.0 V8 Convertible facelift 450 pk (2019)

De Ford Mustang Fastback (coupé) heeft 408 liter koffervolume, de Convertible (cabrio) moet het doen met slechts 332 liter. Al kan je de achterbank ook gerust gebruiken als bagageruimte gezien de beperkte (been)ruimte hier, de dakloze Mustang biedt alvast een extra portie hoofdruimte maar alvorens de softtop zich wegtovert moet je het geheel wel manueel ontgrendelen/vergrendelen.

Rijtest: Ford Mustang GT 5.0 V8 Convertible facelift 450 pk (2019)Rijtest: Ford Mustang GT 5.0 V8 Convertible facelift 450 pk (2019)

Wegens strengere emissienormen (lees: WLTP regelgeving) werd het Ford Mustang motorengamma opgefrist. Zo is de 2.3-liter viercilinder EcoBoost nu 290 pk / 440 Nm sterk (voordien: 314 pk / 434 Nm) terwijl de atmosferische 5.0-liter V8 (!) een gezonde 450 pk / 529 Nm optekent (voordien: 411 pk / 530 Nm). Achterwielaandrijving is standaard, qua transmissie is keuze tussen een manuele zesbak of de nieuwe 10-traps SelectShift automaat. Alle combinaties (koetswerkvorm + motorblok + transmissie) zijn zowaar mogelijk! De zuiver elektrische Mustang Mach-E deelt behalve de benaming weinig tot niets met deze Mustang.

Rijtest: Ford Mustang GT 5.0 V8 Convertible facelift 450 pk (2019)Rijtest: Ford Mustang GT 5.0 V8 Convertible facelift 450 pk (2019)

De geteste Twister Orange Ford Mustang GT 5.0 V8 Convertible AT10 was goed voor 270 g/km CO2 (WLTP) én een normverbruik van 12 liter benzine per 100 km. Deze topversie heeft een brandstoftank van 61 liter wat (nipt) voor een autonomie van 500 km zorgt. De achterbanden opwarmen (lees: oproken) mag geen probleem zijn met de Line Lock modus (dat nu ook op de 2.3 EcoBoost zit), met Launch Control voltooi je de 0-100 sprint in 4,5 seconden en raas je door richting de topsnelheid van 249 km/u.

Rijtest: Ford Mustang GT 5.0 V8 Convertible facelift 450 pk (2019)

Cruisen doet de vernieuwde Ford Mustang opmerkelijk comfortabel, wanneer je voor de sportievere rijmodi kiest moet je bij de les blijven. Al durft de SelectShift automaat zich soms wel te verslikken in het aantal versnellingen (jeugdig enthousiasme?). Met de schakelflippers achter het stuurwiel kan je de achtcilinder manueel in het hogere toerental houden waar het vermogen zich pas écht vrijgeeft. Mocht je hier voor de handbak gaan dan zal er nooit nog iemand twijfelen aan je mannelijkheid…

Rijtest: Ford Mustang GT 5.0 V8 Convertible facelift 450 pk (2019)Rijtest: Ford Mustang GT 5.0 V8 Convertible facelift 450 pk (2019)

Verder enkel lof over de directe besturing, capabele ondertel, nieuwe MagneRide dempers, kleverige Michelin rubber (de EcoBoost doet het met Pirelli), verslavende soundtrack en riante remmen, om ongelukken te voorkomen laat je tractiecontrole toch best actief. Want als je het volledige potentieel van de Mustang V8 wil – en vooral kan – aanspreken heb je die ochtend maar beter voldoende boterhammen gegeten! Maar opnieuw, rustig cruisen – én de aandacht opeisen – kan ook perfect met de vele rijhulpmiddelen (oa adaptieve cruise control, noodremassistentie met voetgangersdetectie, Lane Depature Warning, …).

Rijtest: Ford Mustang GT 5.0 V8 Convertible facelift 450 pk (2019)

Met een vanafprijs van 41.750 euro is de Mustang Fastback 2.3 EcoBoost nog steeds zéér toegankelijk geprijsd, de dakloze Convertible is 4.500 euro duurder en voor de automaat moet je 2.000 euro extra op tafel leggen. De Mustang GT (met de 5.0-liter V8) Fastback kost je minimaal 47.650 euro en full option rond de 60.000 euro, al is dat exclusief de behoorlijk kostelijke BIV én verkeersbelasting gerekend uiteraard. Voor de vermogende fanboys heeft Ford ook een blitse Mustang Bullitt special edition in het zwart of Bright Highland Green met unieke details en een 460 pk sterke V8.

Rijtest: Ford Mustang GT 5.0 V8 Convertible facelift 450 pk (2019)

In ‘MURICA deelt de Mustang de muscle car hype met de Chevrolet Camaro en Dodge Challenger die hier officieel niet te verkrijgen zijn. Een Porsche 911, Audi RS5 Coupé, BMW M4 Coupé of Mercedes-AMG C63 S Coupé zouden logische Europese concurrentie kunnen zijn maar maar vragen een véél grotere financiëlere inspanning. Een Kia Stinger GT, BMW Z4 M40i, Toyota Supra GR of Nissan 370Z dan maar?

Conclusie
Visueel mag de opfriste Mustang dan nog weinig nieuws (oa LED lichtblokken en extra personalisatie) bieden, toch trekt deze Amerikaan waanzinnig veel aandacht in het straatbeeld met zijn iconische vormgeving en bijhorend imago. Tevens voorzag Ford een digitaal dashboard, 10-traps automaat en moderne connectiviteit. Je buurman/vrouw zal vooral de Good Neighbor uitlaatmodus appreciëren. De 2.3 EcoBoost viercilinder is nu 290 pk sterk en lijkt op papier nog steeds dé rationele Europese keuze, een Mustang koop je anderzijds niet met het verstand en dus wil je ongetwijfeld de GT met 5.0-liter V8 en behorend drankprobleem/fiscale lasten. Zo scherp als de Duitse sportcoupé’s is de Ford Mustang nog steeds niet, wel levert hij een bijzonder smakelijke, luidkeelse en aantrekkelijke totaalbeleving voor een onklopbare prijs.

Overzicht:
+ Imago
+ Looks
+ Soundtrack (én Good Neighbour mode)
+ Vlotte automaat
+ Krachtige V8
+ Rijcomfort
+ Gadgets (digitaal dashboard, SYNC3, …)
+ Zeer scherpe prijs

– Problematisch verbruik
– Stevige BIV / verkeersbelasting
– Beperkte beenruimte achterin
– Echte snelheid zit in het hogere toerentalbereik (> 5.000 tr/min)

Rijtest: Ford Mustang GT 5.0 V8 Convertible facelift 450 pk (2019)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Francis Vanquickelberghe

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...