Rijtest: Mercedes-AMG C63 S Break facelift (2019)

Rijtest: Mercedes-AMG C63 S Break facelift (2019)Mag het iets meer zijn dan een doordeweekse (grijze) Mercedes C-Klasse 220d? Dan is er de 510 pk sterke C63 S AMG, bijvoorbeeld in praktische breakvorm!

Om voldoende weerwerk te bieden aan de ijzersterke concurrentie (voornamelijk uit het thuisland) werd het volledige Mercedes C-Klasse gamma (Berline, Break, Cabrio én Coupé) opgefrist. Uiteraard mochten de potente AMG uitvoeringen niet achterblijven waardoor deze vanaf nu eveneens genieten van meer technologie, connectiviteit en rijhulpmiddelen. Aan het mission statement van de C63 AMG werd gelukkig niet geraakt, de strakke Duitser rookt nog steeds luidkeels zijn achterbanden op!

Rijtest: Mercedes-AMG C63 S Break facelift (2019)

De visuele verschillen zijn vrij beperkt al geeft de herkenbare Panamericana grille direct aan dat je hier te maken hebt met de nieuweling, mooi in analogie met de AMG GT toppers! Net zoals elke reguliere C-Klasse krijgen de AMG’s ook standaard LED lichtblokken met een nieuwe lichtsignatuur, de aangedikte bumpers, subtiele spoiler, rode remklauwen en diffusor blijven voorbehouden voor de meest sportieve uitvoering net zoals de vierdelige trapeziumvormige uitlaatmonden. De Mercedes-AMG C63 S Break hier is voorzien van een designo Diamond White lakkleur, gesmede (matzwarte) 19” velgen en zwarte dakrails, via de personalisatiegids – of de AMG Performance Studio – is zowat alles mogelijk.

Rijtest: Mercedes-AMG C63 S Break facelift (2019)Rijtest: Mercedes-AMG C63 S Break facelift (2019)

In tegenstelling tot de relatief subtiele buitenzijde is de sportiviteit binnenin sneller merkbaar. Zo krijg je een afgeplat stuurwiel (met snelle functietoetsen voor de rijprogramma’s à la AMG GT 4-Deurs), dunne sportzetels, contrasterende stiknaden en een genereuze hoeveelheid leder, suède en koolstofvezel. Het klassieke IWC klokje is de perfecte finishing touch van de hoogstaande afwerking en premium materiaalkeuzes. Uiteraard heb je hier als klant het laatste woord met diverse uitvoeringsmogelijkheden en een resem gadgets qua connectiviteit en comfort.

Rijtest: Mercedes-AMG C63 S Break facelift (2019)

De Mercedes-AMG C63 doet het desgewenst met een volledig digitaal instrumentarium dat diverse weergavemogelijkheden telt, tevens is het infotainmentsysteem beter (lees: sneller, functioneler en groter) dan voordien. Wel nog steeds geen touchscreen waardoor de handige Apple CarPlay functionaliteit ietwat in het water valt. Performante data tover je tevoorschijn via het exclusieve AMG Track Pace menu.

Rijtest: Mercedes-AMG C63 S Break facelift (2019)Rijtest: Mercedes-AMG C63 S Break facelift (2019)

Het praktisch gebruiksgemak van de C-Klasse Break blijft zelfs met AMG badges rondom volledig intact, zo slikt de koffer minimaal 490 liter bagage en met de achterbak plat kan dat ook 1.510 liter worden. Een automatische kofferklep én plooibox onder de vloer verhogen op hun beurt de functionele inborst.

Rijtest: Mercedes-AMG C63 S Break facelift (2019)

De concurrentie mag anno 2019 dan wel opteren voor zescilinders, de Mercedes C-Klasse AMG blijft trouw – tot groot jolijt van de enthousiastelingen – aan de gekende 4.0-liter V8 met dubbele turbo. In de C63 AMG uitvoering heb je 476 pk / 650 Nm (228 g/km CO2) ter beschikking, bij de C63 S AMG loopt het vermogen op tot 510 pk / 700 Nm (229 g/km CO2)! Bijzonder véél om in mindere (weer/weg)omstandigheden op de achteras los te laten … zeg niet dat we jullie niet gewaarschuwd hebben!

Rijtest: Mercedes-AMG C63 S Break facelift (2019)Rijtest: Mercedes-AMG C63 S Break facelift (2019)

De 9-traps automaat met (natte) koppeling maakt hier wel zijn intrede waardoor je nog sneller/efficiënter schakelt. Desgewenst met de flippers achter het stuurwiel. De C63 S Break doet 4,1 seconden over de gekende 0-100 sprint en via de AMG Drivers Package wordt de topsnelheid opgekrikt van 250 km/u naar 280 km/u. Afhankelijk van je rechtervoet/enthousiasme zal het verbruik vermoedelijk ergens tussen de 9 liter en 16 liter benzine uitvallen, kwestie van direct (stevig) aanspraak te maken op de 66 liter grote brandstoftank.

Rijtest: Mercedes-AMG C63 S Break facelift (2019)Rijtest: Mercedes-AMG C63 S Break facelift (2019)

Het circuit lijkt hét favoriete speelterrein van de vernieuwde Mercedes-AMG C63 gezien het stevige vermogen, speelse achterwielaandrijving en breed arsenaal aan (dynamische) rijhulpmiddelen, in de praktijk weet de snelle Duitser zowaar in elke situatie te overtuigen. En aangezien er niet “Lewis Hamilton” op je identiteitskaart staat is het zeker geen schande dat je geen weg (meer) weet inzake de vele mogelijkheden qua gasrespons, stuurinrichting, ophanging en automaat.

Rijtest: Mercedes-AMG C63 S Break facelift (2019)Rijtest: Mercedes-AMG C63 S Break facelift (2019)

Comfortabel cruisen op de snelweg behoort perfect tot de mogelijkheden, toch als je kan weerstaan aan de verslavende soundtrack, alerte commando’s en lineaire vermogensopbouw. Stevige remschijven zorgen op hun beurt voor een adequate hoeveelheid remkracht, desgewenst zijn er keramische exemplaren te verkrijgen.

Rijtest: Mercedes-AMG C63 S Break facelift (2019)

De vernieuwde Mercedes C-Klasse Break heeft een vanafprijs van 34.112 euro voor de C160 instapversie, voor de C63 AMG’s loopt dat op tot respectievelijk 94.017 euro en 102.917 euro. In het geval van onze testwagen werd dat net geen 120.000 euro. Misschien toch nog eens die 390 pk sterke C43 AMG Break (vanaf 70.644 euro) overwegen?

Rijtest: Mercedes-AMG C63 S Break facelift (2019)Rijtest: Mercedes-AMG C63 S Break facelift (2019)

Wie op zoek gaat naar een praktische middenklasser met stevige bagagecapaciteit kan ook terecht bij Audi voor de RS4 Avant (450 pk, vanaf 84.700 euro). Jaguar (XE SV Project 8), BMW (M3 Berline + M4 Coupé) en Alfa Romeo (Giulia Q) benaderen eveneens deze doelgroep hetzij met een andere koetswerkvorm.

Conclusie
De vernieuwde Mercedes-AMG C63 doet het qua nieuwigheden met een stoere grille, digitaal dashboard, negentraps automaat en extra uitrusting op vlak van gadgets, connectiviteit, veiligheid en rijhulpmiddelen. Dat maakt het totaalpakket van de C63 AMG nog sterker als voordien al blijven de sterke punten nog steeds een levendige krachtbron, vlotte prestaties, stevige soundtrack, hoogwaardige afwerking én praktische koetswerkvorm. Dat laatste toch wanneer je de berline, coupé of cabrio links laat liggen en kiest voor de C63 AMG Break! Met de vele rijmodi en instellingen ga je desgewenst zeer comfortabel door het leven maar op het circuit zal hij anderzijds perfect zijn mannetje kunnen staan. Het topmodel van de Mercedes C-Klasse komt logischerwijs met een stevig prijskaartje en dito verbruik, de C43 AMG lijkt daardoor het rationele(re) alternatief voor diegene die op zoek zijn naar “iets meer” dan die doordeweekse (grijze) C220d Break. Al is er natuurlijk ook nog die “The Best or Nothing” slogan van Mercedes-Benz…

Overzicht:
+ Prestaties
+ Stoere vormgeving
+ Praktisch/ruim
+ Soundtrack
+ Veelzijdig (bijzonder sportief + aangenaam en comfortabel indien gewenst)
+ Remkracht
+ Afwerking/materiaalkeuze
+ Gadgets/rijhulpsystemen/connectiviteit

? Téveel vermogen om – in alle (weer)omstandigheden – goed aan te grond te krijgen
? Teveel rijmodi/instelmogelijkheden

– Stevig verbruik
– Prijs/optiebeleid

Rijtest: Mercedes-AMG C63 S Break facelift (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...