Rijtest: Ford Mustang GT V8 (2016)

Rijtest Ford Mustang GT 5.0 V8 2016In onze reeks laatste der Mohikanen is het deze week de beurt aan een iconisch stukje Amerikaans erfgoed. Oftewel de Ford Mustang V8! ‘Murica!

Handgeschakelde, atmosferische sportwagens, ze zijn meer dan ooit een uitstervend ras. Veel kandidaten schieten er immers niet meer over. Van bereikbaar naar hoogst onwaarschijnlijk tellen we de Mazda MX-5, Toyota GT86 / Subaru BRZ, Lotus Elise 1.6, Nissan 370Z (Nismo), Porsche 911 GT3 en Aston Martin V12 Vantage S. Last but not least is de protagonist van dit stuk; de Mustang V8.

Rijtest Ford Mustang GT 5.0 V8 2016

Voor het eerst sinds zijn ontstaan biedt Ford zijn Mustang nu ook bij ons aan. Niet toevallig hoort daar ook een geblazen viercilinder motorisatie bij. Een 2.3-liter EcoBoost die het lang niet onverdienstelijk doet en ook dwars voorin de Focus RS ligt. Mits de nodige aanpassingen presteert de viercilinder zelfs beter dan grote broer Vee Eight. Maar prestaties zeggen in dit geval lang niet alles.

Rijtest Ford Mustang GT 5.0 V8 2016Rijtest Ford Mustang GT 5.0 V8 2016
Rijtest Ford Mustang GT 5.0 V8 2016

Met 422 pk en 530 Nm koppel, een sprint naar de 100 km/h in minder dan 5 seconden en een topsnelheid van 250 km/h presteert de GT zoals je dat van een atmosferische achtcilinder verwachten mag. Niet dat de geblazen EcoBoost zo veel slechter doet. Met 317 pk, 432 Nm, een sprint naar de 100 km/h in 5,8 tellen en een verdienstelijke top van 233 km/h zijn de verschillen op papier niet eens zo groot. Maar in de realiteit liggen beide motorisaties verder uit elkaar.

Rijtest Ford Mustang GT 5.0 V8 2016

Eerst en vooral door de soundtrack natuurlijk. Want waar de viercilinder zich bij monde van zijn uitlaatlijn stoerder wil voordoen dan ‘ie eigenlijk is, bromt de V8 diep maar bovenal eerlijk. Niet overdreven luid maar immer aanwezig. De handgeschakelde zesbak schakelt precies maar verzet niet meteen bakens. Het ontkoppelen gebeurt dan weer relatief licht wat nodeloos op- en terugschakelen absoluut aanmoedigt.

Rijtest Ford Mustang GT 5.0 V8 2016Rijtest Ford Mustang GT 5.0 V8 2016

De Coyote achtcilinder is een moderne krachtbron die dubbele bovenliggende nokkenassen met directe injectie combineert voor een vlekkeloze krachtontplooiing – die weliswaar toeren prefereert. Ondanks het slagvolume van 4951 cc – of 302 cubic inches – bulkt de motor niet noodzakelijk van het koppel onderin. Al te schakellui rijden zit er niet in waardoor je als bestuurder wordt aangemoedigd het heft in handen te nemen, helemaal tot aan de rode lijn bij 7.000 tpm. Zoals het een atmosferische motor betaamt vertalen meer toeren zich in extra sensaties. Meer power, meer kracht, meer geluid en meer snelheid. In tijden van 400 pk sterke hot/hyper hatches voelt deze Mustang nooit zinderend snel aan, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de bulderende soundtrack die van elke seconde een evenement maakt.

Rijtest Ford Mustang GT 5.0 V8 2016

Rijtest Ford Mustang GT 5.0 V8 2016Rijtest Ford Mustang GT 5.0 V8 2016

Maar niet alle qua motorische en auditieve sensaties heeft de V8 een streepje voor op de EcoBoost viercilinder, ook de ophanging en besturing kregen een apart afstelling en doen het wat dat betreft een stuk beter. Het chassis, de veren en dempers voelen ondanks het meergewicht in de neus een stuk homogener aan waardoor de algemene balans langer overeind blijft. Vooral de demping scoort opvallend beter, net als de besturing die minder nerveus reageert. Tenslotte ook een pluim voor de erg krachtige Brembo’s die indruk maken met hun stopkracht en pedaalgevoel.

Conclusie
Ondanks zijn sportieve credenties is deze Ford Mustang eerst een vooral een GT die comfort hoog in het vaandel draagt, beter dan rasechte sportwagen. Daarvoor is zijn gewicht nu eenmaal iets te hoog. Mede dankzij het uitstekend meubilair, de goede geluidsisolatie en de vele (standaard) snufjes, is de GT een echte kilometervreter. Zelfs het verbruik valt binnen de perken gezien de configuratie en het gewicht. Reken op een 12 à 13 l/100 km zonder daarbij als een ecoridder door het verkeer te moeten gaan. Met de viercilinder doe je zelfs niet eens zo veel beter.

Met een vanafprijs van precies 43.000 euro lijkt de Mustang V8 een ware no brainer. De EcoBoost is tenslotte slechts 6.000 euro goedkoper en stelt het met een stuk minder street credibility. Het venijn zit hem uiteraard in de vele taksen zoals de BIV en jaarlijkse verkeersbelasting die de V8 in Vlaanderen zonder veel moeite nog eens 10.000 euro duurder maken. En dat maakt de psychologische instapdrempel weg heel erg hoog. Ook al heeft de Mustang zelfs dan weinig of geen directe concurrenten. En al zeker niet met atmosferische achtcilinder.

Niet toevallig is de V8-versie daardoor een stuk populairder gebleken dan Ford verwacht had en ook wat ons betreft is het de betere versie van de twee. Het vraagt niettemin de nodige moed om Vadertje Staat zo hard te sponsoren. Wat dat betreft hadden de visuele verschillen tussen beide versies een stukje opvallender mogen zijn. Nu haal de je V8-versie is er slechts uit door zijn bescheiden spoilerlip vooraan, 5.0-badge op de flank en ‘GT’ badge achterop. Gelukkig is er nog zijn geweldige soundtrack.

Overzicht:
+ Tijdloos icoon
+ Soundtrack
+ GT-capaciteiten
+ Comfort
+ Vlotte prestaties
+ Feel good factor
+ Vanafprijs

+/- Erg beperkte visuele verschillen met EcoBoost-versie
+/- Meer GT dan sportwagen

– Hoge taksen

Rijtest Ford Mustang GT 5.0 V8 2016

Tekst: Pieter Ameye
Foto’s: Sam & Ruben Janssens

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...