Rijtest: Toyota GT86 facelift (2016)Een Toyota GT86 met automaat? Dat is zoals vloeken in de kerk, toch? In de gefacelifte versie geven we hem – tegen beter weten in – toch een kans.

Een van de geneugten van een echte rijdersauto is de constante interactie, ongeacht de snelheid of het vermogen. Dat laatste is nooit een verkoopargument van de GT86 geweest. En ook met de tussentijdse facelift is er motorisch weinig dat de aandacht trekt. De 2.0-liter boxermotor blijft steken op 200 pk (bij 7.000 tpm) en 205 Nm koppel (eveneens bij 7.000 tpm). Gelukkig krijgt de manuele versie aangepaste (lees: kortere) verzetten, kwestie van het allemaal iets vinniger te maken. De automaat blijft evenwel dezelfde. Daardoor sprint die laatste in 8,2 s naar de 100 km/h, in plaats van 7,6, en ligt de topsnelheid op 210 km/h waar de handgeschakelde versie pas stopt met versnellen bij 226 km/h. Dankzij de koppelomvormer is de gemiddelde CO2-uitstoot met 164 g/km wel iets gunstiger dan de 180 g/km voor de handbak.

Rijtest: Toyota GT86 facelift (2016)

Niet dat daar iemand van wakker ligt. Maar wie weet ben je wel genoodzaakt om voor de versie met automaat te gaan. Wat schiet er dan nog van over? Niet geheel toevallig hadden we tijdens ons testweekend ook de gefacelifte Subaru BRZ ter beschikking. En aangezien die wel met een derde pedaal gezegend was konden we de directe vergelijking maken. Altijd handig.

Rijtest: Toyota GT86 facelift (2016)Rijtest: Toyota GT86 facelift (2016)

Rijtest: Toyota GT86 facelift (2016)

Gelukkig profiteert ook de automaat van alle andere technische en optische tweaks die nieuw zijn voor de modeljaarupdate. Nieuwe bumpers, wielen, geluidsisolatie, interieurmaterialen, stuurtje, tellerpartij, infotainmentsysteem en LED-verlichting rondom. Dat zijn zowat de voornaamste optische verschillen. Minder of niet zichtbaar zijn de tweaks voor een verbeterde koetswerkstijfheid en de veren en dempers, net als de nieuwe ‘Track’ modus voor de stabiliteitscontrole en de toevoeging van snufjes zoals een G-krachtmeter en Hill Start Assist.

Rijtest: Toyota GT86 facelift (2016)

Rijtest: Toyota GT86 facelift (2016)Rijtest: Toyota GT86 facelift (2016)

Alle tweaks en wijzigingen maken al bij al geen wereld van verschil maar trekken geïnteresseerden mogelijk wel over de streep. Visueel zijn we niet echt zeker van de nieuwe voorbumpers maar de nieuwe velgen en achterlichten zijn een heuse verbetering, net als het opgefriste interieur. De gekunstelde kofferspoiler is nu gelukkig optioneel en laat je wat ons betreft beter voor wat hij is.

Rijtest: Toyota GT86 facelift (2016)Rijtest: Toyota GT86 facelift (2016)

Rijtest: Toyota GT86 facelift (2016)

Maar nu dus terug naar de automaat. Het betreft een Aisin-koppelomvormer met zes verzetten, traditionele automaatpook in het midden (met de plus en min in de omgekeerde richting) en kleine peddels achter het stuur. In automaatstand laat de automaat zich niet meteen positief of negatief opmerken en ook in de manuele stand valt er op zich mee te leven. Maar ga je sportiever rijden dan valt op hoe lang de verzetten wel niet zijn. Je moet de motor echt wel boven de 5.000 tpm krijgen vooraleer er schwung in de zaak komt en dat duurt gewoon te lang. Wat volgt is frustratie. Zeker wanneer we de Toyota wisselen voor de handgeschakelde Subaru.

Rijtest: Toyota GT86 facelift (2016)Rijtest: Toyota GT86 facelift (2016)

Rijtest: Toyota GT86 facelift (2016)

Nu zijn we nooit wild geweest van de atmosferische D-4S boxermotor. Het ding klinkt immers voor geen meter, heeft geen koppel en nog minder karakter. Maar gecombineerd met de handbak en diens kortere verzetten valt alles plots veel meer in zijn plooi. Waar je bij de automaat moet wachten tot de toerenteller de 5.000 tpm passeert, gebeurt dat bij de handbak sneller en voelt de motor onder de 5k ook iets directer aan. Bovendien is er de extra interactie en zit je ook nog eens met minder verlies van kracht in de aandrijflijn. Op het eerste zicht misschien kleine verschillen, maar opgeteld maken ze een wereld van verschil.

Rijtest: Toyota GT86 facelift (2016)

Los van de aandrijving moet de GT86 het natuurlijk van zijn uitstekende zitpositie, chassis, gewichtsbalans en achterwielaandrijving hebben. Dankzij de verbeterde chassisstijfheid en iets stijvere veren en dempers is er daardoor iets meer koetswerkcontrole en reageert de voortrein dat tikkeltje preciezer waardoor er meer vertrouwen is. Toch zijn we nog steeds geen fan van het standaard eco-rubber dat de kleine coupé siert en zouden we resoluut voor kleveriger spul gaan.

Conclusie
De markt voor auto’s zoals de GT86/BRZ is nog steeds erg klein. Zeker met aantrekkelijke rivalen zoals de Mazda MX-5 (RF), Abarth 124 Spider of Lotus Elise. Maar dankzij de vele tweaks en updates is de GT86 aantrekkelijker dan ooit. Zeker voor wie liever geen roadster wil zijn er weinig alternatieven met uitzondering van de Ford Mustang EcoBoost viercilinders en de Nissan 370Z (Nismo). Al is die laatste intussen op pensioengerechtigde leeftijd en is deze ook fiscaal minder interessant. Met een vanafprijs van 33.400 euro is de Toyota GT86 weliswaar geen koopje, zeker in vergelijking met de dekselse Mazda die bijzonder scherp geprijsd is. Dynamisch speelt de GT86 echter een klasse hoger. Tenminste in de handgeschakelde versie. De automaat laat je – tenzij het écht niet anders kan – beter voor wat hij is.

Overzicht:
+ Rijplezier/focus
+ Zitpositie/ergonomie

+/- Looks(?)

– Motor (karakter, geluid)
– Effect van de automaat op de rijbeleving

Rijtest: Toyota GT86 facelift (2016)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye