Rijtest: Mazda MX-5 RF (2017)Summer’s here! Mazda’s MX-5 RF hardtop komt als geroepen. Maar is hij ook zijn meerprijs waard?

Toen Mazda liet weten dat het bezig was aan een hardtopversie van zijn uiterst populaire MX-5 had iedereen – wijzelf incluis – een vrij traditionele klapdakconstructie in gedachten. Net zoals bij de vorige versie NC. De Japanners legden de lat echter hoger en wouden weinig of geen toegevingen doen in zake design en functionaliteit. De oplossing kwam er in de vorm van een ingenieus systeem dat het midden houdt tussen een traditioneel klapdak en een systeem zoals bij de nieuwste 911 Targa.

Rijtest: Mazda MX-5 RF (2017)

Gesloten oogt de RF als een ravissante coupé met een sterke schouderlijn. Daar waar de meeste coupé/roadsters veelal last hebben van een zwaar ogend achterwerk is daar bij de RF geen sprake van. Maar een MX-5 zou geen MX-5 mocht er niet open worden gereden. Nog voor we goed en wel vertrokken zijn van de parking bij Mazda België duimelen we de bewuste open/sluiten knop en gaat de MX-5 topless. Via een fascinerend schouwspel van pure Japanse origami verdwijnt het grootste deel van het dak in luttele seconden (13 om precies te zijn) in de RF zijn fraaie derrière. Snel en bovendien volautomatisch, maar uiteraard trager dan bij de manuele variant. Openen en sluiten kan tot en met 10 km/h – Mazda verdedigt zich met feit dat er anders sterkere en zwaardere motoren zouden moeten gebruikt worden – maar de beschikbare kofferruimte blijft gelukkig identiek.

Rijtest: Mazda MX-5 RF (2017)
Rijtest: Mazda MX-5 RF (2017)

Open rijden met de RF is een aparte ervaring. Want in tegenstelling tot klassieke targa’s is niet alleen het plaatwerk boven je hoofd weg, maar ook het achterste ruitje. Het maakt dat je je meteen een stuk meer betrokken voelt. Vooral het geluid zorgt voor welgekomen extra sensaties. De RF deelt zijn Sky-Activ motoren met de reguliere versie, maar dankzij het beperkte meergewicht van slechts 45 kg blijven de prestaties zo goed als in tact. In het geval van de 130 pk sterke 1.5 stijgt de 0 tot 100 km/h tijd van 8,3 s naar 8,6 s, voor de 160 pk sterke 2.0 is er minder verlies en stijgt de sprinttijd met slechts 0,1 s tot 7,4 s.

Rijtest: Mazda MX-5 RF (2017)
Rijtest: Mazda MX-5 RF (2017)Rijtest: Mazda MX-5 RF (2017)

Beide motoren hebben hun voor- en tegenstanders. In tijden waarin zowat iedere hot hatch minstens 200 pk en soms het dubbele heeft, spreken 130 pk en 160 pk niet meteen tot de verbeelding. Maar de focus op lichtgewicht en puur rijplezier maakt dat wat ons de betreft de kleinere en lichtere 1.5 de voorkeur geniet op de 2.0-liter.

Rijtest: Mazda MX-5 RF (2017)

De 1.5 entertaint nog steeds met zijn souplesse, gewilligheid om in de toeren te gaan – ondanks vrij lange verzetten – en het feit dat de neuspartij lichter aanvoelt. En ook de versnellingsbak, koppeling, remmen en ophanging voelen zich een tikkeltje meer in hun sas dan bij de 2.0-liter het geval is. Anderzijds kan je die laatste luier rijden doordat er meer koppel (150 Nm vs 188 Nm) aanwezig is onderin. Zo zal je bij de 1.5 vaker moeten terugschakelen, bijvoorbeeld op de autosnelweg, daar waar de 2.0 nog steeds bij de les is aan 120 km/h in zesde versnelling. Maar door de lichte koppeling en de fijne zesbak is dat allerminst een straf.

Rijtest: Mazda MX-5 RF (2017)Rijtest: Mazda MX-5 RF (2017)
Rijtest: Mazda MX-5 RF (2017)

Beide RF’s hebben nog een extra voordeel en dat is de iets betere geluidsisolatie met het dak gesloten tegenover de stoffen variant. De RF voelt bovendien een tikkeltje stijver aan. Maar aangezien het een half jaar geleden is dat we de softtop reden, schrijven we het onder voorbehoud. Beiden ophangingen houden een knap compromis tussen sportiviteit en dagelijks rijcomfort. Maar het feit blijft dat je de (standaard) MX-5 nog steeds rijdt tot op zeven of acht tienden vooraleer echte sportauto’s zoals een Toyota GT86 of Subaru BRZ de bovenhand nemen. De MX-5 charmeert echter met extra rijcomfort en een joie de vivre dat de Toyobaru ontbreekt. Het open rijden maakt daar uiteraard deel van uit.

Conclusie
Met identieke motoren, opties, kleuren en gadgets is de Mazda MX-5 RF zo’n 3.500 euro duurder dan de versie met stoffen dak. In ruil krijg je dan wel zij bijzondere looks, de zekerheid en veiligheid van het aluminium dak en het comfort van de extra (geluids)isolatie. Toch zouden we niet zo ver durven gaan om te stellen dat de RF een absolute must have is tegenover de klassieke roadster. Die charmeert immers even zeer met zijn lage vanafprijs en het feit dat je het dakje er ongeacht de snelheid in luttele seconden af- en terug opzet. Toch zal de RF heel wat kopers verleiden met zijn unieke looks.

Rest de vraag of je voor de 1.5 (vanaf 26.090 euro) of 2.0 (vanaf 30.190 euro) kiest. Wat ons betreft blijft de 1.5 de juiste keuze. Die mist weliswaar dat tikkeltje koppel, maar compenseert dat dan weer door zijn speelse karakter, lichtere, meer natuurlijk aanvoelende controls en een motortje dat net iets liever in de toeren gaat. Dat je dan al eens wat meer moet terugschakelen is zeker geen ramp. Ook al omdat de MX-5 nog steeds gezegend is met een erg fijne versnellingsbak. Maar ook wie voor de 2.0 kiest maakt een fijne keuze. Zeker voor wie zijn MX-5 nog wat verder wil personaliseren, misschien zelfs voor trackdays waar extra power altijd van pas komt.

Overzicht:
+ Unieke looks
+ Rijplezier
+ Ingenieus dakconcept
+ Prijs en optiepolitiek
+ Lage ge- en verbruikskosten

+/- Meerprijs van 3.500 euro

– Geen rasechte sportwagen
– Stuur niet in diepte verstelbaar
– Geen digitale snelheidsaanduiding

Rijtest: Mazda MX-5 RF (2017)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye