Rijtest - Mazda MX5 ND - HeaderVan haarspeld naar haarspeld door de bergen, over zonovergoten boulevards langs de kust tot gewoon in eigen land: waar je ook bent, de Mazda MX-5 brengt betaalbaar en analoog rijplezier.

Autovakanties zijn dit jaar extra in trek. Omwille van de verkeerde redenen jammer genoeg, maar ook wij lieten de vlieger ditmaal links liggen. Op naar Frankrijk, land van pain, vin et boursin! Een roadtrip langs Normandië, doorstekend tot de Ardeche en eindigend met de voeten in het zand aan de Middellandse Zee. De trip stond snel vast, in het bevoorrechte leven van een autojournalist is de keuze voor de ideale vierwielige reisgezel vaak minder voor de hand liggend. Behalve dit jaar dan, want vanaf dag 0 hadden we een ideale kandidaat in het vizier. De ruime, praktische en comfortabele wagens lieten we gereserveerd aan de dinosaurussen van het medialandschap, wij wilden op stap met de Mazda MX-5 ND!


Rijtest - Mazda MX5 ND 01Rijtest - Mazda MX5 ND 02
Een keuze die ons nog voor ons vertrek meteen met de handen in het haar zette. Een reis van 12 dagen en een kofferinhoud van amper 130 liter geven travel light een nogal extreme invulling. En leg dat maar eens uit aan je vrouwelijke reisgezel… Maar het doel heiligt de middelen, na enkele pogingen ging het kofferdeksel genadeloos dicht. De koekjes, snoepjes, een flesje water en enkele stukken kleding die de koffer niet gehaald hadden, mochten meereizen achter de rugleuning van ondergetekende. Korte benen hebben eindelijk een voordeel.
Rijtest - Mazda MX5 ND 14

De ideale zitpositie vinden ging ietsje vlotter, al had het handig geweest mocht ook het stuur in diepte en niet enkel in hoogte verstelbaar geweest zijn. De uitstekende zetels maken echter veel goed en leken ons nog stukken beter te omsluiten dan de exemplaren van de MX-5 NC. Nooit hadden we verwacht dat ze zo comfortabel zouden zitten, want zelfs met dagen van meer dan 7 uur achter het stuur stapten we allesbehalve geradbraakt uit. De bediening van alle functies werd verder ergonomischer, het interieurdesign ging er minstens een decennium op vooruit en ook de afwerking kan je op niets meer bekeuren. Dat alles zonder te raken aan de pure beginselen die de MX-5 NA uit 1989 kenmerkten: een kort begeesterend versnellingspookje, een zitpositie lekker dicht tegen het asfalt en amper knoppen op het dashboard. Een knopje om het dak te openen zal je ook niet vinden, dat gebeurt vanouds manueel. Maar wát een handig systeem! Met één hand te ontgrendelen en in één beweging achter je dicht te klikken. Terug dichtdoen is al even gemakkelijk, gewoon in 1-2-3!

Rijtest - Mazda MX5 ND 15Rijtest - Mazda MX5 ND 16

Van het KODO exterieurdesign waren we zelf ook van in den beginne fan, al lijken velen ondertussen vooral te vallen voor de Italiaanse flair van de op dezelfde basis gebouwde Fiat 124 Spider. De MX-5 blijft weliswaar bijna 10 centimeter korter dan de Italiaan en blijft in onze ogen het meest speels. In tegenstelling tot bijvoorbeeld bij MINI is de laatste generatie hier zelfs de kortste! Echt kunstige lijnen heeft de Japanner dan weer niet te bieden, maar de simpliciteit is bij de MX-5 net basis van zijn schoonheid. De wielen werden over de jaren heen iets groter en de lichtblokken voor- en achteraan geven de ND een moderne invulling, maar daarnaast is de familieband met NA, NB en NC voor de hand liggend.

Rijtest - Mazda MX5 ND 03
Rijtest - Mazda MX5 ND 04Rijtest - Mazda MX5 ND 05

Bij de ideale proporties, het simplistische exterieur en pure interieur hoort een analoge krachtbron. Atmosferische beademing en maximum 2 liter slaginhoud, meer krijg je er niet in. Al waren wij blij met de 1.5-liter op stap te zijn, weliswaar zonder mechanisch sper, maar volgens velen toch de beste. Ondanks de vele toegevoegde veiligheidstoepassingen sinds 1989 is hij met amper 975 kilogram slechts 20 kilogram zwaarder dan de eerste MX-5 en zelfs 100 kilogram lichter dan de NC. Combineer dat met een output van 131 pk en je begrijpt meteen dat de basis voor een sportief karakter gelegd is. De honderden bochten door de Ardeche leken ons het ideale speelterrein om de Japanner volledig los te laten.

Rijtest - Mazda MX5 ND 07

Rijtest - Mazda MX5 ND 08Rijtest - Mazda MX5 ND 06

En zo geschiedde. Na het afkicken van de zo ingeburgerde turbo-verslaving volgde zowaar een van mijn beste rijervaringen ooit. Vooral ook omdat die nooit leek te eindigen. Het toerental ook niet, want met 7.000 rpm ligt de red line een duizendtal verder dan bij de 2.0. Je zoekt die lijn ook actief op, want pas daar geeft de MX-5 alles prijs. Heel lineair, heel bevredigend. Je hoort de kleine viercilinder écht werken, maar je krijgt ook vooral een aangename analoge sound. De klanken gelinkt aan de directe gasrespons, het directe contact met het wegdek en tegelijk de open hemel vormden allen samen een ideaal totaalrecept. Gezien het lage gewicht en het niet overdreven vermogen heb je nooit last van gripverlies. Koetswerkrol konden we evenmin bemerken, bocht na bocht doet de MX-5 gewoon wat je hem dirigeert. Zonder vertraging. Het enige echte nadeel van het kleine atmosferische blokje is dat het koppel van slechts 150 Nm ook pas beschikbaar komt bij 4.800 toeren per minuut. Op een vlak wegdek kan je daar probleemloos mee leven, maar als het bergop gaat dan kan je er niet omheen.  Over het verbruik hoef je je nooit zorgen te maken, wij klokten na meer dan 3.000 kilometer af op amper 6,2 l/100 km.

Rijtest - Mazda MX5 ND 10

Conclusie

De Mazda MX-5 is dé sportwagen die iedereen zou moeten kopen. En kán kopen, want met een basisprijs van 22.490 euro biedt Mazda opnieuw bereikbaar rijplezier. Ten opzichte van zijn Italiaanse turbo-afgeleide verbruikt de MX-5 ook amper brandstof. De Japanner vinkt alle vakjes aan die horen in de bijbel der rijplezier: klein, licht, atmosferisch, de aandrijving op de juiste plaats en nog vele andere puntjes op de i die 25 jaar obsessieve optimalisatie aan ’s werelds populairste sportwagen opleverden. De MX-5 vergt ook geen racelicentie, het leuke eraan is dat iedereen van jong tot oud gepassioneerd raakt door deze vierwieler en er binnen elk niveau van rijkunsten tonnen rijplezier te beleven valt.

Overzicht
+ Aandrijflijn
+ Betaalbaar
+ 100% fun voor iedereen

– Koffervolume
– Koppel & koppelbereik

Rijtest - Mazda MX5 ND 13

Tekst & Foto’s: Tim De Baets