Rijtest: Nissan 370Z Nismo 3.7 V6Klassiek geschoold maar daarom niet minder genietbaar, integendeel. Of waarom de Nissan 370Z NISMO er eentje is om nog snel te koesteren.

Wie in de markt is voor een atmosferische, handgeschakelde sportwagen heeft momenteel nog de keuze uit de Toyota GT86/Subaru BRZ, Lotus Elise, Ford Mustang V8, Aston Martin V12 Vantage S, Porsche 911 GT3 en deze Nissan 370Z Nis(san)mo(torsport). Maar aangezien de Aston bijna 200.000 euro kost en de GT3 je minstens 150.000 euro lichter maakt, blijven enkel de Toyobaru, Lotus, Ford en Nissan over als zijnde enigszins realistisch.

Rijtest: Nissan 370Z Nismo 3.7 V6

De 370Z Nismo gaat intussen al een tijdje mee en werd niet zo lang na zijn lancering in 2010 zelfs al gefacelift. Nieuwe bumpers rondom en een visueel aantrekkelijkere spoiler bovenop een herziene afstelling van de ophanging, extra geluidsisolatie, nieuwe RAYS-velgen en Recaro’s moesten voor een aantrekkelijker geheel zorgen. Iets wat zeker ook gelukt is. De 370Z Nismo twee punt nul ziet er niet alleen scherper en serieuzer uit maar ook iets minder ‘Fast & Furious’, ook al zijn we nog steeds geen fan van de nogal lompe dubbele uitlaten. Rest de vraag of er onder al dat uiterlijk vertoon ook voldoende substantie schuilt?

Rijtest: Nissan 370Z Nismo 3.7 V6Rijtest: Nissan 370Z Nismo 3.7 V6

Zelf had ik tot op heden immers nog geen ervaring met Nissan’s Z-lijn. Niet met de Z’s uit het verleden, noch met de 350Z en evenmin met de standaard 370Z. Wanneer ik de sleutels van ons spierwit testexemplaar in ontvangst neem en instap valt meteen op hoe gecompromitteerd de cockpit van de Z aanvoelt. Ergonomisch toont de Nismo zijn leeftijd mede dankzij de kleine cockpit en een stuur dat enkel in de hoogte verstelbaar is. De nieuwe Recaro’s zitten gelukkiger beter en kennen we van tal van andere sportievelingen maar vreemd is wel dat de stoel van de bestuurder een fractie hoger gemonteerd staat dan die van de passagier. Je zal op bepaalde vlakken dus toegevingen moeten doen. Maar schrijf de Nismo nog niet af.

Rijtest: Nissan 370Z Nismo 3.7 V6

Want ondanks de ietwat ongelukkige zitpositie – waar ook mijn 1m86 voor iets tussenzit – heeft de Z in kwestie ook heel wat eigenschappen die wél indruk maken. Eerst en vooral zijn machtige 3.7-liter V6. Met 344 pk en 371 Nm koppel zijn er auto’s die op papier meer vermogen uit minder volume halen, maar voor een atmosferische motor slaat de ‘VQ37VHR’ lang geen slecht figuur. De sprint naar de 100 km/h neemt minstens 5,2 s in beslag en stoppen met versnellen doet deze Z bij 250 km/h.  Mede dankzij het forse motorvolume bulkt de motor van de souplesse en het koppel onderin terwijl je eenmaal op toeren het klassieke crescendo naar boven toe krijgt, helemaal tot aan de rode lijn nabij 7.500 tpm. Nog steeds bijzonder verslavend en een sensatie die we in drukgevoede tijden nauwelijks nog kennen.

Rijtest: Nissan 370Z Nismo 3.7 V6Rijtest: Nissan 370Z Nismo 3.7 V6

Rijtest: Nissan 370Z Nismo 3.7 V6

Auditief komt de motor daarbij misschien iets minder krachtig uit de hoek. Niet zozeer naar volume toe als naar klank. De Nismo is weliswaar voldoende luid maar een fijnbesnaarde viool kun je V6 nauwelijks noemen. Daarbij doet het geluid sterk denken aan dat van de Nissan GT-R, ook al hebben beide motoren, los van het feit dat het beide V6’en zijn, nauwelijks iets met elkaar gemeen.

Rijtest: Nissan 370Z Nismo 3.7 V6Rijtest: Nissan 370Z Nismo 3.7 V6

Niet getreurd want ondertussen word je als bestuurder wel verwend met een precieze, handgeschakelde zesbak (een automaat is optioneel verkrijgbaar) met korte slag en een SynchroRev Match-tussengasfunctie die gelukkig op ieder moment uit te schakelen valt, en een fijn, in alcantara getooid stuurtje dat met hulp van een klassieke hydraulische servo veel feedback naar de bestuurder stuurt. Old school op zijn best want hoezeer elektronische servo’s wel geëvolueerd mogen zijn, slechts twee bochten later toont de hydraulische variant zijn suprematie boven de elektronische versie. Het is dat ook hydraulische servo’s stilaan verleden tijd zijn, maar er is nog meer goed nieuws.

Rijtest: Nissan 370Z Nismo 3.7 V6

Want ook de ophanging verdient lof. De Nismo is ontegensprekelijk bijzonder stijf en erg stug afgeveerd maar onder al die stugheid schuilt substantie in de vorm van een vering en demping die niet snel de pedalen verliezen, ongeacht de golving van de ondergrond. Door de korte veerweg zijn er weliswaar limieten aan hoe getormenteerd het asfalt mag zijn, maar de ophanging van de Nismo werd in de eerste plaats afgesteld voor het circuit en toont eenmaal op snelheid kwaliteiten die bij lage(re) tempo’s soms al eens ontbreken. Daarbij is er zelden gebrek aan mechanische grip en tractie dankzij de kleverige Bridgestone Potenza S001’s in maatje 245/40R19 voor en 285/35R19 achter en een standaard sperdifferentieel. Tenslotte nog een pluim voor de daadkrachtige remmen die niet alleen indruk maken met veel bijtkracht maar ook met hun remgevoel.

Rijtest: Nissan 370Z Nismo 3.7 V6Rijtest: Nissan 370Z Nismo 3.7 V6

Als ik de tweede generatie 370Z Nismo nog een laatste compliment kan geven dan is het dat de sportieve GT mij in heel wat opzichten deed terugdenken aan de originele Aston Martin V12 Vantage. De Japanner laakt weliswaar de gratie en elegantie van de Brit en mist eveneens zes cilinders, maar qua attitude, rijgevoel en sportieve sensaties zijn er op zich veel parallellen te trekken dus beide coupés. Alleen al daarom is deze Z een unieke ervaring. Sportieve coupés zoals de Toyota GT86/Subaru BRZ zijn immers lichter en speelser maar missen de brute mechanische sensaties van de Nismo. Niet in het minst die van de motor.

Conclusie
Met een all in prijs van 45.400 euro (enkel de 7-traps automaat is een optie) heeft de Nissan 370Z Nismo weinig of geen directe concurrenten. Enkel de 422 pk sterke Ford Mustang V8 (vanaf 43.000 euro) belooft gelijkaardige sensaties, maar is in de praktijk meer show dan go en moet het bovenal van zijn looks en machtige V8 hebben, beter dan besturing en chassis. Daarentegen heeft de Mustang wel twee extra (nood)zitjes, iets wat ook het geval is voor de 340 pk sterke BMW M240i Coupé (vanaf 48.100 euro). Al mist de BMW wel een atmosferische motor, net als de présence van de Nismo en Mustang.

De Nissan 370Z Nismo is in vele opzichten een echte dinosaurus. Van de beperkte ergonomie over de atmosferische V6 tot de no-nonsense circuit-attitude, de Japanse coupé vraagt toewijding maar is net daardoor zo aantrekkelijk.

Overzicht:
+ Atmosferische motorsensaties
+ Rijsensaties
+ Remgevoel/-prestaties
+ Besturing
+ All-in prijszetting
+ Looks facelift

+/- Veercomfort bij dagelijks gebruik
+/- Fast & Furious looks

– Ergonomie/zitpositie
– Beperkte kofferruimte

Rijtest: Nissan 370Z Nismo 3.7 V6

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye