Ford Mustang 2015
Amper 35.000 euro betaal je voor de nieuwe Ford Mustang, maar welke cijfertjes krijg je daar nu voor terug?

De officiële onthulling hebben we ondertussen al meer dan een jaar achter de rug en ook de Belgische prijzen wisten ons al te bereiken, maar exacte specificaties en cijfertjes bleef Ford ons tot vandaag schuldig. Laten we het lijstje even snel overlopen.

De snelste Mustang wordt sowieso de 5.0-liter versie met oldschool V8 onder de motorkap. Met 427 pk en een koppel van 530 Nm sprint je van 0-100 km/u in amper 4,8 seconden. Het is ook de versie die je moet kiezen als je Launch Control wilt. En het Line Lock systeem, dat de voorste remmen blokkeert voor ‘het opwarmen van de achterbanden’. Inderdaad, het asociale maar oh zo prettige en beruchte Burnout-systeem. De CO2-uitstoot en het verbruik zijn iets minder prettig, want met 299 g/km en 13,5 liter per 100 kilometer word je door de fiscus niet alleen geviseerd, maar gewoonweg geëxecuteerd. De versie met automaat doet het iets beter, maar zal je hachje niet redden.

Maar er is natuurlijk ook de Europeser ingestelde 2.3-liter EcoBoost, die met een totaal vermogen van 317 pk heel wat meer vermogen per liter uitperst dan zijn Amerikaans geaspireerde broer. Het koppel moet met 432 Nm niet zoveel onderdoen voor de V8-versie en ook in de sprint verlies je maar 1 seconde. Dat aan een verbruik dat maar liefst 5,3 liter lager ligt, want de 2.3-liter Ponycar verbruikt gemiddeld niet meer dan 8 liter per 100 kilometer. Hier bedraagt de CO2-uitstoot 179 g/km en ook bij deze motorisatie is er een automaat. De eerste Fastbacks en Cabrio’s bereiken het Europese vasteland in juli. Nog maar even geduld dus!