Rijtest: Chevrolet Camaro Cabriolet V8

Rijtest: Chevrolet Camaro Convertible V8
Vooroordelen zijn voor mietjes, hoog tijd om eens een echte American muscle car aan de tand te voelen!

De iconische muscle cars zoals de Ford Mustang, Dodge Charger/Challenger en Chevrolet Camaro spreken al sinds mensenheugenis tot de verbeelding. Elk weekend passeren ze wel in een film of serie op de beeldbuis, toch zie je ze betrekkelijk weinig rondrijden in onze contreien. Men verwijt hen dan ook 99% van de tijd dat ze teveel vermogen en een onlogische cilinderinhoud bezitten en niet in staat zijn om deftig een bocht te nemen. Reden te meer om de unieke kans van Chevrolet België met beide handen te grijpen en enkele dagen met een kanariegele Chevy Camaro Convertible rond te rijden. Maak kennis met Bumblebee!

Rijtest: Chevrolet Camaro Convertible V8

Rijtest: Chevrolet Camaro Convertible V8Rijtest: Chevrolet Camaro Convertible V8

Anoniem ergens toekomen met deze Camaro Convertible zit er in, overal waar je passeert sta je in het centrum van de belangstelling. Zijn rauwe en brede voorkomen, scherpe voorbumper met diepliggende LED-ogen en een lange motorkap met zwarte go faster stripes definiëren deze Chevrolet volledig als een muscle car. Gelukkig zijn er nog andere mogelijkheden als koetswerkkleur. Naast zwart/rood/wit als basiskleur kan je kiezen uit 3 metaalkleuren (+ €800) en nog eens evenveel premium kleuren (+ €1.000) zoals het Rally Yellow op onze testwagen. Je velgen komen steevast in maatje 20″ bij deze Camaro, optioneel kan je wel kiezen voor exemplaren met hoogglanzend aluminium.

Rijtest: Chevrolet Camaro Convertible V8Rijtest: Chevrolet Camaro Convertible V8

Het zal je niet verwonderen dat het interieur vrij Amerikaans te omschrijven valt. We krijgen dus de befaamde bekerhouders, grote lederen – verwarmbare en elektrisch instelbare – fauteuils waarin het goed vertoeven is. Het stuurwiel is ook aan de grotere kant, net zoals de vele bedieningselementen op het dashboard. Onderaan hebben we 4 leuke meters die het muscles car gevoel wat versterken, maar voor de rest ook bijzonder nuttig zijn. Voor de rest lijkt alles vrij conventioneel. We hebben een meterset met 2 grote wijzerplaten met ertussen een kleine boordcomputer, daarnaast vinden we nog een centraal 7″ display voor de navigatie en de multimedia terug. Allemaal niet het nieuwste van het nieuwste of de marktleider inzake gebruiksvriendelijkheid of technologie, maar werken doet het wel zonder gemor. De Head Up Display projecteert de meest interessante rijparameters op de voorruit en geeft dan weer wél een hightech indruk. De Camaro Convertible heeft overigens 8 luidsprekers ter beschikking om een aangename geluidservaring te brengen, de Coupe doet er nog eentje bovenop! De achterbank is vrij moeilijk te bereiken met een gesloten dak en biedt eerder een claustrofobisch dan ruimtelijk gevoel, maar met het dak eraf kunnen de kleinere inzittenden niet klagen.

Rijtest: Chevrolet Camaro Convertible V8

Rijtest: Chevrolet Camaro Convertible V8 Rijtest: Chevrolet Camaro Convertible V8

Voor een rasechte Amerikaan valt het interieur zeker goed mee, al draait het bij een wagen als deze vooral om hetgeen onder de bijzonder lange motorkap ligt. Zowel de open als gesloten Camaro doet het met een 6.2-liter grote V8 die 405 pk en 556 Nm weet te generen als je kiest voor de automatische versnellingsbak (met flippers achter het stuur!), uiteraard allemaal ten behoeve van de achterwielen. Verkies je zelf een pook in de handpalm dan stijgen die cijfers nog eens tot 432 pk en 569 Nm koppel. Vanuit stilstand doe je er slechts 5,4 seconden over om de meterset 100 km/u te laten aanwijzen, rond de 250 km/u is het gedaan met accelereren. Wie inzit met verbruikscijfers en CO2 uitstoot slaat deze paragraaf best even over, want maar liefst 304 g CO2 gaat er de lucht in per kilometer. Onze Camaro Convertible met automaat zou officieel genoegen nemen met 13,1 liter benzine per 100 km, met een extreem rustige rijstijl kan je dat getal zelfs benaderen. Gebruik je de wagen op een meer correcte manier dan kan dat zonder problemen oplopen tot 20 liter. Gemiddeld deden we het gelukkig met slechts 17,2 liter. Bijzonder stevige waarden, al heeft de Chevrolet gelukkig wel een grote en praktische benzinetank van 70 liter.

Rijtest: Chevrolet Camaro Convertible V8

De Camaro heeft meer dan voldoende kracht, maar moet bij elke stuurbeweging de voltallige 1.920 kilogram meekrijgen, net zoals de remmen die wel eens durven puffen met zo’n overgewicht. Het stuurgevoel valt dan ook eerder aan de zwarte kant te omschrijven, wanneer je verkiest om de bochten scherper in te duiken zal je toch beseffen dat de Camaro eerder een krachtige GT is dan een scherpe bochtenridder. Het cliché bevat – zoals vaak – dus toch een deel van de werkelijkheid, al valt het echt goed mee. Manoeuvreren in het dorp of in de ondergrondse parking gaat na wat gewaarwording ook vlot, al wennen de groteske afmetingen eerder gestaag.

Rijtest: Chevrolet Camaro Convertible V8Rijtest: Chevrolet Camaro Convertible V8

Het stoffen cabriodak opent/sluit elektrisch in slechts 20 seconden en versterkt zodanig de brullende V8 dat je bijna altijd open zal willen rijden. Met je haren volledig in de wind daalt de bagageruimte wel van 308 tot 267 liter, maar je moet nu eenmaal iets voor over hebben. Anderzijds is de isolatiekwaliteit met gesloten dak aan de mindere kant zodat je beter opteert om cabrio te rijden. De afwerking van het ingeplooide kan wel stukken beter, het is zodanig armzalig dat er een kunststoffen beschermingsmat in de koffer zit om de naakte dakstructuur ietwat te verstoppen. Geen slechte oplossing, tot dat je de snelheid wil opdrijven en de mat ongetwijfeld gaat gaan vliegen..

Rijtest: Chevrolet Camaro Convertible V8

Chevrolet biedt in België zowel de Coupé (vanaf €39.500) als de Convertible (vanaf €44.500) aan met een bijzonder scherpe verkoopsprijs voor zoveel heritage, présence en vermogen. De adder schuilt jammer genoeg in de extra taksen en belastingen, bijna €10.000 komt er nog eens bij en dan hebben we het nog niet over de broodnodige tankkaart gehad. Voor een automatische versnellingsbak betaal je nogmaals €2.000 extra en als laatste kan je nog wat personalisatie kiezen voor het koetswerkkleur, de stripes of het interieur. Sinds de Dodge Charger & Challenger niet meer te verkrijgen zijn via de officiële weg en ook pas de volgende generatie Ford Mustang naar Europa komt is het bijzonder moeilijk om een goede concurrent te vinden voor de Chevrolet Camaro. Bij de Europese merken vinden we in de hot batch segment scherp(er)sturende wagens aan de helft van de prijs. Weliswaar zonder dikke V8 en een stuk minder iconisch dan deze Chevy. Voor een Europese icoon als een M3 of een 911 betaal je dan terug meer, gelukkig krijg je er ook veel van terug.

Rijtest: Chevrolet Camaro Convertible V8 Rijtest: Chevrolet Camaro Convertible V8

Conclusie

Elke autoliefhebber zou verplicht moeten worden om minstens eenmaal met een Amerikaanse muscle car te rijden tijdens zijn/haar leven. Desondanks ze niet superscherp sturen, veel benzine verbruiken en hun laars lappen aan de algemene trend van downsizing en ecologie is het een hele belevenis. De Chevrolet Camaro Convertible heeft daarbovenop nog eens het open dak als extra troef terwijl de directe concurrentie zoals de Challenger of Mustang hier niet via de officiële weg kunnen rondrijden. Ben je op zoek naar een comfortabele cruiser met sportieve inborst die aandacht genereert aan de lopende band terwijl het financiële plaatje minder van belang is, dan mag je zeker deze Bumblebee niet vergeten. Eens je betoverd bent, vergeef je hem zonder problemen al die Amerikaanse eigenheid en wil je niets anders meer..

Overzicht:

+ Looks
+ V8
+ Comfortabele cruiser

– Hoge inschrijvingstaks
– Rijgeluiden met gesloten kap op de snelweg
– Remmen missen kracht

Rijtest: Chevrolet Camaro Convertible V8

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

1 reactie op "Rijtest: Chevrolet Camaro Cabriolet V8"

  1. claeys 13-11-2013 om 19:50

    Mooie foto’s! leuk gespeeld met de lijnen…

Reageer

Reactie aan het plaatsen...