Het ABC van WLTP: wat moet je weten over de nieuwe emissietest regeling (2018)Vanaf 1 september maakt de WLTP meettechniek officieel zijn intrede en dat heeft een serieuze invloed op de Europese autoverkoop.

Sinds mensenheugenis (lees: 1970) wordt de New European Driving Cycle (NEDC) methode gebruikt om de uitstoot en verbruik van nieuwe wagens te bepalen. Echt stroken met de realiteit deden deze jammer genoeg niet meer en desondanks enkele aanpassingen doorheen de jaren slaagden er toch enkele sloebers in om de testen te ontduiken/manipuleren/beïnvloeden. Ja Wolfsburg (Volkswagen Group) we kijken naar jullie!

Met de nieuwe WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) meetmethode moeten autoconstructeurs opnieuw haalbare en realistische waarden afficheren. Wanneer we NEDC met WLTP testmethode gaan vergelijken zien we een grondige verschuiving (vaste test vs dynamische test, langere test qua afstand én tijdsduur, meerdere fasen, hogere (gemiddelde) snelheden, variabele schakelmomenten, …), daarnaast worden de resultaten ook gecorrigeerd naar een vaste temperatuur én spelen opties nu wel een rol.

Vanaf 1/09/18 moeten alle nieuwe wagens die verkocht worden in Europa een WLTP certificaat hebben behaald, technisch (en organisatorisch) gezien een huzarenstukje voor de grote merken met een breed portfolio. Zeker voor speciale uitvoeringen of modellen die bijna vervangen worden was dat een onnodige kost en werden ze dus maar gewoon geschrapt uit de catalogus (lees: Audi SQ5 / SQ7, Peugeot 308 GTI, BMW M3 Berline, …). Wegens een beperkt aantal WLTP labo’s konden sommige merken (delen van) hun gamma niet volledig certificeren en daardoor ligt de verkoop (van nieuwe exemplaren) even stil. Levertermijnen zullen sowieso beïnvloed worden door de WLTP invoering!

Dat het verbruik in de realiteit hoger uitvalt weet ongeveer iedereen, de bestuurder is nog steeds grotendeels dé grote factor qua zuinigheid. Behalve een hoger (geafficheerd) verbruik zal de gemiddelde CO2 uitstoot van de meeste wagens ook stijgen én dat heeft, zeker in België, de nodige gevolgen. Zo is de belasting op inverkeerstelling (BIV) afhankelijk van die schadelijke uitstoot van fijn stof en bij bedrijfswagens hebben die resultaten serieuze impact op het voordeel alle aard (VAA) en fiscale aftrekbaarheid.

Tot 2020 hebben de autoconstructeurs een overgangsmaatregel verkregen waarbij ze mogen werken met een NEDC 2.0 waarde dankzij een (complexe) herberekening op basis van de oude (NEDC) cijfers. Hoe dan ook nefast voor de kleine stadswagens die hierbij gemiddeld 5 à 10 g/km CO2 hoger uitkomen aldus FEBIAC.

De voorbije (zomer)maanden zagen we dan ook een enorme boost qua Belgische autoverkoop (met extreme promoties en voordelen) om zo van de oude NEDC stockwagens af te geraken. Slechts een klein percentage daarvan mag de komende maanden nog verkocht worden, wat er met de overige wagens/stock moet gebeuren is niet direct duidelijk. Een moeilijke (absurde?) situatie waarvoor is de autosectorfederatie TRAXIO ook voor waarschuwt en klaagt, niet geheel onbegrijpelijk gezien de moeite situaties voor de vele (vaak kleine/lokale) garages die nu een stevig waardeverlies moeten slikken.

Conclusie
-> WLTP vervangt de achterhaalde NEDC meetcyclus (waarvan verbruik en CO2 de belangrijkste resultaten zijn)
-> WLTP benadert de realiteit véél meer en moet dus stroken met de praktijk
-> WLTP laat minder gesjoemel creativiteit toe
-> De realistische WLTP verbruik/CO2 cijfers liggen hoger, financiële invloed voor taksen en belastingen
-> Vanaf 1/09/18 mogen er geen niet-WLTP geteste wagens verkocht worden in héél Europa
-> Herberekende NEDC 2.0 waarde als tussenoplossing tot 2020
-> Bepaalde (niche)modellen zijn wegens hoge(re) CO2 cijfers geschrapt uit het gamma, sommige merken/modellen zitten achter in de testcyclus en zijn (even) niet beschikbaar