Volkswagen bekent geknoei met milieutesten

VW GroepOpschudding in autoland, Volkswagen geeft toe dat er – in de VS – vals gespeeld is tijdens de milieutesten die de verbruikscijfers (brandstof / CO2) van een wagen bepalen..

Update 25/09: Ook in Europa zouden er wagens met “speciale software” rondrijden. De Belgische invoerder D’ieteren opende alvast een speciale website.

Update 23/09: CEO Martin Winterkorn stapt op!

Update 22/09: Ook de 3.0 TDI wordt onderzoekt in de VS, in Europa wachten ze nog even op uitleg van de autobouwer.

Elke nieuwe wagen ondergaat een strenge milieutest – door een externe partij – waarbij de uitstoot en het normverbruik bepaald worden, traditiegetrouw een behoorlijk onbereikbare prestatie in het echte leven. De reusachtige Duitse autocontructeur Volkswagen zit momenteel in een reusachtige PR storm nu ze in Amerika moe(s)ten toegeven dat er bepaalde software in de dieselmotoren zit die deze emissietests zouden herkennen en zich daaraan aanpassen (beperkter vermogen = minder uitstoot).

President Obama focust de laatste maanden van zijn presidentiële carrière bijzonder sterk op het milieu en Volkswagen draagt daar nu ietwat de gevolgen van. De overzeese verkoop van de viercilinder diesels (2.0 TDI’s voornamelijk) ligt stil, er dreigt een monsterboete (ettelijke miljarden dollar) en het aandeel van de Duitsers op de Beurs van Frankfurt (niet te verwarren met het Autosalon) ging onderuit. Ook de imagoschade voor het geliefde merk is niet te overzien, ondertussen is ook Europa wakker geschoten en zal de zaak onderzoeken.. Gezien de sterke invloed van Volkswagen in de gelijknamige groep (met oa Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, ..) is het ook nog uitkijken of er anderen zich aan dezelfde malafide technieken gewaagd hebben.

Andere autoconstructeurs reppen zich ondertussen om hun onschuld uit te roepen al vermoeden we dat er ook hier en daar wel wat gefoefeld zal zijn. Naast de verbeterde bezorgdheid voor het milieu toont deze zaak alvast aan dat deze testcyclus zijn tijd voorbij gestreefd is, een nieuwe en meer realistische proef staat op de planning voor 2017!

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...