Rijtest: Peugeot 308 GTi facelift 270 pk (2017)Peugeot’s 308 GTi is een van de laatste analoge hot hatches op de markt. Wat dat geeft in zijn (licht) vernieuwde trim?

Een geblazen viercilinder, handgeschakelde zesbak, passieve ophanging en mechanisch sperdifferentieel. Dat zijn de ingrediënten van de Peugeot 308 GTi 270. De door PeugeotSport gekietelde hot hatch ontving enkele kleine wijzigingen en verloor in het proces ook de 250 pk variant. Een terechte beslissing wat ons betreft. Want de magie van dit soort voorwielaangedreven hot hatches komt veelal pas echt naar boven met de hulp van een sper.

Rijtest: Peugeot 308 GTi facelift 270 pk (2017)

So far so good dus. En dat niet alleen. Want zelfs drie jaar na datum mag de 308 GTi er nog altijd zijn. Zijn bescheiden, maar sportieve looks duwen hem in het kamp van de Golf GTI en Leon Cupra, beter dan de meer expressieve Mégane RS of Focus ST. Maar de concurrentie heeft uiteraard niet stilgezeten. En dan denken we vooral aan Hyundai’s i30 N die bij zijn introductie meteen potten gebroken heeft. Zowel op het vlak van prijs als prestaties.

Rijtest: Peugeot 308 GTi facelift 270 pk (2017)Rijtest: Peugeot 308 GTi facelift 270 pk (2017)

Andere hete hatches zoals de Focus RS of Golf R zijn dan weer qua prijs en prestaties doorgeschoven naar de sectie hyperhatch. En dan vergeten we nog de aanbiedingen van de Duitse drie in de vorm van de BMW M140i, Audi RS3 en Mercedes-AMG A45 die intussen zo performant (en duur) zijn dat ze al helemaal in een aparte categorie vallen. Om maar te zeggen, het is er allemaal niet gemakkelijker op geworden.

Rijtest: Peugeot 308 GTi facelift 270 pk (2017)

Maar een hot hatch moet in de eerste plaats ook bruikbaar zijn. Wat dat betreft is de GTi uiteraard gezegend met alle praktische aspecten van de reguliere 308. Lees: een zakelijk exterieur en interieur met het typische kleine stuurtje en een infotainmentsysteem dat al achterop liep van bij zijn introductie, laat staan anno 2018. Dat het interieur zo clean is en vrij van knoppen, heeft zo zijn voordelen. Maar dankzij het weinig responsieve scherm zal je vaak wensen dat ze er wel stonden. Zo moet je willens nillens voor heel wat zaken zoals het verstellen van de temperatuur, noodgedwongen richting aanraakscherm. Werkpuntje voor de volgende generatie zeg maar.

Rijtest: Peugeot 308 GTi facelift 270 pk (2017)

Los daarvan is het op zich wel aangenaam toeven aan boord van de 308 GTi, en dan vooral dankzij de uitstekende kuipstoelen en dito zitpositie. Meteen ook het hoogtepunt van het interieur dat voor de rest niet zo hard afwijkt van de andere (GT)-modellen. Al kampt Peugeot, en bij uitbreiding PSA, wel met een uiterst vervelende start/stop-knop die je ongemakkelijk lang moet induwen om de auto te starten en stoppen. Overbodig en bovendien erg frustrerend.

Rijtest: Peugeot 308 GTi facelift 270 pk (2017)Rijtest: Peugeot 308 GTi facelift 270 pk (2017)

Tot zover de meest opvallende minpunten want er valt uiteraard ook wat te beleven achter het stuur van de GTi. De 1.6-liter turbo presteert nog steeds boven zijn bescheiden cilinderinhoud en is een aangename en krachtige metgezel met opvallend veel power onderin. Een soundtrack schittert weliswaar door afwezigheid, waardoor je wat betrokkenheid mist, maar de zestienhonderd weet prestaties en souplesse te combineren met een relatief bescheiden verbruik, zonder echt te entertainen. PeugeotSport heeft weliswaar een sound generator ingebouwd die actief wordt als de je Sport-knop tuimelt, maar deze klinkt erg synthetisch en weet dus allesbehalve te overtuigen.

Rijtest: Peugeot 308 GTi facelift 270 pk (2017)

Bovendien wordt het stuur dan ook wat zwaarder, maar zeker niet beter, en hangt de motor nog korter aan het gas waardoor het gaspedaal iets té nerveus wordt. Zeker in dagelijks verkeer. Kortom, je zal de sportmodus al snel laten voor wat hij is. Ook al omdat de tellerpartij in de klassieke modus ook nog eens een stuk meer leesbaar is.

Rijtest: Peugeot 308 GTi facelift 270 pk (2017)

De stugge ophanging laat dan weer geen keuze en is altijd hyperalert. In combinatie met het kleine stuurtje, de scherpe geometrie en relatief brede voorbanden maatje 235/35 R19, maakt dat dat het stuurtje soms nogal bezig is. Maar op zich is er wel sprake van feedback. Ondanks de stugge ophanging met erg weinig veerweg, weet de GTi toch nog een beetje GT te zijn dankzij de comfortabele en goed steunende kuipen. Maar de souplesse van een snelle Volkswagen of Hyundai mist de Peugeot een beetje.

Conclusie
De Peugeot 308 GTi blijft een geval apart binnen het wereldje van de hot hatches. Enerzijds heeft hij alles aan boord om zelfs de meest veeleisende rijder te plezieren, zoals een performante motor, een mechanische sper en krachtige remmen die goed te doseren zijn. Maar anderzijds kost die eigenzinnigheid hem ook punten. De ophanging voelt kwalitatief aan maar ontbreekt veerweg, zeker in België. Toch zijn het vooral de kapers op de kust die het de 308 GTi lastig maken. En dan denken we vooral aan de Hyundai i30 N die niet alleen met meer veercomfort en technologische snufjes komt, maar minstens zo goed presteert.

Overzicht:
+ Volwassen looks
+ Serieuze prestaties
+ Vanafprijs
+ Prestaties/verbruik
+ Zitpositie

– Veerweg
– Weinig geluidssensaties
– Infotainmentsysteem
– Stevige concurrentie

Rijtest: Peugeot 308 GTi facelift 270 pk (2017)

Tekst: Pieter Ameye