Rijtest: Ford Focus ST Diesel

Rijtest - Ford Focus ST Diesel - Header
Beter laat dan nooit: de Ford Focus ST Diesel maakt komaf met de alleenheerschappij van de Golf GTD.

Hot hatches zijn de supercars van de middenklasse. Klein of groot, gewoon pittig of track-worthy, in Europa is de snoependoos rijkelijk gevuld. Elk zichzelf respecterend automerk biedt er een sportieve variant aan van een dertien-in-een-dozijn verkoopkanon. De prestaties worden steeds scherper en de prijzen blijven betaalbaar. Alleen moet je rekenen op een verbruik dat al snel het dubbele bedraagt van wat de meest recente leasesletjes optekenen en zo wordt je favoriete hot hatch al snel een extraatje voor het weekend eerder dan de vierwieler waarmee je dag in dag uit naar het werk kan. Tot je de zogenaamde ‘powerdiesels’ erbij haalt: hot hatches of zelfs ‘hot breaks’ met de verkeerde brandstof, maar toch opmerkelijke prestaties aan een gunstige gebruikskost. De Golf GTD had lange tijd het rijk voor zichzelf, maar na Skoda dient nu ook Ford eindelijk een waardige concurrent aan: de Ford Focus ST Diesel.

Rijtest - Ford Focus ST Diesel 19

Een 2.0-liter TDCi had Ford al een hele poos, maar met louter een elektronische chip had deze Focus zijn ST-letters lang niet verdiend. Marketing had vermoedelijk enige tijd nodig om het management te overtuigen van zijn bestaansreden, maar met de facelift van de Focus medio 2014 waagde de Blauwe Ovaal zich eindelijk aan de sprong. Team RS had haar werk echter al lang klaar: de slaginhoud van 2.0-liter bleef behouden, maar het vermogen steeg naar 185 pk en het koppel overstijgt met 400 Nm zelfs dat van de EcoBoost ST. Een gewijzigde elektronische calibratie spreekt voor zich, maar Ford hertekende ook het luchtinlaatsysteem en voorzag de Focus van een nieuwe sportuitlaat. Luieriken zijn aan het verkeerde adres: Ford biedt de Focus ST uitsluitend aan met een prestatiegerichte manuele zesbak.

Rijtest - Ford Focus ST Diesel 04

De combinatie van alle aanpassingen maakt van deze Focus een waar scheurijzer. De ST Diesel hangt veel directer aan het gas en input wordt zonder ruis of enige vertraging omgezet in beweging. De verhoudingen van de zesbak zijn niet alleen korter, maar gezien het hier een diesel betreft is de afstand tussen minimum en maximum toerental ook veel sneller achter de rug. Bij de EcoBoost lijken de verhoudingen soms net iets te lang, waardoor de diesel hier aan appreciatie wint. Ford monteerde ook een Sound Symposer die nooit lijkt te vervelen, waardoor alles nog eens des te spannender aanvoelt. De Focus ST Diesel is heerlijk agressief en stoomt alle verkeer voorbij. Vergeleken hiermee zijn de Golf GTD en Skoda Octavia RS TDI brave zusters, de ST Diesel de duivel. In de sprint van 0-100 km/u (6,5s vs 8,1s) en ook op topsnelheid (248 vs 217 km/u) blijft de puritein weliswaar aan de winnende hand, maar qua rijsensatie sloeg de balans bij ons door in het voordeel van de diesel. Laat ons alleen hopen dat die uitspraak ons niet naar de brandstapel verwijst…

Rijtest - Ford Focus ST Diesel 10

De plaat met de lofzang over Ford’s chassis-expertise mag dan al helemaal kromgedraaid zijn, bij deze Focus ST Diesel kunnen we niets anders dan ze opnieuw opleggen. Keer op keer overtuigen ze en ditmaal overtreffen ze zichzelf nog maar eens. Er werden nieuwe voorveren geïnstalleerd, de schokdempers werden opnieuw afgesteld en leveren in combinatie met de ST stabilisatorstangen een nog scherpere wegligging dan weleer. De stuurbekrachtiging werd ook aangepast en vervulde onze hoge verwachtingen met glans. De ST biedt nog steeds geen mechanisch sper, maar het elektronische Torque Vectoring waakt bazig over de koppelverdeling tussen de twee voorste wielen op het scherpst van de snee. De wegligging is gewoonweg subliem, zeker in combinatie met de nieuwe 19-inch band die Ford samen met Michelin ontwikkelde voor extreme dwarsgrip. Toegegeven, de draaicirkel is merkelijk groter en de ophanging zal voor sommigen iets te hard zijn, maar voor ons kon de pret niet op. Ondanks alle aanpassingen voel je zo nu en dan ook wat koppelstuur, maar dat voelde in dit geval eerder als een smeekbede om getemd te worden.

Rijtest - Ford Focus ST Diesel 11

Wie zijn vierwieler lief heeft, begint dat temproces pas met de olie op temperatuur. Bij de reguliere Focus blijft dat tijdstip een vraagteken, maar in deze ST krijg je drie extra meters bovenop het dashboard om daarnaast ook nog de oliedruk en turbodruk na te gaan. De Recaro’s zijn nog steeds gebouwd naar het lichaamsprofiel van een mannelijk fotomodel met lichtelijke anorexia, maar bieden wel een uitstekende steun. Het nieuwe sportstuur heeft een vlakke basis en werd bekleed met zacht leder, de versnellingspook kreeg een uiteinde van gesatineerd chroom en de alu ST-pedalen vervolledigen het interieurplaatje. Er zijn nog steeds drie uitrustingsniveaus beschikbaar: ST1, ST2 en ST3. Verschillen zitten voornamelijk in de zetelbekleding.

Rijtest - Ford Focus ST Diesel 09Rijtest - Ford Focus ST Diesel 14

Rijtest - Ford Focus ST Diesel 18

Rijtest - Ford Focus ST Diesel 13Rijtest - Ford Focus ST Diesel 15

Ook uiterlijk springt de ST Diesel duidelijk uit de massa. Tangerine Scream, Deep Impact Blue of het nieuwe Stealth vuilniszakkengrijs van onze testwagen kunnen helpen, maar daarnaast werd ook de aanblik een stuk agressiever. De motorkap werd scherper uitgelijnd en de smallere koplampen met ST-typerende LED-strips maken voorliggers meteen duidelijk dat het deze ST menens is. Verder zijn er ook andere bumpers, een achterspoiler, zijschorten en sluit de dubbele hexagonale uitlaat het achterste mooi af. Eerlijk gezegd, op het geluid na is deze ST Diesel nagenoeg onmogelijk te onderscheiden van de benzinevariant.

Rijtest - Ford Focus ST Diesel 06

Ondanks enige inflatie blijft de prijs van de nieuwe Focus ST EcoBoost net onder de 30.000 euro, de ST Diesel springt er met een vanafprijs van 30.350 euro net bovenuit. Maar laat ons eerlijk zijn, dat is nog altijd weinig geld voor wat je allemaal terugkrijgt. Een alarmsysteem, Airco, automatische koplampen, regensensor, elektrisch bediende ruiten en spiegels en 18-inch velgen zijn maar een greep uit de standaarduitrusting. En natuurlijk ook nog eens onbetaalbaar rijplezier en een verbruik dat bij ons amper de 6 liter/100 km oversteeg. Met telkens een extra 1.000 euro krijg je nog iets meer ruimte onder de vorm van een Clipper-variant. Vergelijken we met de Golf GTD, dan spaar je bij Ford 2.630 euro uit en ben je beter uitgerust. De Skoda Octavia RS TDI is met 30.440 euro ongeveer gelijk geprijsd aan de Ford.

Rijtest - Ford Focus ST Diesel 08

Conclusie

We verwachtten een Focus met louter wat extra power, na een weekje rijden kregen we de impressie dat dit het beste Ford-product was dat we sinds de Fiesta ST voorgeschoteld kregen. Er is inderdaad extra power, maar de agressieve manier waarop deze vrijkomt is gewoonweg uniek. De Focus ST Diesel reageert uiterst alert op elke stuur- en gasinput en zorgt voor een rijbeleving die onze testrit met de (vorige) ST EcoBoost overschaduwt. De ST kleeft aan de baan, zorgt voor knallende (en brullende) prestaties en verbruikt amper brandstof. Ford had deze ST Diesel al veel eerder moeten brengen, maar hij was het wachten meer dan waard. De beste ‘powerdiesel’ van het moment!

Rijtest - Ford Focus ST Diesel 12

Overzicht

+ Knallende prestaties
+ Wegligging
+ Agressievere snoet
+ Verbruik
+ Prijs
– Recaro’s nogal smal
– Voor ons waren de 19-inchers perfect, maar de standaard 18-inch velg biedt meer comfort

Rijtest - Ford Focus ST Diesel 02

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...