Rijtest: Volkswagen Golf GTI Clubsport (2016)Volkswagen viert de 40ste verjaardag van de Golf GTI met een magistrale GTI Clubsport versie!

De Volkswagen Golf is dé belichaming van Das Auto. Goed voor een gezegende carrière van meer dan 43 jaar, acht generaties én miljoenen stuks later blijft de Golf vooraan gepositioneerd als de referentie in het segment. In 1976 lanceerde VW voor het eerst een sportieve GTI afgeleide. Hier goed voor een 1.6-liter benzinemotor met 110 pk om de 810 kg wegende Duitser vlot in beweging te krijgen. Sindsdien werd de Golf GTI eveneens een icoon dat doorheen de jaren krachtiger, groter, sneller en functioneler werd. Zo goed dat zelfs de Rijkswacht en Politie de capabele Golf verkozen als interventievoertuig.

Rijtest: Volkswagen Golf GTI Clubsport (2016)

Voor de 20ste, 25ste, 30ste en 35ste verjaardag van de Golf GTI kwam er steeds een feestuitvoering. In de plaats van de gebruikelijke Edition 40 verkoos Volkswagen de GTI Clubsport benaming voor de recentste mijlpaal. Zowel te verkrijgen als drie- én vijfdeurs, waarmee hij het gebruiksgemak biedt van de populaire middenklasser. Deze Golf GTI Clubsport positioneert zich mooi tussen de reguliere Golf GTI Performance en Golf R, later was er nog de gelimiteerde GTI Clubsport S in slechts 400 exemplaren. De S profileerde zich met een zeer beperkte productie, een kleine vermogenstoename en het ontbreken een achterbank meer dan voldoende van de GTI Clubsport.

Rijtest: Volkswagen Golf GTI Clubsport (2016)Rijtest: Volkswagen Golf GTI Clubsport (2016)

De reguliere Volkswagen Golf mag dan al lachend tot meest saaie burgerlijke auto genoemd worden, de GTI Clubsport maakt zijn sportieve aspiraties direct duidelijk met een soortgelijke uitstraling. Een bredere voorbumper met diepere splitter, dubbele uitlaat, rode remklauwen, blitse 19″ velgen, donkere LED achterlichten en bredere sidekirts. De donkergrijze tint laat het kleurrijke innerlijk van de GTI Clubsport misschien minder goed doorschijnen, anderzijds kan je hiermee wel behoorlijk subtiel door het verkeer. Subtiel bij de Volkswagen Golf GTI is wel niet hetzelfde als anoniem, net zoals bij elke GTI is het Johnnygehalte niet veraf..

Rijtest: Volkswagen Golf GTI Clubsport (2016)

Wanneer we binnenin plaatsnemen bemerken we direct dat de GTI Clubsport gebaseerd is op de vorige generatie Golf GTI, er is namelijk geen spoor van de moderne nieuwigheden zoals het digitale dashboard, keyless go of het grote 8″ infotainmentsysteem. De analoge tellers en de 6″ variant doen gelukkig ook perfect wat van hun gevraagd wordt. Hetzelfde voor de cruise control en andere rijhulpsystemen! Dankzij de rode stiksels, (optionele) perfecte Recaro sportzetels, het GTI ruitjesmotief en een stevige hoeveelheid alcantara/chroom besef je elke seconde dat deze VW geen dagdagelijkse leasewagen is, toch passen er nog steeds gemakkelijk vijf volwassenen en 380 liter bagage in.

Rijtest: Volkswagen Golf GTI Clubsport (2016)

Rijtest: Volkswagen Golf GTI Clubsport (2016)Rijtest: Volkswagen Golf GTI Clubsport (2016)

De voorwielaangedreven Volkswagen Golf GTI Clubsport is gezegend met de bekende 2.0-liter TSI viercilinder benzinemotor, goed voor 265 pk en 380 Nm. Onder volledige belasting – overboost of launch control – krijg je zomaar (kortstondig) 290 pk ter beschikking! Naast een manuele versnellingsbak met zes verzetten kan je ook een DSG automaat krijgen mét schakelflippers achter het stuurwiel. Aan het stoplicht ben je in staat om in 5,9 seconden de 100 km/u aan te tikken, zoals het een échte Duitse sportwagen beaamt is de topsnelheid vastgelegd op 250 km/u voor ieders veiligheid. Op papier volstaat 5,2 liter (hoogwaardige) benzine voor de GTI Clubsport, in de praktijk zal dat eerder rond de 8 à 9 liter liggen. Sportieve bestuurders die het volle uit hun Clubsport verkrijgen ongetwijfeld snel een haat-liefde verhouding met hun favoriete tankstation, toch moet je het met de 50 liter tank ongeveer 600 km zien uit te houden.

Rijtest: Volkswagen Golf GTI Clubsport (2016)

Rijtest: Volkswagen Golf GTI Clubsport (2016)Rijtest: Volkswagen Golf GTI Clubsport (2016)

Behalve de visuele en motorische wijzigingen voorziet VW ook enkele mechanische aanpassingen zoals een nieuwe afstelling van het XDS+ sperdifferentieel vooraan en de grijpgrage remmen. Die laatste bewijzen hun kracht maar al te graag terwijl die andere zorgt – in combinatie met een strak chassis en Pirelli P-Zero rubber rondom – voor een perfecte wegligging. Vlot door de bocht wordt, tekens opnieuw, een understatement en dat blijft zelfs wanneer je de snelheid opdrijf. De voorwielaandrijving heeft natuurlijk wel zijn limieten, voor het echte circuitwerk lijkt de Golf R met zijn 4Motion nog steeds de aanwezen keuze. Dankzij de instelbare Dynamic Chassis Control dempers bezit de Volkswagen Golf GTI Clubsport zowaar een Jeckyll & Hyde persoonlijkheid, Comfort is perfect voor tijdens de (werk)week en Sport voor die brede glimlach in het weekend. Bij die laatste weerklinkt er zelfs een passievolle soundtrack uit de tweevoudige uitlaatdempers!

Rijtest: Volkswagen Golf GTI Clubsport (2016)

De Volkswagen Golf GTI Clubsport kon de jouwe zijn vanaf €36.000 wat slechts enkele duizenden euro’s meer is/was dan de gewone Golf GTI Performance met 230 pk. Ons testmodel kreeg nog wat extra uitrusting mee en daarmee tikte de eindafrekening aan tot een smakelijke 44.336 euro. Allemaal perfect waard volgens ons al zouden we toch wel opteren voor een kleurrijke tint. Intussen is er een nieuwe Golf – én Golf GTI – voorhanden en zal je dus je best moeten doen om nog ergens een goed behandelde GTI Clubsport te vinden.. Of nog enkele jaren wachten op de Golf GTI Edition 45!

Rijtest: Volkswagen Golf GTI Clubsport (2016)

Rijtest: Volkswagen Golf GTI Clubsport (2016)Rijtest: Volkswagen Golf GTI Clubsport (2016)

Binnen het blitse hot hatch (voorwielaangedreven) segment draait het naast de Golf GTI voornamelijk om de Renault Mégane RS, Ford Focus ST, Peugeot 308 GTI en de Honda Civic Type-R sinds het verdwijnen van de Astra OPC. Niemand kan anderzijds wel tippen aan de feilloze afwerking van de Golf GTI en qua “sportieve uitstraling” komen deze ook een stuk extremer voor de dag.

Conclusie
Terwijl de overtreffende Clubsport S voornamelijk ten tonele kwam om de extreme concurrentie het nakijken te geven op de Nurburgring waren we vanaf de eerste seconde verliefd op de Volkswagen Golf GTI Clubsport jubileumuitvoering. Het prijskaartje mag dan aan de stevige kant zijn en de technologische basis is intussen reeds achterhaald door de nieuwe generatie Golf, toch werkte de Clubsport meer dan begeesterend. Een zeer communicatief stuurwiel, een steevast presterende benzinemotor, een snelle automaat, performante remmen en een blitse vormgeving zonder de gelauwerde veelzijdigheid van een Golf uit het oog te verliezen. Hij mag dan nog een Topradio-imago bezitten, er zit daar niet voor niets “top” in de benaming verscholen. Op naar de 45ste verjaardag van de Golf GTI!

Overzicht:
+ Sportieve looks
+ Prestatiedrang (motor, remmen, automaat)
+ Veelzijdigheid
+ Wegligging
+ Soundtrack

– Johnny imago
– Stevige prijs
– Beschikbaarheid

Rijtest: Volkswagen Golf GTI Clubsport (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem