Kort Getest: Hyundai i30 N (2017)Waar beter dan het Circuit van Zolder om de i30 N, Hyundai’s allereerste prestatiegerichte N-model, aan de tand te voelen?

Dat het de Koreanen menens was werd ons al duidelijk in 2014 toen ze de Duitser Albert Biermann op de loonlijst wisten te zetten. Biermann kwam immers rechtstreeks van BMW’s M-afdeling en was er gedurende 20 jaar verantwoordelijk voor tal van illustere M-modellen zoals de E46 M3 en E39 M5 – Al was Biermann tegelijk zo ridderlijk om toe te geven dat zijn ervaring met sportieve, voorwielaangedreven auto’s beperkt was.

Officieel: Hyundai i30 N i30N hot hatch (2017)

Aan het hoofd van Hyundai’s Performance Vehicle Devision superviseerde de man intussen al de achterwielaangedreven Kia Stinger en nu dus ook deze i30 N waarbij het N-logo zowel een chicane moet voorstellen, als alludeert op thuisbasis Namyang en de Nürburgring waar Hyundai sinds geruime tijd een riant testcentrum heeft.

Kort Getest: Hyundai i30 N (2017)

Spoelen we door naar het heden, en de persconferentie op Zolder in het bijzonder, dan maakt het technisch overzicht al meteen indruk. De i30 N komt er in twee smaken met een meer straatgerichte versie en een extra sportieve Performance-versie met interessante extra’s zoals een elektronisch gestuurd, mechanisch sperdifferentieel, achterste veerpootbrug, krachtigere remmen, grotere 19-duims velgen omhuld in specifiek ontworpen Pirelli P Zero’s en een actieve, met kleppen gestuurde uitlaat voor extra sensatie. Je herkent de Performance-versie bovenal aan het N-logo op de rode remklauwen.

Officieel: Hyundai i30 N i30N hot hatch (2017)

Maar ook het niet-Performance model komt standaard met de nodige, sportieve hardware. Denk daarbij aan een gesofisticeerde ophanging met MacPherson voor- en multilink-ophanging achteraan, een verstevigd chassis, adaptieve dempers, performance-koppeling, carbon synchromeshes, uitschakelbare rev-matching functie en vijf rijmodi waarvan één à la carte. Ook het ESP en de tractiecontrole kent drie verschillende standen van ‘aan’ over ‘semi-uit’ tot volledig uitgeschakeld.

Officieel: Hyundai i30 N i30N hot hatch (2017)

Starten doen we daarom op de openbare weg met de reguliere i30 N nabij het circuit van Terlaemen. En daarbij valt al gauw op hoe coherent de sportieve i30 aanvoelt. Van de precieze besturing over de gecontroleerde ophanging tot de krachtdadige motor en strak schakelende manuele zesbak, geen van allen valt uit de toon tegenover de andere. Door het veelvoud rijmodi is het wel eventjes zoeken naar de ideale setup die vast verschilt van rijder tot rijder. Maar dankzij de Custom-modus van de N-knop, met keuzes voor de motor, het onderstel, de besturing, de rev matching-functie en het ESP, is het slechts een kwestie van seconden voor je de gewenste combinatie hebt.

Officieel: Hyundai i30 N i30N hot hatch (2017)

De geblazen 2.0-liter e-CVVT 16-klepper is in de basisversie goed voor 250 pk bij 6.000 tpm – tegenover 275 pk voor de Performance-versie – terwijl het koppelcijfer van 353 Nm tussen 1.500 en 4.700 tpm voor beide modellen identiek is. Op straat schiet de 250 pk-versie allerminst te kort. In combinatie met de meest comfortabele setting voor de dempers krijgt de i30 N zijn vermogen aardig aan de weg. De standaard Michelin Pilot Super Sports worden daarbij geholpen door het ESP dat de werking van een sper simuleert en daar tot op zekere hoogte ook goed in slaagt.

Kort Getest: Hyundai i30 N (2017)

Maar ook de motor kreeg de nodige aandacht en is reeds onderin vroeg bij de les, pikt mooi op en heeft er vervolgens ook zin in tot helemaal tegen de begrenzer, waar hij ook mooi blijft hangen mocht je vergeten opschakelen. De begeleidende soundtrack, met een mengeling van motor-, uitlaatgeluid en bijhorende knallen is immer aanwezig, maar zonder echt extravert te zijn. Kortom, ook de basisvariant is lang geen straf en toont maturiteit.

Officieel: Hyundai i30 N i30N hot hatch (2017)

Uiteraard zijn we evenzeer benieuwd wat de Performance-versie daar nog verder aan toe te voegen heeft. Het onderstel is met uitzondering van de achterste veerpootbrug immers identiek. Maar de toevoeging van de sper, het specifieke Pirelli-rubber, de krachtigere remmen en een extrasportieve uitlaat doen onze oren letterlijk en figuurlijk spitsen. Dat je er tegelijk ook allerlei andere goodies bijkrijgt zoals key-less entry en elektrisch verstelbare stoelen is mooi meegenomen. Al compromitteren die laatste met hun iets hogere zit de stuurpositie wel een beetje.

Kort Getest: Hyundai i30 N (2017)

Na een gecombineerde sessie op een uitdagend slalom- en slipparcours en een zestal ronden op het circuit van Zolder zelf, blijft het rapport van de i30 N erg positief. Vooral de meerwaarde van de specifiek voor de i30 N ontworpen Pirelli’s is opmerkelijk. Met extra precisie en stabiliteit tot gevolg maar ook heel wat grip en tractie vanwege de slimme sper die het vermogen, ook in gladde/natte omstandigheden goed op de weg krijgt. Ook al hadden de banden en de remmen na enkele circuitsessies hun beste tijd wel gehad waardoor direct vergelijken iets lastiger werd.

Conclusie
De Hyundai i30 N charmeert met zijn grote toegankelijkheid en de meerwaarde van zijn instelbare dempers met een groot verschil tussen de meest comfortabele en meest sportieve stand. Zo rauw en sportief als een Honda Civic Type R, Focus RS of Renault Mégane RS wordt het niet – al valt af te wachten hoe de nieuwe Mégane RS zich positioneert – maar de Hyundai is bij straatgebruik opvallend minzaam zonder veel aan efficiëntie in te boeten, en schurkt daarmee dichter aan bij voorgemelde concurrenten dan bijvoorbeeld de Volkswagen Golf GTI. Als kers op de taart is er nog het prijskaartje en de standaard 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking waarmee Hyundai ook in dit segment hoge ogen gooit.

De reguliere i30 N is er al vanaf 29.999 euro en is meteen rijkelijk uitgerust. De versie met Performance Pack is er vanaf 33.999 euro en komt meteen full option. Tot we nog eens uitgebreid met i30 N kunnen kennismaken onthouden wij vooral dat Hyundai zijn huiswerk gemaakt heeft en een te duchten concurrent in het segment van de hot hatches gedropt heeft. De i30 N mist zijn entrée dus niet en zet de N-divisie meteen op de kaart.

Overzicht:
+ Prijs/optiepolitiek
+ Prestaties
+ Rijgedrag
+ Hoge instelbaarheid
+ Balans comfort/sportiviteit

+/- Street cred van de Hyundai N-badge(?)

– Zitpositie mocht nog iets lager
– Relatief dik stuur

Officieel: Hyundai i30 N i30N hot hatch (2017)

Tekst: Pieter Ameye