Rijtest: Peugeot 308 GTi (2016)Terwijl de 270 pk sterke 308 GTi met het meeste aandacht lopen gaat, biedt Peugeot ook een basisversie aan met 250 pk. De moeite waard of toch maar doorsparen voor de straffere versie?

In een nog niet eens zo ver verleden behoorde je met een 250 pk sterke hot hatch tot de beste van de klas. Op korte tijd, en door rasechte hyper hatches als de Mercedes-AMG A45, BMW M135/40i en Audi RS3 Sportback, is onze perceptie van een pk-zwangere hatchback intussen grondig verstoord. Niet dat je daarmee niet vooruit komt in deze GTi. Want met een sprint naar de 100 km/h in 6,2 seconden (tov 6 seconden voor de 270) en een topsnelheid van 250 km/u (identiek voor beide versies) is het allesbehalve behelpen. Toegegeven, rivalen die gebruik van een snelle automaten met dubbele koppeling zijn misschien een tikkeltje sneller, ‘maar de GTi speelt in op de beleving’, aldus Peugeot. Al zit het feit dat PSA momenteel geen automaat met dubbele koppeling in de rekken heeft liggen daar vast ook voor iets tussen.

Rijtest: Peugeot 308 GTi (2016)

De handgeschakelde zesbak mag de beleving dan wel hoog in het vaandel dragen, als zijnde bijzonder komt de schakelbeleving niet over. De slagen zijn precies maar nogal lang om echt tot leven te komen en de bak een identiteit te geven. Iets wat dan weer niet gezegd kan worden van het uiterlijk en het interieur dat zich dankzij fijne – maar optionele – sportkuipen van 1.300 euro toch een beetje distantieert van reguliere 308’s. Aan de buitenzijde blijft de transformatie bescheiden met een specifieke bodykit, rode accenten, dubbele uitlaten en – in het geval van onze tester – optionele blitse 19-duims velgen van 1.000 euro. Het geheel straalt in ieder geval kracht uit en weet zich te onderscheiden. Zelfs in een vrij opvallend grijs kleurtje.

Rijtest: Peugeot 308 GTi (2016)Rijtest: Peugeot 308 GTi (2016)

Rijtest Peugeot 308 GTi 2016 250 pk by Peugeot Sport 01

Minder spannend wordt het wanneer je de 1.6 THP sleutelloos via de startknop tot leven wekt. De kleine turbomotor mag dan wel straffe prestaties bieden met – op papier – knappe verbruikscijfers, echt spannend klikt het blok nooit – zelfs niet in de sportstand. Presteren doet het blok echter wel met massa’s koppel onderin en een stijgende vermogenscurve richting rode lijn. De aard van de motor laat je echter al snel erg schakellui rijden. Zozeer zelfs dat je perfect kunt rijden door de even verzetten over te slaan. Superefficient en technisch knap, maar een karaktertrek die je eerder associeert met potente diesels beter dan sportieve hatchbacks. Of die bewuste sportknop dan soelaas biedt? Niet echt. Want het zo mogelijk nog meer van hetzelfde met nog meer power onderin en een zwaarder, maar niet meteen aangenamer, stuur. Dat de tellerpartij in dat geval rood in plaats van wit kleurt is dan weer een leuke gimmick maar zorgt er tegelijk voor dat de rode zone niet meer zichtbaar is. Kortom, tenzij het er echt op aankomt laat je de sportknop al snel voor wat hij is. Temeer omdat de 308 GTi geen adaptieve dempers heeft.

Rijtest: Peugeot 308 GTi (2016)

Rijtest: Peugeot 308 GTi (2016)Rijtest: Peugeot 308 GTi (2016)

Niet dat we geen fan zijn van passieve dempersetups. Een goede, vaste setup is in veel gevallen zelfs beter dan systemen met twee of meerdere instellingen waarvan geen enkele echt de uitkomst biedt. Maar de ophanging van de GTi 250 is wel erg stug afgesteld met een erg korte veerweg. En die combinatie zorgt voor een onderstel dat weliswaar strak rijdt met een goede controle van het koetswerk, maar eentje die meer thuishoort op biljart vlakke wegen of een circuit, beter dan ons Belgische wegennet. En daar wringt meteen het schoentje. Want daar waar de krachtigere 308 GTi met zijn 270 pk en mechanisch sperdifferentieel mogelijk sneller het circuit zal opzoeken lijkt ons de 250 meer naar de straat-georiënteerd. Peugeot (Sport) had er wat ons betreft beter voor gekozen beide meer van elkaar te onderscheiden on deze 250 een meer toegankelijkere setup te geven.

Rijtest: Peugeot 308 GTi (2016)Rijtest: Peugeot 308 GTi (2016)

Rijtest Peugeot 308 GTi 2016 250 pk by Peugeot Sport 14

Bijkomend probleem situeert zich in de afgifte van het vermogen richting asfalt. Want daar waar de 270 standaard met een gegeerd mechanisch sperdifferentieel komt, stelt de 250 het zonder. En met zoveel vermogen onderin de toeren krijgt de voortrein het al heel snel erg lastig. Zelfs met opgewarmde Michelin Pilot Super Sports, rubbers die normaliter niet standaard zijn op de 250 maar voor de gelegenheid de 19-duimers van 1-AQJ-991 sierden, had de voortrein het lastig om al dat vermogen en koppel richting asfalt te sluizen.

Conclusie
Daardoor liet deze Peugeot 308 GTi ons achter met een dubbel gevoel. Enerzijds is het een knappe, sportieve hatchback met een gezonde dosis vermogen die bovendien nog eens erg zuinig uit de hoek kan komen als je je best doet. Anderzijds ontbreekt het sportieve fransoos aan essentieel zaken zoals een mechanische sper. Toegegeven, zaken die wel de 270 sieren. Maar net daarom had deze 250 een wat meer comfortabele setup verdient. Kwestie van beide varianten ook duidelijker van elkaar te distantiëren. Nu ben je met andere woorden verplicht door te sparen voor de 270 wat de vanafprijs met 2.850 euro verhoogt en de totaalprijs op minimum 37.140 euro brengt. Gelukkig komt de 270 standaard met de knappe stoelen, het mechanisch sperdifferentieel, Michelin Pilot Super Sports en de 19-duims velgen. Enkel voor het glazen panoramisch dak (550 euro), een Denon-geluidsinstallatie (500 euro) en verwarmde zetels voorin (300 euro) moet je eventueel nog extra voor in je zakken gaan. Met andere woorden een echte no-brainer voor wie mocht twijfelen tussen beide modellen..

Overzicht:
+ Knap design
+ Prestatiepotentieel
+ Voelt degelijk aan
+ Valt zuinig te rijden

– Motor mist karakter
– Gebrek mechanische sper
– Verplicht doorsparen voor de 270-variant
– Ophanging in combinatie met het Belgische wegdek

Rijtest: Peugeot 308 GTi (2016)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye