Officieel: Ford Mustang Mach-E (2019)De gloednieuwe Ford Mustang Mach-E maakt indruk met zijn looks, prestatiecijfers én prijskaartje!

Voor de eerste échte elektrische bolide (de Focus Electric even buiten beschouwing gelaten) haalt Ford alles uit de kast, marketingtechnisch vonden ze zelfs een link/gelijkenis met de legendarische Mustang sportwagen. Toch qua naamgeving, logo, licht aflopende daklijn en achterlichten.

Eind 2020 moet de Mustang Mach-E in de showroom staan, dit in twee versies waarbij het verschil hem zit in de lithium-ion batterijcapaciteit en bijhorend rijbereik. Zo is er een 76 kWh versie die maximaal 376 km ver geraakt, de 99 kWh uitvoering zou 600 km haalbaar moeten zijn (WLTP). Achterwielaandrijving is standaard maar voor wie wil is er ook vierwielaandrijving (eAWD) voorhanden met een extra elektromotor op de vooras. De topversie (die hier eveneens GT noemt) doet he met 465 pk en 830 Nm waarmee je “in minder dan 5 seconden” aan 100 km/u zit. Definitieve cijfers volgen later.

Binnenin is er plaats voor vijf inzittenden die vooraan een gigantisch (15,5”) infotainmentsysteem met SYNC4 zien pronken, verticaal gemonteerd … zoals bij een Tesla Model S en Model X. In de koffer past er minimaal 402 liter, met de achterbank plat wordt daar 1.420 liter. Vooraan is er nog eens plaats voor 100 liter bagage die – net zoals de Puma – een afvoer heeft voor water/vuil, ideaal voor natte kleren/schoenen aldus Fod.

Handige updates downloaden kan eenvoudig, Apple CarPlay en Android Auto zorgen voor een moderne connectie met je smartphone. Die gsm biedt ook toegang tot de wagen, mocht de batterij daarvan leeg zijn kan je via een keypad in de B-stijl toch toegang krijgen.

De lage positionering van de (watergekoelde!) batterijen zorgt voor een dynamisch weggedrag, inzake rijmodi heb je keuze uit Whisper, Engage en Unbridled met elk hun eigen parameters qua reactiesnelheid, remenergierecuperatie, sfeerverlichting, … Met de Ford Connected Wallbox moet het laden van de Mustang Mach-E tot vijfmaal sneller gebeuren dan aan een regulier stopcontact, snelladen kan tot 150 kW. Ford participeerde in het IONITY netwerk waardoor deze prominent in het navigatiesysteem te vinden zijn.

Naast een prijzige maar royaal uitgeruste First Edition zal Ford de Mustang Mach-E commercialiseren in diverse uitvoerigen. De Belgische vanafprijs zou rond de 46.000 euro liggen, intekenen kan bij je favoriete Ford verdeelpunt.