Rijtest: Audi RS5 Sportback 2.9 TFSI (2019)De eerste generatie Audi RS5 Sportback biedt een unieke mix van knappe (functionele!) looks, stevige prestaties en een veelzijdig rijgedrag.

Naast de rationele(re) A4 Berline en A4 Avant prijken er ook meer lifestyle A5’s in de Audi catalogus. Zo is er de blitse A5 Coupé, dakloze A5 Cabrio en veelzijdige A5 Sportback vierdeurscoupé met elk hun sportieve(re) S5 afgeleide. De dynamische meerwaardezoeker moest zich behelpen met een RS4 Avant en RS5 Coupé, na de eerdere lancering in Amerika maakt de RS5 Sportback nu ook zijn Europese intrede. En zo hebben we na 11 jaar opnieuw een vierdeurs RS sinds het pensioen van de RS4 Berline (B7) in 2008.

Rijtest: Audi RS5 Sportback 2.9 TFSI 450 pk (2019)

De eerste generatie Audi RS5 Sportback combineert de strakke vormgeving met het nodige gebruiksgemak en een stevige brok vermogen, daarnaast scoor je de nodige aandacht met de sportieve make-over. Dit volgens het gekende Audi Sport (voordien Audi RS) recept met een agressief ogende grille (uiteraard mét honinggraadstructuur), blitse 19” velgen, brede heupen, dubbele ovalen uitlaat en de nodige zwarte accenten. Desgewenst kan je via de optielijst je RS5 Sportback nog wat personaliseren met 20” velgen, slimme/dynamische Matrix LED lichtblokken, koolstofvezel/aluminium accenten en de exclusieve Sonoma Green kleurtint.

Rijtest: Audi RS5 Sportback 2.9 TFSI 450 pk (2019)Rijtest: Audi RS5 Sportback 2.9 TFSI 450 pk (2019)

Binnenin zijn de verschillen tussen een RS5 Sportback en de A5 Sportback leasewagen van Jan Modaal minder extreem, naast de obligatoire RS badges heerst hier een sportieve sfeer met chroom, alcantara, leder, koolstofvezel, donkere dakhemel en contrasterende stiknaden. Ook voor het interieur kan je dankzij de ruime personalisatiegids een configuratie op maat maken, naar goede gewoonte bij Audi steevast met hoogwaardige materialen en een piekfijne afwerkingsgraad!

Rijtest: Audi RS5 Sportback 2.9 TFSI 450 pk (2019)

Het functioneel gebruiksgemak van de A5 Sportback (lees: toegankelijke achterbank en de nodige been/hoofdruimte) blijft volledig intact wanneer je kiest voor het RS5 Sportback topmodel. Dit dankzij de 60 mm extra in de lengte ten opzichte van een A5/RS5 Coupé. De koffer slikt 480 liter bagage en met de neerklapbare achterbank (40:20:40) loopt het laadvolume tot 1.300 liter. De RS4 Avant doet niet zoveel beter met 505 / 1.510 liter!

Rijtest: Audi RS5 Sportback 2.9 TFSI 450 pk (2019)Rijtest: Audi RS5 Sportback 2.9 TFSI 450 pk (2019)

De Audi Virtual Cockpit is nog steeds hét schoolvoorbeeld van hoe een digitaal dashboard er zou moeten uitzien met zijn duidelijke/logische structuur, vlotte werkingssnelheid en functionele inborst. Wel jammer dat het centraal gepositioneerde infotainmentsysteem (8,3 inch groot) geen touchscreen heeft en daardoor dé meerwaarde van Apple CarPlay / Android Auto misloopt. Een klein euvel dat de Duitse premiumconstructeur intussen heeft rechtgezet met de A5 facelift, de RS4 en RS5 modellen volgen dra (begin 2020) met een soortgelijke update.

Rijtest: Audi RS5 Sportback 2.9 TFSI 450 pk (2019)

De RS5 Sportback deelt zijn technische basis met de RS4 Avant en RS5 Coupé waardoor de 2.9-liter V6 TFSI voor 450 pk / 600 Nm (207 g/km CO2) zorgt. Tezamen met de quattro vierwielaandrijving en Tiptronic automaat goed voor een 0-100 sprint in 3,9 seconden en topsnelheid van 250 km/u. Via een (peperduur) vinkje op de optielijst kan je die laatste desgewenst verhogen tot 280 km/u. Desondanks een ijverig start/stop systeem en diverse technische hulpmiddelen is zuinigheid niet de core business van een RS5 Sportback, reken dan ook op een normverbruik van 12 liter bij een normale rijstijl. Wie iets sportiever met het gaspedaal omgaat zal de actieradius van 450 km vermoedelijk niet halen ondanks de 58 liter grote brandstoftank.

Rijtest: Audi RS5 Sportback 2.9 TFSI 450 pk (2019)Rijtest: Audi RS5 Sportback 2.9 TFSI 450 pk (2019)

Afgezien van de aangedikte vormgeving wil de RS5 Sportback voornamelijk een perfecte allrounder zijn die zowel bruikbaar, comfortabel als dynamisch voor de dag komt. Dit zowel op maandagochtend voor de filerit richting Brussel als zaterdag/zondagochtend op een uitdagend parcours. Critici verwijten hem dan ook de afwezigheid van een uitgesproken karakter (zoals zijn voorganger en directe concurrenten) al zal dat de toekomstige eigenaar ongetwijfeld worst wezen, die zullen de toegankelijkheid/veiligheid weten te appreciëren. De dynamische stuurinrichting zorgt hoe dan ook voor de nodige feedback in het (lichte) stuurwiel zonder echt te excelleren.

Rijtest: Audi RS5 Sportback 2.9 TFSI 450 pk (2019)Rijtest: Audi RS5 Sportback 2.9 TFSI 450 pk (2019)

De RS5 Sportback weet zich duidelijk te onderscheiden met de slimme quattro vierwielaandrijving en de indrukwekkende wegligging (inclusief feilloze grip). Om het dynamische karakter te versterken primeert de achteras (40:60) maar afhankelijk van de situatie kan dat afnemen (70:30) of oplopen (15:85). Het optionele sportdifferentieel zorgt op zijn beurt voor een optimale verdeling tussen de achterwielen. De sportuitlaat is eveneens optioneel – een aanrader! – maar blijft relatief subtiel … tot je hem activeert en vervolgens zijn ding laat doen.

Rijtest: Audi RS5 Sportback 2.9 TFSI 450 pk (2019)

In de eerdergenoemde Audi catalogus staat de A5 Sportback aan 37.740 euro (A5 Sportback 35 TFSI S-tronic) geafficheerd, enkele pagina’s verder prijkt de RS5 Sportback aan minimaal 87.550 euro. Wil je echter automatische airco (drie zones), verduisterde ramen, DAB, head-up display, lederen interieurbekleding en ISOFIX bevestingspunten vooraan dan moet je bijbetalen, net zoals voor de extra koolstofvezel accenten (waaronder de motorkap!), digitale tellerpartij, achteruitrijcamera en het 19-delige Bang & Olufsen Sound System. In zijn geteste vorm goed voor 125.036 euro.

Rijtest: Audi RS5 Sportback 2.9 TFSI 450 pk (2019)Rijtest: Audi RS5 Sportback 2.9 TFSI 450 pk (2019)

Tot wanneer ze in München en Stuttgart brood zien in een M4 Gran Coupé of CLC63 AMG heeft deze Audi RS5 Sportback het rijk van de dynamische vierdeurcoupé middenklassers voor zich alleen. Als we die nichemarkt verbreden komen uiteraard de Mercedes-AMG C63, BMW M3 Berline en de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio in de kijker, de Lexus RC-F laten we even buiten beschouwing. Al is de grootste RS5 Sportback concurrent nog steeds de RS4 Avant die praktischer en goedkoper voor de dag komt, wie genoegen neemt met wat minder vermogen kan eveneens bij de S5 Sportback (mét TDI dieselmotor!) terecht.

Conclusie
Hij mag dan minder scherp, flamboyant of luidkeels voor de dag komen dan zijn soortgenoten, de gloednieuwe Audi RS5 Sportback weet te begeesteren met zijn unieke vierdeurscoupé vormgeving en relatief praktische inborst. Nog pluspunten zijn er in de vorm van het prestatiepotentieel, de onvermoeibare zescilinder, de puike automaat, bakken grip (dankjewel slimme vierwielaandrijving!) en de piekfijne afwerking. Al gaat het misschien wel net té gemakkelijk om hard/snel/vlot te gaan… Wat ook hard/snel/vlot gaat is het brandstofverbruik en het finale prijskaartje maar dat mag niet als een verrassing komen.

Overzicht:
+ Sportieve looks in bruikbare vorm
+ Prestatiepotentieel 2.9 TFSI V6
+ Vlotte Tiptronic automaat
+ Wegligging (!)
+ Remkracht
+ Afwerking/materiaalkeuze
+ Soundtrack

+/- Foolproof

– Prijs/optiebeleid
– Stevig verbruik

Rijtest: Audi RS5 Sportback 2.9 TFSI 450 pk (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem