Rijtest: Lexus RC F

Rijtest: Lexus RC F V8 (2015)Het Japanse luxemerk Lexus ken je waarschijnlijk voornamelijk van hun groene hybrides, toch hebben ze ook een benzineverslindende RC F met 477 pk in het gamma!

Elk zichzelf respecterend automerk heeft naast enkele volumemodellen ook één of meerdere prestigewagens in het gamma die zonder veel moeite aandacht weten te scoren en zo de merknaam actief te ondersteunen. De ene gaat voor een knappe cabrio, de andere brengt een compacte roadster op de markt of je bouwt gewoon een rasechte supercar. In die laatste categorie werden we enkele jaren gelegen verwend met de Lexus LFA, een knapgelijnde sportwagen mét een hoogtoerige V10 die niet moe(s)t onderdoen voor de F1 bolides. Zijn spirituele opvolger werd in 2014 de RC F en desondanks deze het moet doen met wat minder cilinders en meer conventionele materialen zal het toch moeilijk worden om hiermee anoniem door het leven te gaan. Wat een idee ook van het groene Lexus om de RC Coupé familie te lanceren met een V8 terwijl de rest van het gamma in zuinige 200h, 300h en 450h varianten naar buiten komen. Marketingtechnisch gezien een sterke zet, hopelijk vertaalt het zich in een succesverhaal voor de aankomende RC200t en RC300h.

Rijtest: Lexus RC F V8 (2015)

Als coupévariant van de Lexus IS heeft de RC het natuurlijke voordeel van twee deuren minder waardoor de designers iets meer vrijheid hebben om te spelen met de gracieuze koetswerklijnen, met behulp van een optioneel F-Sport pack versterk je het dynamische voorkomen. De RC F heeft als topmodel weinig moeite om die sportiviteit te verstoppen, voor sommigen is het misschien wel teveel van het goede. Zo lijkt de befaamde Spindle Grille nog brutaler dan hij al was, krijg je uitgeklopte wielkasten, luchtkiemen vooraan, een uitklapbare spoiler en verticaal gepositioneerde uitlaten die niet vies zijn van wat decibels te produceren. Qua personalisatie kan je kiezen uit twee sets 19″ velgen en naast de donkerzwarte basiskleur zijn er nog 7 andere mogelijkheden zoals het Sapphire Blue van onze testwagen. Nog meer YOLO is Radiant Red (bloedrood) of Solar Flare (oranje) al kan dat tegenwoordig ook via wrapping om de restwaarde wat intact te houden. Wanneer je opteert voor het Carbon Pack (+ €6.400) krijgt het dak, motorkap en achterspoiler een koolstofvezelbehandeling waardoor de Lexus RC F er niet enkel straffer uitziet, hij wordt er ook 10 kg lichter van!

Rijtest: Lexus RC F V8 (2015)

Rijtest: Lexus RC F V8 (2015)Rijtest: Lexus RC F V8 (2015)

Terwijl je aan de buitenzijde al wat angstig wordt door naar de RC F te kijken valt het binnen eerder rustig te noemen. Het interieur is dan ook voor 90% identiek aan de Lexus IS, aangesterkt met wat sportieve elementen zoals perfect zittende kuipzetels, veel leder, blauwe stiksels, een dik stuurwiel en heel wat chroom elementen. De directe concurrenten weten hun sportiefste uitvoeringen toch meer te distantiëren dan Lexus hier laat zien, al kunnen we over afwerkingsgraad niet klagen. De koffer is met 366 liter meer dan voldoende groot voor de dagdagelijkse ritten, zelfs een kleine vakantietrip vormde geen enkel probleem. De RC F is officieel een vierzitter en met de wijd openende deuren is de instap naar achteren gemakkelijker dan je zou denken, toch is de plaats daar “eerder beperkt” te noemen. Een Mark Levinson audiosysteem met 17 luidsprekers zorgt voor een kwalitatieve geluidservaring.

Rijtest: Lexus RC F V8 (2015)

Rijtest: Lexus RC F V8 (2015)Rijtest: Lexus RC F V8 (2015)

Die stoere looks en een sportief interieur zijn altijd mooi meegenomen maar waar het bij de Lexus RC F toch voornamelijk om draait is de reusachtige 5.0-liter V8 – met eveneens blauwe accenten – onder de gestileerde motorkap. Anno 2015 zou je verwachten dat sportieve bolides steevast rekenen op één of meerdere turbo’s, deze RC F doet het gewoon oldschool “ongeblazen”. Verwacht hierdoor niet dat het premiummerk van Toyota zich laat kennen, maar liefst 477 pk en 530 Newtonmeter is er beschikbaar! De automaat heeft acht verzetten en slechts één koppeling, toch kan je hem sportief aanwenden voor je dagelijkse plezierritjes. In de manuele stand trek je de achtcilinder zonder enige moeite tot boven de 7.000 tr/min, de kippenvelgenerende soundtrack verdubbelt de rijsensatie minstens met factor tien! Launchcontrol is niet aanwezig maar toch heb je maar 4,5 seconden nodig om jezelf vanuit stilstand naar 100 km/u te katapulteren, aan 270 km/u bereik – sneller dan je zou vermoeden.. – je de topsnelheid van deze sportcoupé. Het verbruik stijgt ongeveer evensnel, afhankelijk van je ingesteldheid kan je 9 à 10 liter bekomen tijdens beheerste snelwegritten of dat getal verdubbelen wanneer je de wasabi in deze Japanner aanspreekt. Met een brandstoftank van 66 liter benzine komt dat neer op een rijbereik van ongeveer 500 kilometer, indien je problemen hebt met de CO2 uitstoot van 251 g/km wacht je misschien beter op de RC300h hybride.

Rijtest: Lexus RC F V8 (2015)Rijtest: Lexus RC F V8 (2015)

Bij rasechte sportwagens gaat het vermogen natuurlijk naar de achteras, dat is ook het geval bij de RC F. Gelukkig voorziet Lexus een systeem om dat proces wat te begeleiden indien je dat zou wensen, zo bezit de Drive Mode Select een Eco, Normal, Sport en Sport+ setup. Deze veranderen de karakteristieke eigenheid – en visuele weergave van de telemetrie – van een rustige Gran Tourer naar een brutale bochtenridder, toch prefereert de bijna 1,8 ton wegende RC F het ergens tussenin. Mag het toch wat scherper, vink dan de Torque Vectoring Differential (+ €4.280) op de bestelbon waarbij je nogmaals kan kiezen uit een Track, Slalom of Normal setup voor het betere circuitwerk uit de mouwen te schudden. Ook het ESP veiligheidsnet kan je ook nog eens instellen in vier gradaties.. Het Playstation gevoel ligt hiermee een pak hoger met al deze configuraties maar in tegenstelling tot sommige concurrenten is het verschil écht merkbaar en wordt de Lexus RC F een stuk veelzijdiger en dagelijks bruikbaar. De remmen mochten wel wat sneller ingrijpen, iets wat je tijdens de eerste manoeuvres toch wat zweet zal opleveren..

Rijtest: Lexus RC F V8 (2015)

Rijtest: Lexus RC F V8 (2015)Rijtest: Lexus RC F V8 (2015)

Dergelijke prestatiecijfers vragen van nature een stevige investering, gelukkig is het prijs- en optiebeleid van de Japanners een stuk aantrekkelijker dan bij de Duitse premiummerken. De Lexus RC F krijgt een vanafprijs van €85.910 mee en zelfs met alle packs en opties zit je nog steeds onder de magische grens van €100.000. Die eerdergenoemde restwaarde is misschien minder groot maar anderzijds heb je wél een unieke wagen die je niet op elke straathoek ziet opduiken.

Rijtest: Lexus RC F V8 (2015)

Op papier is de BMW M4 Coupé de ideale sparringpartner voor deze RC F maar in de praktijk liggen ze toch een pak verder uit elkaar met een eigen visie op het (sportwagen)leven! De gloednieuwe Mercedes-AMG C63 Coupé is nog maar net gepresenteerd en rekent bovendien op drukvoeding voor zijn V8 aan te spreken. Die andere Duitser, de Audi RS5 Coupé, benaderd het Lexus RC F recept misschien nog het meest, ware het niet dat we vol ongeduld zitten te wachten op een nieuwe generatie daarvan.. Wie niet moet weten van turbomotoren wacht best niet te lang want het ziet er naar uit dat de RC F misschien wel de laatste der (atmosferische) Mohikanen zou kunnen zijn!

Conclusie

Na een resem zuinige/efficiënte hybridewagens verrast Lexus ons opnieuw – na de IS-F en magistrale LFA – met een sportief Japans topproduct. De RC F is minder furieus dan zijn unieke looks doen vermoeden en ook binnen het interieur laten ze enkele (kleine) steken vallen, toch bezit deze sportcoupé een grote portie rijplezier en veelzijdige dynamiek. De sensationele V8-motor laat zich maar al te graag gaan, dit kan zowel vermakelijk als comfortabel zijn met de vele rijstanden. In tegenstelling tot de Duitse concurrenten is het prijskaartje een stuk redelijker, toch reserveer je best wat extra budget voor brandstof en taksen.. Smiles per gallon heet dat nu eenmaal!

Overzicht:

+ Explosief V8 karakter
+ Vlotte prestaties
+ Prima isolatie + comfortabel innerlijk
+ Bijna direct full option
+ Grote koffer
Hate it or love it looks

– Kunstmatig stuurgevoel
– Stevig verbruik/CO2
– Remmen missen finesse
– Interieurmissers + ergonomie navigatie/multimediasysteem

Rijtest: Lexus RC F V8 (2015)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Russell McKellar + Sam & Ruben Janssens

Deel dit bericht:

1 reactie op "Rijtest: Lexus RC F"

  1. Wolf 13-09-2015 om 21:12

    Tsja……ik vond het vorige model toch een stukkie mooier. Deze ( en het basismodel) vind ik over designed, als ik mijn buidel kon leegschudden dan toch liever de m3/4.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...