Rijtest: Audi A5 Sportback 2.0 TFSI (2016)De nieuwe Audi A5 Sportback combineert op overtuigende wijze de sexy vormgeving van de A5 Coupé en de praktische bruikbaarheid van de A4 Berline!

Wie hard werkt en daarvoor/daardoor mag shoppen in het premium D-segment heeft zeker al de A4 Berline of praktische A4 Avant overwogen. Wie zich anderzijds privé wil trakteren op een leuke lifestyle wagen kan bij Audi terecht voor een technisch gerelateerde A5 Coupé en A5 Cabrio. Beide werelden combineren lijkt een onmogelijke opdracht, toch slaagt Ingolstadt er in met de A5 Sportback! De eerste generatie sloeg behoorlijk hard aan waardoor de lat per direct hoog lag voor de tweede generatie, deze werd vorig jaar gepresenteerd op het Autosalon van Parijs.

Rijtest Audi A5 Sportback 2016 2.0 TFSI S-Line

Voorzien van een sexy coupé vormgeving maar eveneens van vier volwaardige deuren en een functionele koffer, de nieuwe Audi A5 Sportback blijft trouw aan het gekende succesrecept. Dat kan ook gezegd worden over de inspanningen van het designteam, de visuele verschillen zijn eerder beperkt op de nieuwe voorzijde, andere lichtblokken en wat karakterlijnen na. Ons spierwit – Ibiswit – testexemplaar was voorzien van karaktervolle 19″ velgen, de sportieve S-Line en verdonkerde/chroom accenten waarmee hij een een gezonde portie aandacht scoorde in het grijze Vlaanderen én Nederland.. Of zou het nu toch aan die gepersonaliseerde nummerplaat liggen?

Rijtest Audi A5 Sportback 2016 2.0 TFSI S-LineRijtest Audi A5 Sportback 2016 2.0 TFSI S-Line

Rijtest Audi A5 Sportback 2016 2.0 TFSI S-Line

Het interieur is identiek aan dat van de A5 Coupé met het grote verschil dat de achterbank hier een pak bruikbaarder/toegankelijker is dankzij de breed opende achterdeuren. De nieuwe A5 Sportback groeide zes centimeter in de lengte en daarvan profiteren ze achterin het meest met extra hoofd/beenruimte. Daardoor kunnen zelfs volwassen zonder probleem plaatsnemen voor langere ritten. De geautomatiseerde koffer slikt 480 liter bagage en met de achterbank plat (40:20:40) kan je dat laadvermogen gemakkelijk uitbreiden tot 1.300 liter.

Rijtest Audi A5 Sportback 2016 2.0 TFSI S-Line

Rijtest Audi A5 Sportback 2016 2.0 TFSI S-Line

Net zoals alle recente nieuwigheden uit de Audi stal krijg je een piekfijn afgewerkt geheel met de mooiste materialen als je het wat hogerop in de catalogus/optielijst kan veroorloven. Wie daarna nog budget overheeft kan zich uitleven met moderne – en zeer aangename – gadgets zoals het digitale Virtual Cockpit dashboard, instelbare/goedzittende zetels, internet hotspot, groot heads-up display, instelbare LED sfeerverlichting en het hightech MMI infotainmentsysteem dat nu ook een touchpad meekrijgt. Alle gekende veiligheids- en rijhulpsystemen tekenen hier ook present, denk aan een adaptieve cruise control, remassistent, verkeersbordenherkenning, … Geen fan van chroom, leder of alcantara? Dat lossen ze bij Audi maar al te graag op voor jou met royale personalisatiemogelijkheden.

Rijtest Audi A5 Sportback 2016 2.0 TFSI S-LineRijtest Audi A5 Sportback 2016 2.0 TFSI S-Line

In België zegeviert de dieselmotor in de meeste A5 Sportback’s, toch heb je bij de nieuwe generatie de keuze tussen een 1.4 TFSI (150 pk) of een 2.0 TFSI (190 pk of 254 pk). Daarna volgt er nog een 354 pk sterke S5 Sportback als topmodel – wegens het uitblijven/ontbreken van een RS5 Sportback – die rekent op de 3.0-liter TFSI. Inzake diesels is er voor de A5 Sportback een 2.0 TDI (190 pk) of 3.0 TDI (218 pk of 272 pk). Een fiscaal extra interessante instapper met 136 pk of 150 pk zoals vroeger is er nu niet meer bij al imponeren de Ultra uitvoeringen met hun lage(re) CO2 uitstoot. Standaard is de Audi A5 Sportback voorzien van een manuele zesbak en voorwielaandrijving, mits een kleine surplus kan dat een vlotte automaat en quattro vierwielaandrijving worden. Liefhebbers van aardgas (CNG) kunnen sinds kort ook terecht bij Audi voor de A5 Sportback g-tron in analogie met de A4 Avant g-tron.

Rijtest Audi A5 Sportback 2016 2.0 TFSI S-LineRijtest Audi A5 Sportback 2016 2.0 TFSI S-Line

Audi België stuurde ons op pad met de krachtigste 2.0-liter TFSI benzinemotor, goed voor 254 pk en 370 Nm koppel. Tevens voorzien van de 7-traps S-tronic automaat met dubbele koppeling en de efficiënte quattro vierwielaandrijving. Hiermee zit je in exact zes tellen aan 100 km/u en naar goede Duitse gewoonte ligt de topsnelheid op 250 km/u. In theorie heeft de Audi A5 Sportback 2.0 TFSI S-Tronic quattro voldoende aan 6,3 liter benzine per 100 km en 141 g/km CO2, tijdens onze 750 km lange testrit verbruikten we ongeveer 7 à 8 liter. Dankzij de grote(re) brandstoftank van 58 liter krijg je een aangenaam rijbereik van meer dan 700 km.

Rijtest Audi A5 Sportback 2016 2.0 TFSI S-Line

Net zoals bij de 2.0 TDI weet Audi ook bij deze 2.0 TFSI de perfectie te benaderen met een geslaagd huwelijk tussen transmissie, motorisatie en aandrijflijn. Steevast paraat, stil, soepel, vlot én dit bij zowel lage(re) als vlotte(re) snelheden, onder belasting weerklinkt zelfs een aangename motorklank die zoveel zakelijke dieselrijders jammer genoeg moeten missen. Met het sportchassis komt een iets hardere afstelling van de vering en demping maar comfort blijft ten alle tijden aanwezig, met de Audi Drive Select kan je het innerlijk nog wat aanscherpen. Wie op zoek is naar een stevige brok sportiviteit spaart wel best door voor die S5 Sportback..

Rijtest Audi A5 Sportback 2016 2.0 TFSI S-LineRijtest Audi A5 Sportback 2016 2.0 TFSI S-Line

Rijtest Audi A5 Sportback 2016 2.0 TFSI S-Line

De nieuwe Audi A5 Sportback heeft een Belgische vanafprijs van €36.500 en dat is exact evenveel als de A5 Coupé. Ondanks voordelige pack’s en interessante uitvoeringslines (Sport, Design en S-Line) loopt het uiteindelijke prijskaartje van een ietwat leuk uitgeruste A5 Sportback ongezien hard op, te danken aan het premium optiebeleid dat zo typerend is voor Duitsland. De AUD-106 tikte op die manier nog eens vlot 25.000 euro aan opties bij de niet onaardige basisprijs van 49.450 euro.

Rijtest Audi A5 Sportback 2016 2.0 TFSI S-Line

Op enkele geruchten over een eventuele vierdeurs Mercedes C-Klasse na hoeft de Audi A5 Sportback zich enkel focussen op de concurrentie van de BMW 4-Reeks Gran Coupé (vanaf €38.350) die zich op dezelfde manier weet te positioneren. Als perfecte speelkameraad voor de geteste A5 Sportback 2.0 TFSI komen we uit bij de 430i xDrive Gran Coupé (vanaf €48.600).

Conclusie
De Audi A5 Sportback koppelt een elegante vormgeving aan optimale functionaliteit én comfort op hoog niveau. De nieuwe generatie voegt daar een strak afgewerkt interieur aan toe met handige rijhulpsystemen en hightech gadgets. In het verleden wist de Audi A5 Sportback voornamelijk de zakelijke rijders te overtuigen die logischerwijs voor de TDI uitvoeringen kozen, na deze geslaagde kennismaking met de 2.0 TFSI zouden we niet lang moeten twijfelen. Een beperkt verbruik in combinatie met een zijdezachte werking, vlotte acceleraties en een subtiele motorklank! Het stevige prijs/optiebeleid is de enige echte spelbreker voor sommigen maar laat dat net van minder belang zijn voor leasend Vlaanderen dat graag kiest voor wat emotie en kleur.

Overzicht:
+ Knappe vormgeving
+ Praktisch(er)
+ Hoogwaardige interieurafwerking/bouwkwaliteit
+ Comfort
+ Aangename 2.0 TFSI motorisatie + automaat
+ Beperkt verbruik (7 à 8 liter) + groot rijbereik
+ Wegligging
+ Karaktervolle soundtrack
+ Hightech gadgets (Virtual Cockpit, touchpad, MMI infotainment, …)

– Beperkte visuele verschillen met voorganger
– Prijs/optiebeleid
– Geen instappers/fiscaal interessante motorisaties

Rijtest Audi A5 Sportback 2016 2.0 TFSI S-Line

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem