Nieuwe Audi A4 Avant ook als g-tron CNG beschikbaar [170 pk / 270 Nm]Na de compacte Audi A3 Sportback g-tron krijgt ook de nieuwe generatie A4 Avant een alternatieve aandrijving op gas (CNG) mee.

In volle #dieselgate crisis komt Audi naar buiten met de A4 Avant g-tron, voorzien van een bivalente 2.0-liter TFSI die zowel op benzine als aardgas (CNG, niet te verwarren met LPG) kan rijden. Qua prestaties moet je bijna niets inleveren, deze A4 Avant g-tron is voorzien van 170 pk en 270 Newtonmeter koppel terwijl de CO2 uitstoot onder de magische grens van 100 g/km duikt.

Het gas wordt opgeslagen in vier extra brandstoftanks (totaal goed voor 19 kg), zuiver op gas geraak je ongeveer 500 kilometer ver. Het Belgische netwerk van CNG laadstations is nog vrij beperkt maar in uitbouw, gelukkig kan je zonder problemen verder rijden op benzine voor 450 km (brandstoftank van 25 liter). Daarmee haalt deze groene Duitser een vergelijkbaar rijbereik als dat van een auto met een TDI motorblok. De opofferingen die je moet maken voor deze milieuvriendelijke keuze is het missen van het reservewiel en de verplaatsing van de batterij naar het motorcompartiment, er zijn ongetwijfeld ergere dingen in het leven..

De capaciteit van beide brandstoffen is te volgen in het instrumentenbord, het verbruik kan je dan weer exact meevolgen via de boordcomputer. Dankzij onze eerdere ervaringen met CNG wagens kunnen we stellen dat je de (automatische) omschakelingen inzake brandstofvorm niet (negatief) kan waarnemen, ook de rij-eigenschappen blijven ongewijzigd. Het CNG gas is bovendien vluchtig (veilig!) en zorgt voor een stillere loopcurve, visuele verschillen met de andere A4 Avant’s zijn er ook niet.

Tegen eind volgend jaar moet de Audi A4 Avant g-tron bij de dealer staan, tegen dan moeten we ongetwijfeld een richtprijs hebben.

Nieuwe Audi A4 Avant ook als g-tron CNG beschikbaar [170 pk / 270 Nm]