Rijtest - BMW 428i Gran Coupe - Header
De BMW 418d Gran Coupé is misschien wel de zuinigste, maar de 428i GC heeft heel wat andere troeven.

Een verbruiksgemiddelde van amper 4,5 liter per 100 kilometer, dat was het resultaat van een weekje cruisen met de nieuwe BMW 418d Gran Coupé. Met een beetje moeite, maar de 2.0-liter diesel met 143 pk was met echt eco-rijden tot zelfs nog beter in staat. Hoe dan ook hadden wij wel wat compensatie verdiend, dus vroegen we ook nog even de sleutels van de 428i. Eveneens een 2.0-liter, maar met zo’n 100 volbloeden extra onder de motorkap en de iets vluchtigere brandstof in de tank. De 17-inchers werden ingeruild voor 18-inchers, Kalaharibeige werd Mineralweiss, een Sport-line pakket werd aangevinkt en de meeruitrusting kreeg een extra pagina.

Rijtest - BMW 428i Gran Coupe 06

Rijtest - BMW 428i Gran Coupe 05Rijtest - BMW 428i Gran Coupe 12

De nogal basis uitgevoerde 418d van onlangs mocht er immers wel vrij elegant uitzien, het exemplaar dat we nu onder de bips kregen liet de sportieve lijnen van de 4-Reeks Gran Coupé pas echt tot hun recht komen. We voelden ons niet langer veertiger of grootvader en het aantal omkijkende blikken groeide exponentieel.  Het gespierde front met zwarte contrasterende elementen, de zacht aflopende coupélijn langszij en de lage, brede kont achteraan maken van de 4-Reeks Gran Coupé een ware atleet. De vier frameloze deuren ogen verder luxueus en maken uitstappen in krappe parkeerplekjes net iets makkelijker dan met de langgerekte exemplaren van de tweedeurs.

Rijtest - BMW 428i Gran Coupe 08

Rijtest - BMW 428i Gran Coupe 02Rijtest - BMW 428i Gran Coupe 03

Achter het stuur zelf konden we nu ook extra genieten van een soundtrack die heel wat sensationeler voor de dag kwam. Vanzelfsprekend klinkt de zes-in-lijn nóg beter, maar het 2.0-liter N26 blok wordt met elk duizendtal toeren aantrekkelijker en stouter. Een geslaagde sound-engineering die het hoogtepunt bereikt bij 6.500 toeren per minuut, wanneer het maximale vermogen van 245 pk op de achterwielen losgelaten wordt. Het verschil op de sprint van 0-100 km/u bedraagt maar liefst 3 seconden, want na exact 6 tellen is het al zover. Maar ook de hernemingen met de 428i zijn vlot, want het koppel van de turbomotor bedraagt een comfortabele 350 Nm.

Rijtest - BMW 428i Gran Coupe 13

Sound OK, prestaties OK, maar aan de afstelling van de automaat leek ons wel nog wat fine-tuning mogelijk. Ofwel lag het aan onze verwachtingen, die eerder aansloten bij de Sportautomatische versnellingsbak (+200€) dan bij de traditionele achttraps Steptronic. Wij kregen die laatste mee en hoewel die bij comfortabel rijden op geen enkele misstap te betrappen was, sloeg de verwarring toe wanneer het gaspedaal tegen de vloerbekleding werd getrapt. Soms iets te traag naar de werkelijk gewenste versnelling en te lang in de lagere versnelling hangend wanneer het accelereren voorbij was. Manueel schakelen via de pook biedt soelaas, maar ook hier waren schakelpeddels welkom geweest.

Rijtest - BMW 428i Gran Coupe 04

Stuurgewijs is er op de 428i Gran Coupé weinig op te merken. Het brede spoor, de achterwielaandrijving en de sportievere afstelling van het onderstel zorgen voor een meer dan bevredigende rijervaring. Er is ook een xDrive, maar de grip van de 428i Gran Coupé is hoog en de grenzen liggen ver. Bovendien is de krachtontplooiing van de 2.0-liter heel geleidelijk, waardoor de achterbanden niet meteen hun grip verliezen bij een bruuske behandeling van het rechterpedaal. Weliswaar hadden we zelf de Variable Sport Steering achterwege gelaten: het klinkt contradictorisch, maar de standaard stuurbekrachtiging geeft meer feedback. De reactie is dan wel even scherp, maar de weerstand is bij de meeste snelheden naar persoonlijke voorkeur té licht.

Rijtest - BMW 428i Gran Coupe 14Rijtest - BMW 428i Gran Coupe 15

Rijtest - BMW 428i Gran Coupe 18

Rijtest - BMW 428i Gran Coupe 16Rijtest - BMW 428i Gran Coupe 17

Zo bespaar je uiteindelijk ook weer 255 euro, want de BMW 428i Gran Coupe is allesbehalve goedkoop. De basisprijs met manuele zesbak bedraagt 41.900 euro, met automaat komt het prijskaartje op 44.090 euro. De extra pagina opties brengt het totaal op een gespijsde 63.680 euro, wat toch bijna 30.000 euro duurder is dan de 420i Gran Coupe instapper. Kijken we naar de concurrentie, dan botsen we voornamelijk op de Audi A5 Sportback. Oud, maar vrij tijdloos en in 2.0 TFSI-uitvoering met voorwielaandrijving, manuele transmissie en 225 pk ook ietsje goedkoper (€39.890). Toch denken we dat de concurrentie vooral uit het eigen kamp komt, want naast de 3-Reeks Berline is ook de 3-Reeks GT een mogelijke kaper op de kust.

Rijtest - BMW 428i Gran Coupe 09

Conclusie

Met een gemiddeld verbruik van een kleine 9 liter verbruikt de 428i Gran Coupe zowaar het dubbele van de 418d GC, maar vanzelfsprekend krijg je daar bij de 428i enkele extraatjes voor terug. De 428i is een heel stuk sneller en klinkt bovendien stukken beter. De 2.0-liter heeft eigenlijk een duaal karakter: sportief als het moet, maar misschien toch liever comfortabel met overschot. Verder is de 4-Reeks Gran Coupe met deze uitvoering daadwerkelijk een streling voor het oog, maar pracht en praal komt natuurlijk nooit voor niets.

Overzicht

+ Design
+ Comfortabel vermogensoverschot
+/- Variable Sport Steering
– Prijs
– Afstelling Steptronic-automaat

Rijtest - BMW 428i Gran Coupe 07

Tekst & Foto’s: Tim De Baets