Rijtest: Audi A5 Coupe 2.0 TDI Sport (2016)

Rijtest: Audi A5 Coupe 2.0 TDI Sport (2016)Naast een sierlijke vormgeving kan de nieuwe Audi A5 Coupé pronken met een modern interieur en potente motoren, de ietwat onpraktische achterbank neem je er zonder problemen bij..

Voor de succesvolle manager/vertegenwoordiger heeft Audi een resem mogelijkheden voorhanden al draait het hier voornamelijk om de A4 Berline en praktische A4 Avant. De premiumconstructeur uit Ingolstadt wou graag ook wat meer emotie toevoegen aan dit segment en kwam daarom met de A5 Cabriolet en A5 Coupé ten tonele, later kregen ze zelfs het gezelschap van een vierdeurs A5 Sportback!

Rijtest: Audi A5 Coupe 2.0 TDI Sport (2016)

Na de opfriskuur voor de A4’s was het uitkijken wanneer Audi hetzelfde zou doen voor de A5’s, in de zomer van 2016 was het dan zover voor de Coupé. Wie op vlak van design een ware revolutie verwachte was er aan voor de moeite, je moet al écht goed kijken – of een Audi fanboy zijn – om in een oogwenk de nieuwe generatie A5 Coupé van zijn voorganger te onderscheiden. Maar zal dat Audi – en die eerdergenoemde fanboys – ongetwijfeld worst wezen, het knappe lijnenspel van topdesigner Walter de  Silva kan gerust nog enkele generaties mee. Voor wie toch écht wil weten wat er nieuw is naast de 19 mm langere wielbasis: de grille, bumpers rondom, een kleine powerdome op de motorkap en de Xenon/LED verlichting. Dankzij de nog grotere personalisatiecatalogus – met twee grote Sport en Design pijlers – kan je jouw droomconfiguratie zonder probleem maken .. als je budget het allemaal toelaat.

Rijtest: Audi A5 Coupe 2.0 TDI Sport (2016)Rijtest: Audi A5 Coupe 2.0 TDI Sport (2016)

Het minimalistische en strakke interieur van de nieuwste generatie A4 maakt hier zijn intrede en daar kunnen we perfect mee leven, zeker omdat je Audi niets meer moet leren inzake piekfijne afwerking en dito materiaalkeuze. Ook hier kan je zo ver gaan als je zou willen met diverse materialen/zetels, chroom/koolstofvezel/Alcantara accenten, patronen, contesterende stiknaden. Wie ervoor wil/kan bijbetalen tovert de tellerpartij om tot een hightech digitaal geheel met de Audi Virtual Cockpit, spelen met diverse parameters (navigatie, multimedia, rijparameters) is dan een fluitje van een cent. Het MMI infotainmentsysteem werkt écht goed en intuïtief, met een touchpad waarop je gewoon kan schrijven gaat het ingegeven van adressen of namen ook gemakkelijker dan ooit.

Rijtest: Audi A5 Coupe 2.0 TDI Sport (2016)

De voorste inzittenden hebben een royale hoeveelheid ruimte en plaats, daarnaast worden de gordels automatisch mooi aangeboden bij het plaatsnemen. De achterste inzittenden hebben minder geluk, zoals het een échte coupé beaamt is de instap wat lastig en is er minder plaats voor het hoofd en benen van grote(re) personen. De koffer is iets groter (+10 liter) en slikt zo 465 liter wat een record is in dit segment, met de achterbank plat (40:20:40) kan je dat nog vergroten.

Rijtest: Audi A5 Coupe 2.0 TDI Sport (2016)Rijtest: Audi A5 Coupe 2.0 TDI Sport (2016)

Standaard komt de Audi A5 Coupé met een manuele versnellingsbak en voorwielaandrijving maar er is ook quattro vierwielaandrijving, efficiënte Ultra uitvoerigen en de S-Tronic automaat voorhanden. Benzinerijders zijn naast de S5 Coupé topversie aangewezen op de 2.0-liter TFSI (190 pk), met een TDI badge op de achterzijde kan je kiezen uit een 2.0-liter (190 pk) of 3.0-liter (218 pk). Zo zijn er maar liefst 21 verschillende uitvoeringen op vlak van de motorisatie/aandrijving/transmissie, in tegenstelling tot de A4’s (en directe concurrenten) is er hier geen 136 pk / 150 pk versies voorhanden die de A5 Coupé fiscaal een pak interessanter maakt.

Rijtest: Audi A5 Coupe 2.0 TDI Sport (2016)Rijtest: Audi A5 Coupe 2.0 TDI Sport (2016)

Onze prachtig Scuba blauwe AUD140 was voorzien van de nieuwste generatie 2.0-liter TDI viercilinder in het vooronder, goed voor 190 pk en 400 Nm. De zeventraps automaat verzorgde de transmissie terwijl de kracht zuiver richting de voorwielen ging, desondanks hadden we in winterse temperaturen geen problemen met grip. Dit met een CO2 uitstoot van minimaal 111 g/km. Audi meent te denken dat 4,2 liter diesel per 100 km voldoende zou zijn wat in de praktijk natuurlijk niet haalbaar is, toch kan je de 5 liter mijlpaal wel benaderen met een beetje moeite. Dankzij de grote brandstoftank van 58 liter verkrijg je daarnaast een riant rijbereik van 1.000 km! Qua prestatiecijfers doet de Audi A5 Coupé 2.0 S-Tronic de 0-100 km/u sprint in 7,7 seconden en ligt de topsnelheid op 238 km/u.

Rijtest: Audi A5 Coupe 2.0 TDI Sport (2016)

Rijtest: Audi A5 Coupe 2.0 TDI Sport (2016)Rijtest: Audi A5 Coupe 2.0 TDI Sport (2016)

Naast zijn looks en strak interieur heeft de A5 Coupé wel nog wat meer troeven. Zo is hij prima geïsoleerd wat externe geluidsinvloeden beperkt tot een minimum wordt, enkel bij koudstart of onder stevige belasting komt de dieselsoundtrack toch binnen. De algemene focus van de A5 Coupé – of zeker met de 2.0 TDI – ligt op comfort en dat leer je appreciëren tijdens vlotte snelwegkilometers, desondanks moet je de knappe Duitser niet onderschatten. Zo is er een directe stuur/gasrespons en weet de automaat perfect wat er moet gebeuren, wie nog meer wil kan beroep doen op de Audi Drive Select en de schakellepels achter het stuurwiel. Echt spannend of sportief zal het hier wel niet echt worden, daarvoor is er gelukkig een S5 Coupé voorhanden.

Rijtest: Audi A5 Coupe 2.0 TDI Sport (2016)Rijtest: Audi A5 Coupe 2.0 TDI Sport (2016)

De nieuwe A5 Coupé kan de jouwe zijn vanaf €39.900 maar sla daarvoor het spaarvarken van je zoon/dochter nog niet direct kapot. De prijspolitiek van de Duitse premiummerken is niet om mee te lachen, zo kwam er voor onze testwagen nog vlotjes €13.000 bij de (alreeds stevige) €44.290 die ze sowieso vragen voor de 2.0 TDI Sport S-Tronic. En dan hadden we nog geen gadgets zoals de Virtual Cockpit, head-up display, elektrisch verstelbare stoelen en een adaptieve cruise control! Ongelooflijk in vele opzichten maar daar lijkt de modale Belg duidelijk geen probleem mee te hebben, alles voor die premium badge/uitstraling zeker?

Rijtest: Audi A5 Coupe 2.0 TDI Sport (2016)

De Audi A5 Coupé heeft met de Mercedes C-Klasse Coupé (vanaf €34.485) en BMW 4-Reeks Coupé (vanaf €37.900) direct zijn directe concurrentie gevonden binnen de eigen landsgrenzen. Een uniek trio met ongeveer dezelfde (premium) eigenschappen, hightech gadgets, piekfijne interieurafwerking en een fiks prijskaartje.

Conclusie
Visueel blijft de nieuwe Audi A5 Coupé zo goed als grotendeels bij het oude, gelukkig is dat hier geen straf dankzij het spraakmakende uiterlijk. Binnenin werd het afwerking zowaar nog een niveau hoger getild en wie wil kan het geheel nog aandikken met hightech gadgets. De nieuwe 2.0 TDI is hier een perfect match voor de A5 Coupé met zijn zacht, zuinig en soepel innerlijk, met de efficiënte automaat is de comfortfactor nog sterker aanwezig. Naast de klassieke coupé-nadelen heeft de Audi A5 Coupé wel wat last van een behoorlijk stevige prijs/optiepolitiek en het ontbreken van instappers. Reden temeer voor de toekomstige eigenaar (m/v met talent) om nog meer te genieten van de strakke doch ingetogen coupé!

Overzicht:
+ Knap (tijdloos!?) design
+ Hoogwaardige interieurafwerking/bouwkwaliteit
+ Comfort
+ Aangename 2.0 TDI motorisatie (soepel, vlot, direct, alert, lage CO2, zuinig, …)
+ Vlotte samenwerking tussen dieselmotor en automaat
+ Wegligging
+ Hightech gadgets (Virtual Cockpit, touchpad, MMI infotainment, …)

– Beperkte visuele verschillen met voorganger
– Prijs/optiebeleid
– Dieselsoundtrack bij koudstart/onder belasting
– Geen instappers/fiscale interessante motorisaties
– Klassieke coupé nadelen: beperkte beenruimte, moeilijke instap achterin, onpraktisch, …

Rijtest: Audi A5 Coupe 2.0 TDI Sport (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...