Een 3-Reeks iets te sec? De BMW 4-Reeks Gran Coupé biedt net dat tikkeltje extra en kreeg dit jaar een LCI.

Met LCI bedoelen we vanzelfsprekend Life Cycle Impulse, standaard BMW-jargon voor facelift. De 4-Reeks familie werd ondertussen al vier jaar geleden in het leven geroepen. Ondanks het niet te onderschatten succes – meer dan 400.000 verkocht exemplaren – is dat in de automobiele wereld vijf voor twaalf om een kleine technologie-update en opsmuk van styling te voorzien. Wij gingen op stap met de 420d Gran Coupé, het sexy vierdeurs broertje van de 3-Reeks Berline.



Sowieso overstijg je ermee meteen de massa, maar in Snapper Rocks Blue heeft werkelijk iedereen je gezien. Het flashy blauw is naast Sunset Orange een nieuw koetswerkkleur exclusief gereserveerd voor de facelift. Er zijn ook 4 nieuwe velgdesigns om tegemoet te komen aan extra mogelijkheden qua personalisatie, maar de grootste LCI-verschillen zie je wanneer de 4-Reeks frontaal op je af komt rijden. Xenons werden vervangen door standaard bi-LED koplampen met vernieuwde hexagonale signatuur en de centrale luchtinlaat loopt nu ononderbroken tussen de beide mistlampen, wat er toch weer wat strakker uitziet. Ook de LED-achterlichten werden opgefrist en de achterbumper werd vernieuwd.

Binnenin doet het nieuwe multimediasysteem met navigatie-update zijn intrede. Je kan dus ook hier via te personaliseren tegels door de menu’s lopen, wat het geheel intuïtiever zou moeten maken. In theorie, want in de praktijk is het zelfs voor doorwinterde BMW-eigenaars even zoeken tot ze alles teruggevonden hebben. Verder werden er wat extra chroom en pianolak toegevoegd, zijn er 3 nieuwe kleuren qua stoffering mogelijk en werd ook een trio aan nieuwe afwerkingsstrips in de optielijst aangebreid. Aan de (betrekkelijk ruime) bagageruimte van 480 liter werd niet geraakt en op de achterbank moet je wegens de sexy daklijn nog steeds rekening houden met iets minder hoofdruimte dan in een 3-Reeks.

Ook onderhuids werd er enig werk verricht. De ophanging werd iets stijver afgesteld om nog sportiever voor de dag te komen zonder in te boeten op rijcomfort. En ook de rechtuit stabiliteit werd verbeterd. Wat we allemaal konden beamen tijdens onze testrit. De update van de 4-Reeks lijkt tegelijk een comfortabel zwevend gevoel over de snelweg te verzorgen als tegelijk de zekerheid te schenken van een magnetische verbondenheid ermee. De connectie met het wegdek kon ons stukken beter bekoren dan bij de nieuwe 5-Reeks. Elke beweging van het stuurwiel wordt vertaald in een beweging van koers. Het stuurgevoel is niet te licht, niet te zwaar. Sportief comfortabel, het bestaat wel degelijk.

Onder de motorkap zijn er absoluut geen verrassingen. Van 420i tot 440i aan benzinezijde en 418d tot 435d aan dieselzijde, alle krachtbronnen zijn bekenden. Hoewel wij onderweg waren met de op-een-na goedkoopste diesel met ‘slechts’ 190 pk, voelden we ons nooit tekort gedaan. De nog beter bekende achttraps ZF-automaat leest je gedachten en weet op elk moment welke versnelling je verkiest. Het ruime motorkoppel van 400 Nm doet de rest. Met een acceleratie van 0-100 in 7,5 seconden is de 420d GC aardig snel, terwijl de boordcomputer na een week testrijden een verbruik van amper 5,3 l/100 km afficheerde. Sportief, maar zuinig.

Wie een tikkeltje extra vraagt, betaalt weliswaar ook altijd een beetje meer. De BMW 4-Reeks Gran Coupé heeft een vanafprijs van 39.000 euro (420i GC), wat 3.350 euro meer is dan de BMW 320i. De 420d Gran Coupé met Steptronic automaat kost in basisuitvoering 44.690 euro, maar op de foto’s zie je meteen dat er enkele opties werden aangevinkt. We laten jullie zelf de configurator induiken, maar onze reis erdoor leverde een totaalprijs van 64.020 euro op. Ga je even kijken bij de grootste concurrent, dan merk je dat de prijzen en optiepolitiek niet zo sterk verschillen. De nieuwe Audi A5 Sportback met 2.0 TDI (190 pk) en S-Tronic automaat gaat over de toonbank vanaf 42.750 euro. Iets goedkoper, maar ga daar ook toch maar even door de configurator om te vermijden dat je appels met peren vergelijkt.

Conclusie
Naast enkele verfijningen aan het exterieur krijgt de BMW 4-Reeks met de facelift ook een upgrade van alle technologieën die München anno 2017 ter beschikking heeft. Onder de motorkap wijzigt er zo goed als niets, maar de ophanging werd verder verbeterd om comfort en sportiviteit nog beter te rijmen. Puntjes op de i waarmee de 4-Reeks volgens ons kan rekenen op een voortdurend succes. Het blijft esthetisch een pareltje en het rijgedrag blinkt uit door een enorme verbondenheid met de weg.

Overzicht
+ Looks
+ Sportief doch zuinig
+ Rijplezier

– Hoofdruimte achterin
– Prijs/optiebeleid

Tekst & Foto’s: Tim De Baets