Officieel: Audi S5 TDI (2019)Na de S6 en S7 doet de Audi S5 het nu ook met een dieselmotor, hier goed voor 347 pk en 700 Nm!

Na alle #dieselgate miserie zou je denken dat Audi – net zoals Porsche – die brandstof-des-duivels zou verbannen, het tegendeel is echter waar. Zo doen de SQ5, S6 Berline, S6 Avant en S7 Sportback het vanaf nu met een krachtige 3.0-liter V6 TDI dieselmotor en ook de S5 wisselt zijn benzinemotor in. Momenteel praat Audi enkel over de S5 Coupé TDI en S5 Sportback TDI, we gaan er vanuit dat de S5 Cabrio TDI op termijn ook wel in de catalogus zal pronken.

De Audi S5 Coupé TDI en S5 Sportback TDI doen het vanaf het najaar met een 3.0-liter TDI dieselmotor met 347 pk / 700 Nm (161 g/km CO2), gekoppeld aan de 8-traps Tiptronic automaat. Een elektrisch aangedreven compressor (EAV) ondersteunt de zescilinder bij lage toeren om zo snelle (re)acties te garanderen. De mild-hybride technologie probeert dan weer het verbruik te temperen met een 48V boordnet en luchtgekoelde lithium-ion batterij van 0,5 kWh onder de koffer.

Dankzij een stevige brok vermogen, snelle automaat en quattro vierwielaandrijving sprint de Audi S5 Coupé TDI in minder dan 5 seconden (4,8 om precies te zijn) naar 100 km/u, de S5 Sportback TDI doet er een fractie van een seconde langer over. De topsnelheid ligt op 250 km/u.

Aan de knappe vormgeving, hoogwaardige interieurafwerking en comfortabel weggedrag werkt niet geraakt, net zoals aan de riante hoeveelheid gadgets, rijhulpmiddelen en veiligheidssystemen.

De Audi S5 modellen mét TDI badge achterop zullen vanaf mei 2019 op de Europese markt komen. Standaard voorzien van ondermeer LED koplampen met dynamische richtingaanwijzers, S-sportophanging, 18” velgen, elektrisch verstelbare sportzetels vooraan met Alcantara-leder, een gestanst S-logo en zetelverwarming en sportief gelijnde bumpers. Prijzen zijn er nog niet.