Officieel: BMW M4 Coupe G82 (2020)Tezamen met de nieuwe M3 Berline presenteert BMW direct ook de veelbelovende (en blitse) M4 Coupé!

Na de afsplitsing van de 3 Reeks familie kregen we in 2014 voor het eerst een tweedeurs M4 Coupé (en later ook een M4 Cabrio), nu lanceert BMW de tweede generatie M4 Coupé (codenaam: G82). Kort samengevat is de nieuwe M4 Coupé de logische combinatie van de M3 Berline en een 4 Reeks Coupé.

Met slechts twee deuren is de nieuwe M4 Coupé iets minder praktisch dan de technisch gerelateerde M3 Berline al oogt het lijnenspel voor velen hier wel wat dynamischer/oogstrelender/knapper. Zeker als je de achterbank niet frequent nodig hebt mag een 4 Reeks Coupé geen praktische problemen geven, zo is er zelfs in de koffer van de M4 Coupé plaats voor 440 liter bagage.

In tegenstelling tot de M3 Berline neemt de M4 Coupé de gecontesteerde grille over (hier zonder omlijsting) van het reguliere (basis)model, wel voorziet BMW M de nodige visuele aanpassingen. Zo zien we grotere/geoptimaliseerde luchtopeningen, koolstofvezel dak, aangedikte wielkasten, riante diffusor, 18”/19”/20” lichtgewicht velgen en een vierdelige uitlaat. Die laatste zorgt voor “een emotioneel rijke soundtrack” aldus BMW.

Binnenin doet de M4 Coupé het met modelspecifieke accenten/uitrusting, een multifunctioneel sportstuur (met twee rode M sneltoetsen), aangepaste displays en een verlichte M4 badge in de nieuwe sportzetels. Uiteraard naar hartenlust te personaliseren, desgewenst bijzonder kleurrijk/sportief!

De nieuwe BMW M4 komt in twee uitvoeringen. Enerzijds is er de M4 Coupé met achterwielaandrijving, manuele zes-versnellingsbak, 480 pk / 550 Nm en 0-100 sprint in 4,2 seconden, anderzijds is er opnieuw een straffere M4 Competition met M xDrive vierwielaandrijving (inclusief RWD driftmodus), 8-traps Steptronic sportautomaat, 510 pk / 650 Nm en 0-100 sprint in 3,9 seconden. De topsnelheid ligt in beide gevallen op 250 km/u … tenzij de optionele M Driver’s Package aanvinkt om (ooit?) 290 km/u te halen.

Behalve sportieve looks, een sportiever interieur en een potente krachtbron is de BMW M4 (Competition) Coupé eveneens voorzien van allerhande updates/upgrades om een stevige brok rijdynamiek te kunnen leveren. Daarvoor werden alle prestatiebevorderden onderdelen uit de BMW M onderdelenbak gehaald in combinatie met extra (tover)software, circuithelden kunnen nog een pak verder gaan met het M Race Track Package!

Behalve sportief wil de M4 Coupé ook graag comfortabel rijden wanneer je niet op een gesloten omloop rijdt, daarvoor krijg je een hoop handige rijhulpmiddelen mee. En ook hier kan je via de optielijst nog een pak verder gaan!

Een Belgisch prijskaartje is momenteel nog niet voorhanden maar reken toch op minimaal 90.000 euro (vanafprijs!) alvorens je zo’n M4 Coupé bestelbon mag/kan tekenen. De eerste exemplaren komen pas tegen maart 2021 onze richting uit! Een M4 Cabrio (G83) staat ook nog op de planning … net zoals de langverwachte M3 Touring.