Rijtest: BMW 4 Reeks 430i Coupe G22 258 pk (2021)Valt er behalve over de opzichtige snoet nog iets te zeggen over de nieuwe BMW 4 Reeks Coupé? We zoeken het uit aan de hand van de 430i Coupé!

Naast een strakke Berline en praktische Touring had BMW tot 2013 ook een blitse Coupé in de aanbieding onder de 3 Reeks noemer. Al vond de marketingdienst het beter om de driedeurs modellen (Coupé + Cabrio) als 4 Reeks te commercialiseren, nadien gevolgd door een vierdeurs 4 Gran Coupé. Een korte geschiedenisles die eigenlijk vooral moet aangeven dat de BMW 3 Reeks en 4 Reeks vooral marketingtechnisch uit elkaar worden gepositioneerd.


Rijtest: BMW 4 Reeks 430i Coupe G22 258 pk (2021)

Na de presentatie van de nieuwe 3 Reeks Berline (G20) en 3 Reeks Touring (G21) was het dus uitkijken naar een nieuwe 4 Reeks Coupé (G22). Om het lifestyle karakter te benadrukken koos BMW voor een behoorlijk onderscheidende vormgeving (understatement) met de prominente Bugs Bunny grille als weggever. Maar om het helemaal (onnodig) complex te maken, krijgt de M3 Berline ook die designfeature mee. Begrijpen wie begrijpen kan!

Rijtest: BMW 4 Reeks 430i Coupe G22 258 pk (2021)Rijtest: BMW 4 Reeks 430i Coupe G22 258 pk (2021)

Omtrent de grille is er al heel wat (digitale) inkt gevloeid en niet altijd in de meest positieve zin. Zoals vaak valt het geheel een pak beter mee “in het echt”, zeker in een knappe configuratie waarvoor de riante personalisatiegids van BMW zich perfect leent. De prachtige Portimao Blue koetswerkkleur is daarvan een mooi voorbeeld, zeker in combinatie met het sportief ogende M Sport uitrustingsniveau en de zilveren 17” lichtmetalen velgen (winterbanden).

Rijtest: BMW 4 Reeks 430i Coupe G22 258 pk (2021)

Dankzij de driedeurs koetswerkvorm oogt het geheel sowieso al wat sportiever, deels te danken aan de aflopende daklijn. Tevens ligt het zwaartepunt van de nieuwe 4 Reeks 21 mm lager ten opzichte van de klassieke 3 Reeks Berline, de spoorbreedte is 23 mm groter. In vergelijking met de vorige Vier is het verschil nog significanter met zowaar 13 cm extra in de lengte! En op de weegschaal verschijnt er minimaal 1.600 kg…

Rijtest: BMW 4 Reeks 430i Coupe G22 258 pk (2021)

Desondanks de nieuwe BMW 4 Reeks nu 4,8 meter inpalmt is er binnenin weinig te merken van de riante buitenafmetingen. Achteraan is voldoende plaats voor personen tot 1m80, erin geraken is een ander paar mouwen. De wijd openende portieren bieden hiervoor de nodige hulp, in krappe parkings zijn ze meer een last dan een zegen.

Rijtest: BMW 4 Reeks 430i Coupe G22 258 pk (2021)Rijtest: BMW 4 Reeks 430i Coupe G22 258 pk (2021)

Een coupé koop je vooral gezien zijn lifestyle karakter/looks en niet persé voor het praktische gebruiksgemak. Toch is er relatief veel kofferruimte voorhanden in deze 4 Reeks Coupé. Sowieso al 440 liter (dat is 30 liter méér dan vroeger) en de achterbank kan ook nog plat (40:20:40)!

Rijtest: BMW 4 Reeks 430i Coupe G22 258 pk (2021)

Wie vooraan mag plaatsnemen zal zich snel thuis voelen, zeker als je recentelijk in aanraking kwam met een nieuwe 3 Reeks. Behalve de vriendelijke “gordelaangever” zijn er geen noemenswaardige verschillen te bespeuren. Dat is vooral goed nieuws gezien de hoge afwerkingsgraad, premium materiaalkeuzes en aangename (lage) zitpositie met de nodige steun.

Rijtest: BMW 4 Reeks 430i Coupe G22 258 pk (2021)

Op vlak van technologie en connectiviteit is de nieuwe BMW 4 Reeks Coupé gezegend met een haarscherpe digitale tellerpartij (met ook hier slechts enkele weergavemogelijkheden), mits bijbetalen in combinatie met een handige head-up display (aanrader!). Centraal op het dashboard prijkt er een 12” infotainmentsysteem met moderne goodies (DAB, slimme navigatie, draadloze Apple CarPlay / Android auto functionaliteit…). Voor de bediening daarvan kan je gebruik maken van het touchscreen, de doordachte iDrive controller, de handige sneltoetsen en de Hey BMW stemcommando’s. Desgewenst kan dat ook via de befaamde gesture controls, Harry Potter zou jaloers zijn op dergelijk (vinger)gegoochel. Al blijft het wel eerder een gimmick met beperkte meerwaarde…

Rijtest: BMW 4 Reeks 430i Coupe G22 258 pk (2021)Rijtest: BMW 4 Reeks 430i Coupe G22 258 pk (2021)

Dat er geen “leasevriendelijke” instapversies voorhanden zijn bij de 4 Reeks Coupé is te begrijpen, maar het ontbreken van een 430e Coupé plug-in hybride fnuikt het zakelijk potentieel. Al hadden we tien jaar geleden daarover nooit gezaagd! De keuze is beperkt tussen een 420i (184 pk), 430i (258 pk) en M440i (374 pk) aan benzinezijde, dieselen kan met de 420d (190 pk), 430d (286 pk) en M440d (340 pk).

Rijtest: BMW 4 Reeks 430i Coupe G22 258 pk (2021)

Afgezien van de “Freude am Fahren” baseline is er nergens een “handgeschakelde en achterwielaangedreven variant” terug te vinden, elke 4 Reeks Coupé (behalve de M4 Coupé) verlaat de fabriek in Dingolfing (Duitsland) met de 8-traps Steptronic automaat. Naast achterwielaandrijving zijn er ook enkele varianten met xDrive vierwielaandrijving.

Rijtest: BMW 4 Reeks 430i Coupe G22 258 pk (2021)

Wij trokken – speciaal voor de gelegenheid mét BMW M Motorsport petje – eropuit met de 430i Coupé. Die numerieke waarde insinueert de aanwezigheid van een dikke drieliter, toch ligt er hier “maar” een 2.0-liter benzinemotor. Desondanks toch goed voor een gezegende 258 pk / 400 Nm (150 g/km CO2 WLTP) waarmee een 0-100 sprint in 5,8 seconden voorbij is. Bij 250 km/u bereik je de topsnelheid. Aldus BMW zou het praktijkverbruik rond de 7 liter benzine per 100 km schommelen, wij haalden met 8 liter toch een aanvaardbaar resultaat. Met een volle brandstoftank (59 liter) haal je een autonomie van 650+ km.

Rijtest: BMW 4 Reeks 430i Coupe G22 258 pk (2021)Rijtest: BMW 4 Reeks 430i Coupe G22 258 pk (2021)

Dankzij het lagere zwaartepunt, toegenomen koetswerkstijfheid en bredere achterzijde weet de nieuwe 4 Reeks op dynamisch vlak nog meer uit het puike chassis te halen. De Comfort rijmodus doet zijn naam alle eer aan terwijl er heel wat meer spielerei mogelijk is in Sport (Plus). Enkel dan krijg je ook een (licht) charmante soundtrack, hetzij digitaal versterkt.

Rijtest: BMW 4 Reeks 430i Coupe G22 258 pk (2021)Rijtest: BMW 4 Reeks 430i Coupe G22 258 pk (2021)

Wanneer de omstandigheden het toelaten (goede temperatuur, uitdagend traject, weinig verkeer…) weet de BMW 430i Coupé de juiste snaar te raken dankzij een betrokken rijgedrag, direct stuurgevoel en het nodige rijplezier. Mocht dat belangrijk zijn dan is het M Sport sperdifferentieel, Variable Sport Steering en adaptieve dempers de investering ongetwijfeld waard!

Rijtest: BMW 4 Reeks 430i Coupe G22 258 pk (2021)

Wanneer het tempo wat normaliseert kan je terugvallen op handige rijhulp- en veiligheidssystemen in de BMW 430i Coupé. Standaard krijg je ondermeer verkeersbordenherkenning, rijbaanassistentie en noodremhulp mee, maar die kan je naar hartenlust aanvullen via de (lange) optielijst. De Driving Assistant Pack Professional (adaptieve cruise control + filemodus + semi autonoom rijden), High Beam Assist (adaptieve grootlichten) en Parking Assistant Pack Plus (automatische parkeerassistentie) zijn onze favorieten. En met het hoogwaardige Harman Kardon Surround Sound System klinkt Topradio écht top.

Rijtest: BMW 4 Reeks 430i Coupe G22 258 pk (2021)Rijtest: BMW 4 Reeks 430i Coupe G22 258 pk (2021)

De 420i Coupé functioneert als instapper van dienst, in ruil voor 47.450 euro kan die de jouwe zijn. In vergelijking met een 320i Coupé vraagt BMW dus 7.450 euro méér voor twee deuren minder. En dan zwijgen we nog over die gecontesteerde neus vooraan! De 430i Coupé start bij 52.100 euro en was in de geteste M Sport uitvoering plotsklaps 76.540 euro waard.

Rijtest: BMW 4 Reeks 430i Coupe G22 258 pk (2021)

Gezien het steeds kleiner wordende coupé-aanbod lijkt deze koetswerkvorm binnenkort een stille dood te sterven, enkel de premiummerken geloven er nog in. Zo krijgt de BMW 4 Reeks Coupé concurrentie in de vorm van de Mercedes C-Klasse Coupé (vanaf 41.503 euro) en Audi A5 Coupé (vanaf 40.590 euro). Binnen dezelfde BMW gammafolder vinden we ook een 8 Reeks Coupé (vanaf 97.400 euro) terwijl er een nieuwe 2 Reeks Coupé op komst is.

Conclusie

Ja de vormgeving van de nieuwe BMW 4 Reeks Coupé (G22) is redelijk spraakmakend. Niet onlogisch als de eerder traditionele autobouwer uit München het karaktervolle/sportieve lijnenspel combineert met een opzichtige grille. Gelukkig oogt het alvast iets beter/mooier in de straatbeeld en past het eigenlijk wel goed bij het uitgesproken 4 Reeks Coupé imago. En is er eindelijk ook een volwaardig visueel verschil met de zakelijkere 3 Reeks. Binnenin is het aangenaam vertoeven, toch als je vooraan mag plaatsnemen. Gelukkig zorgen de (sterk!) toegenomen buitenafmetingen voor een royale kofferruimte. De achterwielaangedreven 430i Coupé bewijst dat je bij BMW nog steeds aan het juiste adres bent voor een portie betrokken rijplezier. Al zouden we ook zeker een testrit aanraden met de 420i Coupé. Die biedt zo goed als dezelfde kwaliteiten voor een (iets) aangenamere vanafprijs!

Overzicht:
+ Karaktervolle verschijning
+ Stuurgevoel
+ Speels karakter (rijplezier!)
+ Comfortabel
+ Afwerking / materiaalkeuze
+ Beperkt verbruik
+ Moderne rijhulp, gadgets, veiligheid, connectiviteit

? Die neus…

– Nog groter en zwaarder dan voordien
– Niet als 430e PHEV te krijgen
– Beperkte beenruimte achterin
– Prijs/optiebeleid

Rijtest: BMW 4 Reeks 430i Coupe G22 258 pk (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie bmw.be!