Rijtest: BMW 3 Reeks 330e Berline G30 PHEV (2020)De nieuwe BMW 330e plug-in hybride doet het met een grotere batterij (lees: groter rijbereik) en extra gadgets, rijhulp én connectiviteit!

De eerste generatie 330e Berline plug-in hybride was een schot in de roos dankzij de fiscale aantrekkelijkheid en het ijzersterke totaalpakket (comfort, gadgets, rijplezier, …). Op basis van de nieuwe BMW 3 Reeks is er uiteraard weer een 330e die volledig voldoet aan de strengere normen inzake fiscale aantrekkelijkheid (100% aftrekbaar!), voor het eerst kan je de 330e ook krijgen als 330e Touring en met xDrive vierwielaandrijving.

Rijtest: BMW 3 Reeks 330e Berline G30 PHEV (2020)

Het 330e basisconcept blijft grotendeels behouden met een 2.0-liter TwinPower Turbo viercilinder benzinemotor (184 pk) en een elektromotor die perfect op elkaar afgesteld zijn. Goed voor een systeemvermogen van 252 pk / 420 Nm, dankzij de XtraBoost functie kan dat tijdelijk zelfs oplopen tot 292 pk! Voor een ecologisch stoplichtsprintje moet je 6 seconden voorzien, bij 230 km/u is het gedaan met de acceleratiepret. Zuiver elektrisch kan je maximaal 140 km/u rijden.

Rijtest: BMW 3 Reeks 330e Berline G30 PHEV (2020)Rijtest: BMW 3 Reeks 330e Berline G30 PHEV (2020)

De 12 kWh lithium-ionbatterij is dubbel zo groot als voordien wat logischerwijs voor een groter zuiver elektrisch rijbereik zorgt. BMW spreekt van 54 à 59 km (WLTP), in de praktijk zal dat lager uitvallen met een autonomie van 30 tot 40 km. Dat deed de X5 xDrive45e toch wel een pak beter!

Rijtest: BMW 3 Reeks 330e Berline G30 PHEV (2020)Rijtest: BMW 3 Reeks 330e Berline G30 PHEV (2020)

Het benzineverbruik is gigantisch afhankelijk van je dagdagelijkse ritten en de frequentie waarbij je de stekker inplugt. Zo kan je extreem lage verbruikscijfers (lees: minder dan 2 liter) tevoorschijn toveren als je woon/werk verkeer maar 50 km omvat, wanneer je vertikt om te laden zal dat oplopen tot meer dan 8 liter per 100 km aangezien de benzinemotor 300 kg extra moet meesleuren. Veelrijders zijn dan ook beter af met pakweg een 320d … maar die is een pak minder fiscaal aantrekkelijk dan een 330e en zijn CO2 uitstoot van maximaal 38 g/km (WLTP)! Keerzijde is de kleinere benzinetank (40 liter in de plaats van 60 liter) wat een negatieve invloed heeft op het rijbereik.

Rijtest: BMW 3 Reeks 330e Berline G30 PHEV (2020)

Om de doordachte plug-in hybride aandrijflijn zo optimaal mogelijk te gebruiken moet je steevast de ingebouwde navigatie instellen waardoor het systeem zo de meest efficiënte energiestroom kan voorzien. De BMW 330e heeft daarvoor de Sport, Hybrid en Electric rijmodi terwijl je zelf ook kan opteren om batterijcapaciteit te sparen om bijvoorbeeld later in het stadscentrum te rijden. Met de eDrive Zones update kan dat zelf volautomatisch in bepaalde Belgische grootsteden!

Rijtest: BMW 3 Reeks 330e Berline G30 PHEV (2020)Rijtest: BMW 3 Reeks 330e Berline G30 PHEV (2020)

De BMW 330e Berline opladen kan met een klassiek 230V stopcontact, reken daarvoor ongeveer 5 uur wat je bovendien vanop afstand mooi kan mee volgen met de BMW Connected App. Een krachtigere Wallbox lijkt een essentiële optie, daarmee klaar je de klus in ongeveer 3 uur. Dezelfde tijdspanne vraagt een 330e aan een publieke laadpaal, deze kan gemakkelijk terugvinden als POI in de navigatie. Met het handige BMW ChargeNow abonnement kan je zo goed als overal terecht. Met uitzondering van de krachtige snelladers (zoals IONITY) wegens het ontbreken van een CCS stekker.

Rijtest: BMW 3 Reeks 330e Berline G30 PHEV (2020)Rijtest: BMW 3 Reeks 330e Berline G30 PHEV (2020)

De BMW 330e plug-in hybride motorisatie mag dan nog de zuinigste en milieuvriendelijkste Dreier zijn, ook op vlak van dynamiek kan hij behoorlijk plezant voor de dag komen. De perfecte 50:50 gewichtsverdeling, scherp stuurgevoel en achterwielaandrijving zijn nog steeds van de partij en de batterijpack werden laag ingebouwd (= laag zwaartepunt) waardoor het nodige rijplezier/dynamiek ook hier sterk aanwezig is. Anderzijds is een 330i of M340i nog steeds dé aangewezen keuze als dat je #1 prioriteit is.

Rijtest: BMW 3 Reeks 330e Berline G30 PHEV (2020)

De nieuwe 330e is enkel en alleen te herkennen aan de extra laadklep linksvoor en type-aanduiding, binnenin zit het verschil met een klassieke 3 Reeks in een (licht) aangepast digitaal instrumentarium, een “Intelligent Energiebeheer” overzichtsmenu in het infotainmentsysteem en de keuzeknoppen voor de eerdergenoemde rijmodi. De kofferruimte is met 375 liter wel 105 liter kleiner en komt ietwat onpraktisch voor de dag met een niet-vlakke laadvloer, een 330e Touring (vanaf 52.150 euro) doet dat beter.

Rijtest: BMW 3 Reeks 330e Berline G30 PHEV (2020)Rijtest: BMW 3 Reeks 330e Berline G30 PHEV (2020)

De hoge afwerkingsgraad, premium materiaalkeuze en ruimer interieur behoren tot de standaarduitrusting van elke nieuwe 3 Reeks, via de optielijst tover je – mits het nodige budget – allerhande rijhulpmiddelen, veiligheidssystemen, connectiviteitstoepassingen en gadgets tevoorschijn. Geen nood wanneer je de weg verliest in het infotainmentsysteem, na verloop van tijd zit het vlot in de vingers. Inzake personalisatie (binnen + buiten) heb je bij de BMW 330e plug-in hybride eveneens een ruime keuze waaronder de blitse M Sport en luxueuze Luxury uitvoeringen!

Rijtest: BMW 3 Reeks 330e Berline G30 PHEV (2020)Rijtest: BMW 3 Reeks 330e Berline G30 PHEV (2020)

Een BMW 3 Reeks Berline staat vanaf 34.150 euro (318i) te blinken op jouw oprit, als dat een 330e Berline moet/mag zijn (van de fleetmanager?) dan wordt dat minstens 52.450 euro. Het geteste Saphirschwarz exemplaar deed daar nog ondermeer akoestische beglazing, 18” aluminium velgen, verwarmde sportzetels (vooraan), head-up display, DAB tuner, adaptieve cruise control en het Business Pack Pro bij en was zo net geen 64.000 euro waard. Al is een dergelijk prijs/optiebeleid hopelijk net wat aantrekkelijker dankzij de bijhorende fiscale voordelen van de 330e. Voor de SUV liefhebbers is er ook een X3 xDrive30e plug-in hybride (vanaf 57.900 euro) beschikbaar.

Rijtest: BMW 3 Reeks 330e Berline G30 PHEV (2020)Rijtest: BMW 3 Reeks 330e Berline G30 PHEV (2020)

De BMW 3 Reeks heeft diverse concurrenten, in het geval van de 330e motorisatie kijken we vooral naar de Mercedes C300e (vanaf 50.094 euro, benzine) en C300de (vanaf 52.030 euro, diesel) plug-in hybrides. Van een Audi A4 PHEV is anno 2020 nog steeds geen spoor terwijl Volvo met de 390 pk sterke S60 T8 Twin Engine (vanaf 58.450) net wat hoger mikt. Wanneer een (prijzige) premiumbadge voorop geen vereiste is kan je ook bij de Skoda Superb iV, Volkswagen Passat GTE, Peugeot 508 Hybrid of Kia Optima SW PHEV terecht.

Conclusie
De nieuwe BMW 330e plug-in hybride weet – zowel op papier als in de praktijk – rijplezier te verzoenen met een ecologische basisgedachte. Zo kan je extreem lage verbruikscijfers optekenen wanneer je frequent de stekker bovenhaalt en je dagdagelijks traject ongeveer 50 km bedraagt. Dit steeds met het nodige comfort. Maar evenzeer tovert de 330e een riante glimlach tevoorschijn op een uitdagend traject.

Net zoals bij een reguliere 3 Reeks komt deze premium plug-in hybride met ruimer en vooral moderner interieur en extra rijhulp/veiligheid/connectiviteit. Dankzij de aantrekkelijke fiscaliteit oogt het stevige prijs/optiebeleid direct een stuk minder pijnlijk … al gokken we dat leasend Vlaanderen hun leasebudget vooral zullen inzetten op de praktische(re) én goedkopere 330e Touring!

Overzicht:
+ Looks
+ Rijplezier
+ Vlotte prestaties
+ Aangenaam/comfortabel weggedrag
+ Doordachte aandrijflijn (automaat + benzinemotor + elektrohulp + remenergierecuperatie)
+ Hoogwaardige afwerking/materiaalkeuze
+ Eindelijk beschikbaar als 330e Touring!
+ Fiscaal zéér aantrekkelijk
+ Ruim(er) interieur
+ Gadgets, rijhulp, connectiviteit, veiligheid, …

+/- Elektrisch rijbereik groter dan voordien, mag gerust nog net wat meer
+/- Zéér zuinig met frequent laden

– Prijs/optiebeleid
– Kleinere kofferruimte
– Kleinere benzinetank (= beperkt rijbereik)
– Beperkte visuele verschillen met voorganger
– Complexiteit/ergonomie infotainmentsysteem

Rijtest: BMW 3 Reeks 330e Berline G30 PHEV (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem