Rijtest: BMW 3 Reeks 320d Touring xDrive 190 pk G21 (2020)Wat heb je meer nodig in het dagdagelijkse leven dan een nieuwe BMW 320d Touring?

Een nieuwe generatie BMW 3 Reeks Berline is altijd groot nieuws, leasend Vlaanderen kijkt traditiegetrouw nog net wat meer uit naar de praktische 3 Reeks Touring koetswerkvorm. Die volgt logischerwijs zijn vierdeurs evenknie inzake (interieur)vormgeving, gadgets en motoren maar komt net wat veelzijdiger voor de dag. Voor vele gezinnen die kleine meerprijs meer dan waard … al komt de grootste concurrentie anno 2020 uit de SUV hoek!

Rijtest: BMW 3 Reeks 320d Touring xDrive 190 pk G21 (2020)

De nieuwe BMW 3 Reeks Touring (codenaam: G21) krijgt – in tegenstelling tot de nieuwe 4 Reeks Coupé – een frisse maar tegelijk zeer herkenbare en klassieke grille mee, nu standaard voorzien van fijne LED lichtblokken (optioneel laserlichten!). Achteraan krijg je standaard een elektrische kofferklep die in twee delen opent, voor snelle acties kan je dus enkel het glazen gedeelte openen. Even geniaal als het eenvoudig is!

Rijtest: BMW 3 Reeks 320d Touring xDrive 190 pk G21 (2020)

In vergelijking met de vorige generatie groeit de nieuweling 7,6 centimeter in de lengte en 1,6 cm in de breedte wat de binnenruimte (lees: beenruimte achterin) ten goede komt. De kofferopening werd bovendien 11,2 cm breder wat het in/uitladen moet vergemakkelijken. Minstens 500 liter bagage (+5 liter meer als voordien) past er, met de achterbank plak (40:20:40) loopt dat op tot 1.500 liter. Met een specifiek opbergvak onder de laadvloer voor het bagage-afdekzeil moet je die ook niet meer laten rondslingeren in de garage.

Rijtest: BMW 3 Reeks 320d Touring xDrive 190 pk G21 (2020)Rijtest: BMW 3 Reeks 320d Touring xDrive 190 pk G21 (2020)

De boordplank van de nieuwe 3 Reeks Touring is (uiteraard) identiek aan die uit de 3 Reeks Berline met (optioneel) een haarscherpe 12,3” Live Cockpit Professional tellerpartij (met beperkte visuele weergavemogelijkheden) en een snel werkend 10,25” infotainmentsysteem dat allerhande moderne functionaliteit/gadgets (DAB, slimme navigatie, draadloze (!) Apple CarPlay / Android Auto, …) omvat. Het nieuwe systeem (Operating System 7.0) vraagt enige gewaarwording met de complexe menustructuur, gelukkig kan je met de Hey BMW spraakcommando’s of gesture controles (handgebaren) ook het een-en-ander regelen.

Rijtest: BMW 3 Reeks 320d Touring xDrive 190 pk G21 (2020)

De hoogwaardige afwerkingskwaliteit en materiaalkeuze benadrukken het premium karakter van deze Dreier al moet je daarvoor wel langs de lange/aantrekkelijke optielijst passeren. Daar kan je de Advantage, Sport, Luxury, M Sport uitrustingsniveau’s terugvinden, desgewenst aangevuld met BMW Individual accenten, 17” tot 19” velgen en een andere koetswerkkleur dan Schwartz. Hier zie je een Luxury uitvoering in het Mineralgrau met de Merino lederen zetelbekleding, hoogglazende Shadow Line accenten en 18” aluminium velgen.

Rijtest: BMW 3 Reeks 320d Touring xDrive 190 pk G21 (2020)Rijtest: BMW 3 Reeks 320d Touring xDrive 190 pk G21 (2020)

Wie de 3 Reeks Touring met klassieke benzinemotor wil moet kiezen tussen de 318i (156 pk), 320i (184 pk), 330i (258 pk) of M340i (374 pk) motorisaties, dieselen kan met de 316d (122 pk), 318d (150 pk), 320d (190 pk), 330d (265 pk) of M340d (340 pk). Een manuele versnellingsbak is enkel te verkrijgen op de 318d en 320d, al de rest doet het met de 8-traps Steptronic (sport)automaat.

Rijtest: BMW 3 Reeks 320d Touring xDrive 190 pk G21 (2020)

Hopen op die langverwachte M3 Touring is (vermoedelijk) even zinvol als wachten op Godot, wél brengt deze generatie een fiscaal interessante 330e Touring plug-in hybride uitvoering (desgewenst met xDrive)! Gezien de 31 g/km CO2 uitstoot en zuiver elektrisch rijbereik van 55 km is dat vooral voor de zakelijke rijders bijzonder heugelijk nieuws.

Rijtest: BMW 3 Reeks 320d Touring xDrive 190 pk G21 (2020)Rijtest: BMW 3 Reeks 320d Touring xDrive 190 pk G21 (2020)

De geteste 320d xDrive Touring rekent op de gekende 2.0-liter TwinPower Turbo viercilinder met 190 pk / 400 Nm (134 g/km CO2 WLTP) in combinatie met de automatische versnellingsbak. De nul-naar-honderd sprint lukt in 7,4 seconden en bij 225 km/u bereik je de topsnelheid. BMW spreekt over een gemiddeld verbruik van 5,4 liter diesel per 100 km, in de praktijk ligt dat een kleine liter hoger. Via de optielijst krijg je een grotere brandstoftank (59 liter ipv 40) waardoor het rijbereik op 900+ km ligt.

Rijtest: BMW 3 Reeks 320d Touring xDrive 190 pk G21 (2020)Rijtest: BMW 3 Reeks 320d Touring xDrive 190 pk G21 (2020)

Wintersportliefhebbers zijn ongetwijfeld enthousiast omtrent de efficiënte/veilige xDrive vierwielaandrijving, Jan Modaal kan die meerprijs (2.250 euro) vermoedelijk beter ergens anders investeren. Zo haal je ook alles uit de lichtere koetswerkbouw en de aanwezige rijdynamiek, voor écht sportieve aspiraties zoek je het best wel bij de krachtigere (benzine)motoren met specifieke “prestatiebevorderende” opties (sperdifferentieel, instelbare dempers, sportophanging, …).

Rijtest: BMW 3 Reeks 320d Touring xDrive 190 pk G21 (2020)

De 320d is (beter gezegd: blijft) perfect gemaakt voor op een bijzonder comfortabele manier de nodige kilometers te maken in aangenaam zitmeubilair. Het huwelijk tussen de turbodiesel, transmissie, aandrijflijn en stuurgevoel is zo goed als smetteloos met een alerte en soepele loopcurve, zeker bij een rustige rijstijl. Enkel bij koudstart en/of stevige belasting komt de rauwe dieselsoundtrack nog door de optioneel aangedikte akoestische beglazing.

Rijtest: BMW 3 Reeks 320d Touring xDrive 190 pk G21 (2020)Rijtest: BMW 3 Reeks 320d Touring xDrive 190 pk G21 (2020)

BMW voorziet de nieuwe 3 Reeks Touring desgewenst van haar meest moderne veiligheidssystemen en rijhulpmiddelen. Zo kom je met de Driving Assistant Professional (slimme adaptieve cruise control met filemodus en actieve stuurassistent) in de buurt van autonoom rijden, zorgt de High Beam Assist voor een optimale verlichting en met het handige head-up display blijft je focus steeds op de weg.

Rijtest: BMW 3 Reeks 320d Touring xDrive 190 pk G21 (2020)

BMW vraagt minimaal 36.000 euro (318i) voor de nieuwe 3 Reeks Touring wat ongeveer 2.000 euro meer is dan bij de berline het geval is. Dieselen kan vanaf 38.550 euro (316d) of 45.850 euro als je écht een 320d xDrive Touring wil. In het geval van de testwagen kwam daar nog eens 22.000 euro extra (!) aan opties bij… Voor de fiscaal aantrekkelijke 330e Touring moet je minstens 52.150 euro op tafel leggen.

Rijtest: BMW 3 Reeks 320d Touring xDrive 190 pk G21 (2020)

De Mercedes C-Klasse Break (vanaf 37.026 euro) en Audi A4 Avant (vanaf 35.750 euro) zijn nog steeds dé aangewezen concurrentie en hanteren bovendien eenzelfde premium (zeg gerust peperduur) optiebeleid.. Maar waarom niet eens kijken bij de Volkswagen Passat Variant, Mazda6 Wagon, Skoda Superb Combi of Volvo V60?

Conclusie
De SUV koetswerkvorm mag dan nog zo populair zijn, met een klassieke break heb je eigenlijk niets te klagen. Dat bewijst de nieuwe BMW 3 Reeks Touring op overtuigende wijze die verder gaat op de hedendaagse vormgving, knap interieur, dynamisch weggedrag, hoogwaardige afwerking en moderne rijhulp/veiligheid/connectiviteit van de 3 Reeks Berline. Maar dan in een net wat praktische/veelzijdige vorm. De zakelijke rijder (m/v/x mét talent) krijgt eindelijk een 330e Touring plug-in hybride … al is zo’n reguliere 320d ook wel een héérlijke (en zuinige) motorisatie om te rijden. De gehanteerde (optie)prijzen zijn wel (veel) minder aangenaam.

Overzicht:
+ Moderne maar toch klassieke vormgeving
+ Praktisch
+ Geslaagde 320d aandrijflijn (vlotte prestaties, stil, zuinig, alert, soepel, …)
+ Aangenaam/comfortabel weggedrag
+ Beschikbaar als 330e plug-in hybride
+ Hoogwaardige afwerking/materiaalkeuze
+ Gadgets, rijhulp, connectiviteit, veiligheid, …

? Meerwaarde xDrive in Vlaanderen

– Prijs/optiebeleid
– Beperkte visuele verschillen met voorganger
– Complexiteit/ergonomie infotainmentsysteem en digitale tellerpartij
– Dieselsoundtrack onder belasting

Rijtest: BMW 3 Reeks 320d Touring xDrive 190 pk G21 (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem