Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk facelift (2020)

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk facelift (2020)Skoda maakt de Superb Combi (nog) aantrekkelijker met méér technologie, veiligheid, connectiviteit en extra personalisatie. Maar het laadvolume van 660 tot 1.950 liter is nog steeds zijn sterkste troef!

De Kodiaq SUV mag dan iets groter uitvallen, de Superb is nog steeds hét Tsjechische vlaggenschip met een ijzersterk totaalconcept dankzij een correcte prijs, hoogwaardige afwerking en ongelooflijke binnenruimte. De slimme consument/leaserijder (m/v/x mét talent) heeft dit intussen  door, van de derde generatie Superb (uit 2015) wist Skoda er al meer dan 500.000 stuks te verkopen.

Met een opfrisbeurt moet de Skoda Superb dat succesverhaal nu verder kunnen zetten waarbij een nieuwe dieselmotor en plug-in hybride motorisatie een hoofdrol spelen. Een Superb RS hoort daar jammer genoeg niet bij, wel krijgen we een avontuurlijke Superb Scout in analogie met de Octavia Scout, Kodiaq Scout en Karoq Scout!

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk facelift (2020)

De vernieuwde Skoda Superb Combi doet het met een strakkere grille, standaard LED lichtblokken (optioneel met slimme Matrix LED technologie vooraan), doorlopende chroomstrips en voluit SKODA op de kofferklep. In de personalisatiegids verwelkomen we nieuwe 18”/19” lichtmetalen velgen en twee koetswerkkleuren (Crystal Black en Race Blue).

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk facelift (2020)Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk facelift (2020)

Naast de klassieke Superb berline en praktische Superb Combi is er behalve de Superb Scout nieuwkomer (enkel als break) ook nog steeds een luxueuze Laurin & Klement (L&K) en sportieve Sportline uitvoering, elk met hun visuele eigenheid. De riante buitenafmetingen vragen wel om de nodige aandacht (en plaats!) bij parkeermanoeuvres, gelukkig biedt een achteruitrijcamera en/of automatische parkeerassistent hulp.

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk facelift (2020)Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk facelift (2020)

In een voorgaande update kreeg de Superb reeds een digitaal dashboard (optioneel) en het meest moderne infotainmentsysteem (tot 9,2” mét gesture controls, Apple CarPlay / Android Auto integratie en slimme navigatie) mee, wel stak Skoda tijd en energie in de afwerkingen en materiaalkeuze met desgewenst alcantara, chroom, LED sfeerlichting, imitatiehout, … Daarmee zullen (of willen) ze niet direct wedijveren met befaamde Britse luxelimousine’s maar zeker in de beter uitgeruste Superb’s heb je geen reden tot klagen. Dat Marc Coucke indertijd zijn Bentley Continental GT inwisselende voor een Superb wil misschien wel iets zeggen…

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk facelift (2020)

Ook qua binnenruimte heb je hier geen enkele reden tot klagen, zelfs de grootste inzittenden hebben achterin een royale hoeveelheid knie- en hoofdruimte! De Superb Combi koffer biedt plaats aan 660 liter bagage die met de achterbank plat kan oplopen tot maar liefst 1.950 liter! En mocht dat niet volstaan kan je tot 2.000 kg slepen (geremd) aan de (elektrisch uitklapbare) trekhaak.

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk facelift (2020)Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk facelift (2020)

Extra praktisch gebruiksgemak zit verscholen in de 33 handige Simply Clever items waar Skoda – terécht – zo fier op is. Denk aan een ijskrabber in de tankklep, paraplu in de voorste deuren, 240V stopcontact, parkeertickethouder, afvalbakje én een bekerhouder waarmee je flesjes kan openen!

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk facelift (2020)Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk facelift (2020)

Het motorengamma van de Skoda Superb omvat vanaf nu de 1.5-liter TSI benzine met 150 pk, 2.0-liter TSI benzine met 190 pk of 272 pk, 1.6-liter TDI diesel met 120 pk en de vernieuwde 2.0-liter TDI “EVO” met 150 pk of 190 pk. De topversies kan je krijgen met vierwielaandrijving. Gloednieuw is de Superb iV plug-in hybride waarbij de 1.4-liter TSI benzinemotor samenwerkt met een 116 pk sterke elektromotor en 13 kW batterij, goed voor een systeemvermogen van 218 pk / 400 Nm. Het zuiver elektrisch rijbereik van 66 km en de beperkte CO2 uitstoot van 31 g/km versterken de fiscale aantrekkelijkheid!

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk facelift (2020)

Na de eerste kennismaking kozen we nu voor een kleurrijke Superb Combi 2.0 TDI die op een 2.0-liter viercilinder turbodiesel, voorwielaandrijving en zeventraps DSG automaat rekent. Dankzij 190 pk / 400 Nm (137 g/km CO2) doe je 8,4 seconden over de nul-naar-honderd sprint en bereik je bij 230 km/u de topsnelheid (wat 10 km/u minder is als de Superb berline). Skoda spreekt van een normverbruik van 6,4 liter diesel per 100 km, wij haalden 6,7 liter wat behoorlijk zuinig is gezien het formaat. De brandstoftank van 66 liter zorgt voor een riant rijbereik van méér dan 1.000 km!

Wat de Sport rijmodus of blitse Sportline uitvoering ook mogen doen geloven, een Superb Combi zal niet snel sportief voor de dag komen. Daarmee is hij zeker niet traag, in tegendeel zelfs! De focus ligt volledig op comfortabel van A naar B cruisen wat perfect lukt, onder belasting laat de dieselmotor zich wel (sterk) horen en durft de automaat zich wel eens verslikken. Ook het start/stop systeem komt soms net té enthousiast voor de dag met ongelukkige acties tot gevolg, gelukkig kan je het systeem snel (des)activeren.

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk facelift (2020)Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk facelift (2020)

Op vlak van rijhulp en veiligheidssystemen krijgt de Superb nu onder andere Predictive Cruise Control (slimme cruise control op basis van omstaanders, navigatiedata en verkeersborden) mee net zoals Side Assist, Emergency Assist en Front Assist met Predictive Pedestrian Protection.

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk facelift (2020)

In de Skoda catalogus vinden we de vernieuwde Superb terug aan minimaal 29.075 euro, diens praktische Superb Combi evenknie begint pas bij 30.240 euro en bij de Superb Combi iV plug-in hybride wordt dat 38.760 euro. De geteste 2.0 TDI DSG7 Sportline kost minstens 50.610 euro en dankzij ondermeer een gigantische panoramadak, CANTON audiosysteem, verwarmde zetels (voor+achter) en dynamische dempers liep dat hier op tot 56.005 euro. Dat is en blijft véél geld maar anderzijds biedt Skoda wel de nodige value for money. Onze voorkeur zou voor de 150 pk sterke diesel gaan in de Ambition of Style uitvoering die ongeveer 35.000 euro kost.

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk facelift (2020)

De Skoda Superb heeft de nodige kwaliteiten maar wanneer je het geheel op financieel vlak gaat vergelijken met de concurrentie maakt deze Tsjech écht indruk. Zo komt hij qua formaat in de buurt van de Mercedes E-Klasse Break, BMW 5 Reeks Touring, Audi A6 Avant en Volvo V90 Break terwijl het prijstechnisch eerder neigt naar een C-Klasse Break, 3 Reeks Touring, A4 Avant of V60 Break. In het non-premium segment treffen we ook nog de Peugeot 508 SW, Opel Insignia Grand Sport, Hyundai i40 en Kia Optima SW aan. Technische fundamenten deelt de Superb met de Volkswagen Passat en de zevenzits Kodiaq SUV (lees: interne concurrentie).

Conclusie
De vernieuwde Skoda Superb Combi profiteert van een frisse(re) vormgeving en méér technologie, gadgets, rijhulp, veiligheid en connectiviteit. Aan de ongeëvenaarde binnenruimte, degelijke afwerkingskwaliteit en comfortabel weggedrag werd niet geraakt net zoals de aanwezigheid van handige Simpy Clever items. De geteste 2.0 TDI 190 pk blaakt van gezondheid terwijl het verbruik/uitstoot binnen de perken blijft, de opgeschoonde 2.0 TDI Evo met 150 pk volstaat vermoedelijk perfect voor Jan Modaal. De grote nieuwigheden van deze Superb facelift situeren zich in de introductie van een stoere Superb Combi Scout uitvoering én milieuvriendelijke Superb iV plug-in hybride met een CO2 uitstoot van slechts 31 g/km!

Overzicht:
+ Frisse looks
+ Gigantische binnenruimte + laadvolume (!)
+ Comfort
+ Krachtige, vlotte en zuinige 2.0 TDI dieselmotor + DSG combinatie
+ Moderne technologie, gadgets, connectiviteit, veiligheid en rijhulp
+ Value for money

– Stevig formaat (parkeerstress!)
– Beperkte (visuele) verschillen met voorganger
– Dieselsoundtrack / twijfelende automaat onder belasting
– Moeilijk segment / interne concurrentie

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TDI 190 pk facelift (2020)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...