Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TSI SportLine (2016)

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 pk SportLine (2016)Terwijl we in blijde verwachting zijn van de langverwachte Superb RS is de 280 pk sterke Skoda Superb SportLine dé topper van dienst.

Desondanks de recente toevoeging van de Kodiaq SUV binnen het Skoda gamma mag de luxueuze Superb zich nog steeds profileren als Tsjechisch vlaggenschip. Speciaal daarvoor is er een Laurin & Klement uitvoering die comfort, luxe en exclusiviteit weet te combineren. Indien sportiviteit je voorkeur geniet moet je nog even wachten op de Superb RS, intussen kan je terecht bij de 280 pk sterke 2.0-liter TSI die je zeker als SportLine moet configureren!

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 pk SportLine (2016)

Zowel de Skoda Superb berline als Superb Combi zijn als blitse SportLine te verkrijgen en dit met (ongeveer) alle beschikbare motorisaties. Die SportLine omvat een donkere grille, slimme Xenon koplampen, meerdere SportLine badges, zwarte spiegelkappen, zwarte spoilerlip achteraan, chroom uitlaatmonden en optionele 19″ lichtmetalen Vega velgen. De Skoda Superb (Combi) SportLine ligt daarnaast ook nog eens 15 mm dichter bij het asfalt dankzij een sportonderstel. Een strakke basisconfiguratie als dit vraagt natuurlijk om een passende kleur zoals het brandweerrode Corrida Red van de testwagen. Nog gewaagder is de keuze voor de Dragon Skin lakkleur die een unieke kruising is tussen geel en goud, sowieso een eyecatcher van formaat!

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 pk SportLine (2016)Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 pk SportLine (2016)

Of je nu kiest voor een Superb, Superb GreenLine of Superb SportLine afwerking, het ijzersterke innerlijk van deze Skoda is steevast van de partij. Naast een piekfijne afwerkingskwaliteit en dito materiaalkeuze geniet je hier van een immens ruimtegevoel, zeker wanneer je kiest voor de praktische Superb Combi én het panoramisch zonnedak. Zelfs de grootste basketters nemen zonder enig probleem op de (verwarmbare) achterbank plaats terwijl de koffer 660 liter tot maximaal 1.950 liter slikt. Ongezien!

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 pk SportLine (2016)Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 pk SportLine (2016)
Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 pk SportLine (2016)

De Superb SportLine schenkt je binnenin ondermeer LED sfeerverlichting, zwarte interieurbekleding, getinte achterruiten, driespakig stuurwiel, (geventileerde) Sport-comfortzetels vooraan, verwarmde voorruit en rode details. Het grote Colombus infotainmentsysteem kan overweg met handgebaren, stemcommando’s of het tactiele scherm, extra snufjes zijn ondermeer een kraakheldere DAB ontvanger, Apple Car Play / Android Auto, keyless go/start, WiFi hotspot en de Wireless Charging voor moderne smartphones. Een eervolle vermelding gaat naar het 12-delige Canton geluidssysteem dat desondanks zijn minder bekende naam een heerlijke klank weet te bieden voor een zéér correcte prijs (+ 560 euro).

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 pk SportLine (2016)Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 pk SportLine (2016)

De Skoda Superb is te verkrijgen met een 1.4-liter TSI (150 pk), 1.8-liter TSI (180 pk), 2.0-liter CRTDI (150 pk of 190 pk) en de 2.0-liter TSI (280 pk), in basisvorm voorzien van een manuele versnellingsbak met zes verzetten en voorwielaandrijving. Wie het leven avontuurlijker inziet kan opteren voor een DSG automaat en/of vierwielaandrijving. Behalve een volwaardige Superb RS staat tegen eind 2018 ook een Superb Plug-in Hybrid op de planning.

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 pk SportLine (2016)

Na een eerdere kennismaking met de 1.4 TSI gingen we nu op stap met het huidige topmodel, de Superb Combi 2.0 TSI met 280 pk en 350 Nm. Die komt steevast als 4×4 DSG met slechts 6 verzetten terwijl de andere Superb reeds de DSG7 meekrijgen. Wanneer je beide transmissies direct na elkaar zou rijden valt het op dat de DSG7 nog sneller en efficiënter zijn vermogen aanbrengt.

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 pk SportLine (2016)Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 pk SportLine (2016)
Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 pk SportLine (2016)

Laat je hoofd ook niet op hol brengen door de vele Sport(Line) badges, de Superb 2.0 TSI is eerder een snelle bolide dan een sportieve bolide. Desondanks de meer dan gezonde prestaties (0-100 in 5,8 seconden en een top van 250 km/u) en de fijne wegligging ontbreekt het deze Tsjech aan enige rijbelevenis. Met de ietwat valse sportieve ingesteldheid opgeborgen is een praktijkverbruik van 8,5 liter benzine per 100 km/u perfect haalbaar in combinatie met een CO2 uitstoot van 160 g/km. Met de adaptieve ophanging (Dynamic Chassic Control in Skoda termen) en Driving Mode Selector kan je de Superb SportLine op je eigen wensen afstellen … om op het einde ongetwijfeld terug bij Comfort uit te komen.

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 pk SportLine (2016)Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 pk SportLine (2016)

In uitzonderlijke (nood)gevallen rekent de Skoda Superb op ondermeer gordijnairbags en zijdelingse airbags maar zover mag het normaliter niet komen met Lane Assist, Travel Assist (verkeersbordenherkenning), Smart Light Assist en Driver Alert. Daarbovenop zijn er ook nog rijhulpmiddelen zoals de achteruitrijcamera en dynamische cruise control. De automatische Park Assist is geen overbodige luxe met de stevige buitenafmetingen.

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 pk SportLine (2016)

Onder de simply clever noemer (niet toevallig de baseline van Skoda) vinden we bij de Superb ook nog een ijskrabber in de tankdop, flessenhouders/paraplu’s in de deuren, bekerhouders mét slimme openingsfunctie en handige bevestigingspunten + zaklamp in de koffer (Combi).

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 pk SportLine (2016)

Vanaf 27.285 euro kan je een nieuwe Skoda Superb op de kop tikken, voor de Superb Combi is er een meerprijs van ongeveer 1.100 euro. De royaal uitgeruste Superb SportLine start pas bij 38.590 euro en wanneer je een identieke configuratie zou maken als onze testwagen dan ben je 57.180 euro kwijt. Ook Skoda hanteert namelijk een uitrustingsbeleid waarbij de prijs iets vlotter oploopt dan je zou willen.

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 pk SportLine (2016)

Skoda richt met de Superb zowel haar pijlen op de traditionele premiummerken als de topversies van het meer reguliere D-segment. Dat omvat ondermeer de Volkswagen Passat Variant, Ford Mondeo Clipper, Mazda 6 Wagon, Opel Insignia Sports Tourer, Hyundai i40 Wagon, Kia Optima SW en Volvo V60 terwijl de Superb in theorie een perfect alternatief kan zijn voor de (onbetaalbare) Duitse toppers als de Mercedes E-Klasse Break, BMW 5-Reeks Touring en Audi A6 Avant. Al spreek hun logo net iets meer tot de verbeelding als dat van een voormalig budgetmerk uit het Oosten…

Conclusie
Met zijn gi-gan-tische interieurruimte, correcte prijs, hoogstaand comfort en degelijke afwerking heeft de Skoda Superb Combi al veel harten weten te veroveren. In combinatie met de 280 pk sterke TSI benzinemotor en blitse SportLine uitvoering krijgt de Superb naast een stevige basisuitrusting op visueel vlak net wat meer act de présence. Sportief wordt deze Tsjech wel nooit terwijl het prijskaartje wel snel oploopt tot een finaal bedrag dat de gekende Skoda normen misschien wel wat overschrijden.

Overzicht:
+ Looks
+ Gigantische binnenruimte
+ Comfortabel
+ Verzorgde interieurafwerking
+ Prestaties
+ Aangename automaat (alert, vlot, ..)
+ Wegligging

– Prijs loopt vlot op
– Gigantische buitenafmetingen
– Weinig tot geen rijsensaties

Rijtest: Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 pk SportLine (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...