Rijtest: Skoda Octavia Scout 2.0 CRTDI facelift (2017)

Rijtest Skoda Octavia Scout 2.0 CRTDI TDI DSG6 184 pk facelift (2017)Naast de tweedelige lichtblokken en hightech infotainment valt de vernieuwde Skoda Octavia Scout nog steeds terug op zijn gekende troeven, zijnde efficiënte vierwielaandrijving, krachtige motoren en een robuuste look!

Met menig motorblok, transmissie en uitvoering heeft Skoda een passende Octavia versie voorhanden die perfect inspeelt op jouw noden. Naast de reguliere Octavia, de praktische Octavia Combi en milieuvriendelijke Octavia Combi G-Tec (CNG) is er ook een breed RS gamma voorhanden met de 245 pk sterke RS245 als topmodel. Daarnaast heb je tevens de keuze uit een Octavia Combi Scout die zijn avontuurlijke inborst niet wegsteekt met een hogere bodemvrijheid (30 mm), extra bescherming rondom en standaard 4×4 aandrijving. In het stedelijke Vlaanderen is dat misschien overkill maar wanneer je meer richting het Zuiden gaat kan Scout geheel wel interessant(er) worden.


Rijtest Skoda Octavia Scout 2.0 CRTDI TDI DSG6 184 pk facelift (2017)

In het zog van de opfrisbeurt voor de reguliere Octavia’s en Octavia RS’en vergeet Skoda uiteraard de Octavia Scout niet. De avontuurlijke variant krijgt eveneens de nieuwe LED lichtblokken vooraan, bestaande uit twee delen. Ook de aangepaste mistlampen en achterlichten zijn voorzien van LED technologie. De zilverkleurige bodembescherming onderstreept zijn veelzijdig karakter terwijl er onderaan ook extra bescherming is voorzien voor de bescherming van het onderstel, rem- en brandstofleidingen. Allemaal om ervoor te zorgen dat je zonder al te veel problemen de geasfalteerde wegen kan verlaten. En dat zonder koude handen dankzij het verwarmd stuurwiel!

Rijtest Skoda Octavia Scout 2.0 CRTDI TDI DSG6 184 pk facelift (2017)Rijtest Skoda Octavia Scout 2.0 CRTDI TDI DSG6 184 pk facelift (2017)

Binnenin verwelkomen we hier de nieuwste generatie infotainmentsystemen waarvan de 9.2″ Columbus topversie vlot overweg kan met moderne technologie op vlak van navigatie, informatie, entertainment en bijstand in geval van nood. De hoge positionering van de Scout in het Octavia gamma resulteert in een knappe afwerking met kwalitatieve materialen, hoge afwerkingsgraad en de goedzittende zetels mét Scout inscriptie. Premium zouden we het wel niet direct noemen, daarvoor zijn sommige gebruikte kunststoffen net iets te kras- of vinger gevoelig.

Rijtest Skoda Octavia Scout 2.0 CRTDI TDI DSG6 184 pk facelift (2017)
Rijtest Skoda Octavia Scout 2.0 CRTDI TDI DSG6 184 pk facelift (2017)Rijtest Skoda Octavia Scout 2.0 CRTDI TDI DSG6 184 pk facelift (2017)

De achterbank biedt nog steeds meer dan royale beenruimte en de brede koffer meet 610 tot 1740 liter waardoor de Tsjech uitermate geschikt is om probleemloos grote ladingen te vervoeren. Het sleepvermogen kan oplopen tot twee ton, afhankelijk van de motorversie. De functionaliteit binnenin wordt vergroot door diverse Simply Clever opbergoplossingen zoals een gsm houder én een Easy Open houder om (super!) eenvoudig flesjes te openen!

Rijtest Skoda Octavia Scout 2.0 CRTDI TDI DSG6 184 pk facelift (2017)Rijtest Skoda Octavia Scout 2.0 CRTDI TDI DSG6 184 pk facelift (2017)

De Skoda Octavia Scout is te verkrijgen met drie verschillende (top)motorisaties, steevast voorzien van vierwielaandrijving. De 1.8-liter TSI (180 pk) is de enige optie inzake benzine, dieselen kan je met de 2.0-liter TDI met 150 pk of 184 pk. Nieuwkomer is de zeventraps DSG automaat met dubbele koppeling voor de 150 pk variant terwijl de 184 pk trouw blijft aan de zestraps versie.

Rijtest Skoda Octavia Scout 2.0 CRTDI TDI DSG6 184 pk facelift (2017)
Rijtest Skoda Octavia Scout 2.0 CRTDI TDI DSG6 184 pk facelift (2017)Rijtest Skoda Octavia Scout 2.0 CRTDI TDI DSG6 184 pk facelift (2017)

Wij kregen de krachtigste diesel mee waarbij de 2.0-liter CRTDI 184 pk en 320 Nm levert, goed voor een 0-100 chrono van 7,8 seconden en een topsnelheid van 219 km/u. Skoda afficheert dat 5,1 liter diesel voldoende zou moeten zijn, tijdens onze praktijktest verbruikten we net geen liter meer waarmee dit avontuurlijk geheel best zuinig te omschrijven valt. Hetzelfde kunnen we zeggen van de CO2 uitstoot van 133 g/km terwijl de brandstoftank van 55 liter een royaal rijbereik biedt. De zestraps automaat schakelt steevast snel/alert, enkel onder stevige belasting (of koudstart) gaat dit gepaard met een rauwe (diesel)soundtrack.

Rijtest Skoda Octavia Scout 2.0 CRTDI TDI DSG6 184 pk facelift (2017)

De nieuwe Skoda Octavia Scout is gezegend met diverse hulpmiddelen om zich ietwat te bewijzen op onverharde grond, toch vergeet je best niet dat je met een aangepaste middenklasser op de baan bent en niet met een icoon als een G-Klasse, Defender of Jimny. Met de grotere hellingshoeken en afdaalhulp mag ruw terrein geen probleem vormen terwijl het elektronisch sperdifferentieel ervoor zorgt dat het vermogen zowel op de voor- als achteras kan overgebracht worden. Standaard profileert de Octavia Scout zich als voorwielaandrijver (zuinig) maar bij gripverlies past het systeem zich automatisch aan. Naast de gekende Eco, Normal en Sport instelling van de wagen op vlak van motorvermogen, gasrespons, schakelsnelheid, … is er hier een toepasselijke Offroad modus beschikbaar.

Rijtest Skoda Octavia Scout 2.0 CRTDI TDI DSG6 184 pk facelift (2017)Rijtest Skoda Octavia Scout 2.0 CRTDI TDI DSG6 184 pk facelift (2017)

Terwijl de Octavia Combi reeds de jouwe kan zijn vanaf 20.950 euro ben je genoodzaakt om miniaal 33.285 euro (2.0 CRTDI 4×4 Manueel) op tafel te leggen voor de vernieuwde Skoda Octavia Scout. Voorzie wel nog wat extra budget voor de aantrekkelijke optielijst en enige vorm van personalisatie, gadgets en rijhulpmiddelen. In het geval van onze Quartz Grey testwagen met blitse 18″ velgen, voorzien van de krachtige 2.0 CRTDI DSG6 (vanaf 35.395 euro), krijg je het equivalent van bijna 45.000 euro. Anderzijds kan je al die items ook krijgen op een reguliere Octavia Combi en zo misschien een passendere configuratie te verkrijgen…

Rijtest Skoda Octavia Scout 2.0 CRTDI TDI DSG6 184 pk facelift (2017)Rijtest Skoda Octavia Scout 2.0 CRTDI TDI DSG6 184 pk facelift (2017)

Binnen het avontuurlijke D-segment heb je naast de Skoda Octavia Scout de keuze uit een (technisch gerelateerde) Audi A4 Allroad quattro, Volkswagen Passat Alltrack, Volkswagen Golf Variant Alltrack, Seat Leon ST X-Perience, Volvo S60 / V60 Cross Country en Opel Insignia Country Tourer. Hoger in de (financiële) pikorde is er ook nog een Volvo V90 Cross Country, Mercedes E-Klasse All Terrain en Audi A6 Allroad quattro. Al zal deze Scout voornamelijk moeten opboksen tegen de interne concurrentie van de Karoq en Kodiaq, beiden een volwaardig SUV alternatief.

Conclusie
Met het slimme 4×4 systeem, extra bescherming rondom en de iets hogere bodemvrijheid is de vernieuwde Skoda Octavia Scout nog steeds perfect in staat om (voorzichtig) het avontuur op te zoeken. Dit met veel comfort, luxe en het gekende – riante – praktische vernuft dat elke Octavia Combi typeert! Op de geasfalteerde wegen profiteer je van het extra comfort, het stabiele rijgedrag en de efficiënte automaat, zelfs met slechts 6 verzetten. Hier zijn er enkel krachtige motoren beschikbaar met steeds een royale basisuitrusting, toch ben je heel wat geld kwijt aan de Octavia Scout. Misschien kan je wel goedkoper een soortgelijke uitvoering verkrijgen bij de reguliere Octavia Combi?! Hoe dan ook, wie niet wil volgen in de huidige SUV hype heeft met de Skoda Octavia Scout het perfecte allrounder alternatief voorhanden: praktisch, vlot en capabel op zowat elke ondergrond. Zo hebben we ze graag!

Overzicht:
+ Stoere looks
+ Genereuze binnenruimte
+ Nieuwe rijhulpmiddelen, veiligheidssystemen en gadgets
+ Comfort
+ Rijgedrag
+ Samenwerking 2.0 CRTDI + DSG6 (vlot, zuinig, alert, …)
+ Terreinvaardigheden

+/ Overkill in Vlaanderen?

– Weinig visuele verschillen met voorganger
– Hoge vanafprijs (wegens enkel krachtige 4×4 motorisaties)
– Dieselsoundtrack onder stevige belasting
– Stevige concurrentie uit crossover/SUV hoek

Rijtest Skoda Octavia Scout 2.0 CRTDI TDI DSG6 184 pk facelift (2017)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...