Skoda plant stevig EV offensief met zes nieuwe modellenDe toekomst is (ook) voor Skoda elektrisch en dus plant de ambitieuze autobouwer een riant EV offensief met maar liefst zes nieuwe e-modellen.

Simply clever. Dat is de kracht van een Skoda perfect samengevat en die toepasselijke baseline wil de Tsjechische autoconstructeur ook in de toekomst kunnen garanderen. Zo plant Skoda een stevig EV offensief in de komende drie jaar met maar liefst zes (!) nieuwe elektrische modellen. Dit in de Small, Compact, Combi en Space categorieën. Wat ze ook mogen betekenen. Geprojecteerd op het huidige gamma zou het dan een EV variant van de Fabia, Octavia Combi en Kodiaq kunnen zijn. En (eindelijk) een opvolger voor de miniscule Citigo-e iV!

Momenteel omvat het EV gamma van de Skoda enkel de praktische Enyaq iV. Dit zowel in de SUV als lifestyle Coupé koetswerkvorm met diverse varianten en uiteraard een RS topmodel. Ook deze zouden opgefrist worden in de komende jaren.

Riant Skoda EV offensief met voor ieder wat wils

Specifieke details van het Skoda Big Boost EV plan moeten in de komende maanden/jaren duidelijk worden. Dit zowel in de gammafolder als op skoda.be. Met een investeringsbudget van een dikke 5 miljard op vier jaar moet het plan voldoende slaagkansen krijgen.

Enige zekerheden zijn alvast een Skoda variant van de Volkswagen ID2all Concept en een Vision 7S productievariant. Een SUV EV met zeven zitplaatsen dus zoals de populaire Kodiaq! In 2024 krijgen we het eerste tastbare wapenfeit van het Skoda EV offensief in de vorm van de Elroq SUV. Een zuiver elektrische Karoq die 4,5 meter lang is.

Ietwat tegenstrijdig met deze e-berichtgeving maar Skoda is binnen de VAG familie eveneens gepromoveerd om de verdere ontwikkeling van de TSI benzinemotor op zich te nemen. Dit met de nieuwe Euro7 regelgeving in achting. Eerder kreeg Skoda ook al de ontwikkeling en productie van de atmosferische 1.0 MPI toegewezen. De grote Volkswagen Group (VAG) wil nog 12 jaar inzetten op de productie en ontwikkeling van de klassieke verbrandingsmotor op benzine. Na 2035 zal dat voornamelijk voor non-Europese markten zijn.