Officieel: Skoda Enyaq RS iV (2022)Naast een sportief ogende Enyaq Coupé iV lanceert Skoda ook een 306 pk sterke Enyaq RS iV topversie!

Met de Enyaq iV kan Skoda op doordachte wijze meespelen in het populaire EV crossover segment. Naast een ruim interieur, comfortabele inborst en hedendaagse techniek zijn er diverse “motor”varianten beschikbaar. Met de toevoeging van een blitse Enyaq Coupé iV is er nu nog meer keuze, sportievelingen gaan anderzijds direct voor de Enyaq RS iV nieuwkomer!

Skoda plakte eerder al de magische RS (“Rally Sport”) badge op een SUV en zelfs een diesel, nu gaan ze nog een stapje verder met een zuiver elektrisch product. Initieel is de Enyaq RS iV er enkel als Coupé, later volgt ongetwijfeld de reguliere koetswerkvorm met dezelfde techniek.

De RS aandrijflijn omvat twee elektromotoren (en dus vierwielaandrijving), tezamen goed voor 306 pk en 460 Nm. Toch in overboost met zowel temperatuur als batterijcapaciteit in perfecte omstandigheden. Dan volstaan 6,5 seconden om op te trekken van 0 naar 100 km/u, bij 180 km/u is het gedaan met accelereren.

Omtrent de actieradius heeft Skoda nog niets gelost, wel dat de Enyaq RS iV steeds het grotere (82 kWh) accupack meekrijgt. Vermoedelijk zal er uiteindelijk ongeveer 500 km rijbereik voorhanden zijn … die kunnen wegsmeten als sneeuw voor de zon met een écht sportieve rijstijl. Laden kan aan maximaal 135 kW (DC) wat zorgt voor een volle batterij (80% SOC) in een half uur. Toch wanneer je zo’n krachtige snellader kan vinden natuurlijk!

Aangedikte looks en extra uitrusting

De opzichtige Crystal Face (verlichte grille) is standaard net zoals het verlaagde onderstel, doorlopende LED lichtstrook, 20” velgen en zwarte accenten rondom. Al kan je optioneel wel voor 21” lichtmetalen velgen gaan. De Mamba Green tint is dan weer exclusief voorbehouden voor de RS.

Tegen de zomer van 2022 verwachten we de Skoda Enyaq (Coupé) RS iV in de showrooms. Momenteel nog aan een ongedefinieerde Belgische vanafprijs.

Lees hier onze rijtest met de Skoda Enyaq iV!