Rijtest: Skoda Octavia RS TDI 4x4 (2016)De vlotte Skoda Octavia RS is voor het eerst te verkrijgen met vierwielaandrijving. Schenkt die extra tractie de populaire Tsjech nog meer voordelen?!

In 2013 kregen we een nieuwe generatie Skoda Octavia (die intussen reeds een facelift kreeg), kort erop voorzag de Tsjechische VAG-dochter ook dynamische RS (of vRS) modellen. Geen overkill op vlak van spoilers, bodykits en torenhoge prestatiecijfers, gewoon net dat extraatje voor de vlottere papa’s en mama’s die nog wat meer wouden dan het strakke design, reusachtig interieur en prijs/kwaliteit.

Rijtest: Skoda Octavia RS TDI 4x4 (2016)

De Octavia RS is te verkrijgen met zowel een sportieve TSI benzinemotor als dynamische TDI diesel, op het Autosalon van Frankfurt (2015) voorzag Skoda die eerste van een nieuwe RS230 topversie (+ 10 pk). Het aanbod van de 4×4 versie is voorbehouden tot de dieselvariant in combinatie met de DSG-automaat. De toekomstige klant heeft wel nog steeds keuze tussen een Octavia RS berline of praktische Octavia RS Combi. Visuele verschillen – op een 4×4 badge na – zijn er niet. Net zoals de andere RS’en krijg je een strakke en (te?) subtiele styling met de nodige badges, blitse 17″/18″ velgen en (minder) kleurrijke tinten.

Rijtest: Skoda Octavia RS TDI 4x4 (2016)Rijtest: Skoda Octavia RS TDI 4x4 (2016)

Deze prachtig Race Blue Skoda Octavia Combi RS TDI 4×4 is net zoals al zijn soortgenoten voorzien van een 2.0-liter turbodiesel die 184 pk en 380 Nm produceert. Daarmee zou je in staat moeten zijn om de 0-100 sprint in 7,7 seconden te voltooien, wat een halve seconde sneller is dan de voorwielaangedreven variant – dank-je-wel tractie! De topsnelheid ligt hier nog steeds op 228 km/u, terwijl de CO2 uitstoot stijgt van 115 g/km tot 129 g/km. Volgens de officiële documentatie moet 5 liter diesel voldoende zijn om 100 km af te leggen, maar zoals vaker moet je daar toch een goede liter bijrekenen. Dankzij de brandstoftank van 55 liter verkrijg je wel een zeer aantrekkelijke rijbereik! Zuinige papa’s/mama’s zijn anderzijds misschien wel beter af met zo’n Octavia Greenline(?).

Rijtest: Skoda Octavia RS TDI 4x4 (2016)

Rijtest: Skoda Octavia RS TDI 4x4 (2016)Rijtest: Skoda Octavia RS TDI 4x4 (2016)

Net zoals een resem andere Skoda 4×4’s uit het gamma (die elders in Europa zéér goed verkopen) krijgt deze Octavia RS 4×4 een Haldex systeem mee, intussen reeds de 5e generatie. Dat schenkt de voorkeur aan de voorwielen maar wanneer er ginds gripverlies optreedt kan het vermogen (tot 50%) naar de achteras vloeien. Dat bekroonde systeem zorgt voor een ideale combinatie tussen zuinigheid, beperkt extra gewicht (+ 77 kg) en extra tractie, zeker in de meer koude gebieden lijkt een groot succes voor de Octavia RS TDI 4×4 in de maak. In het stedelijke Vlaanderen ben je minder afhankelijk van winters omstandigheden zo ook tijdens onze testweek… tot het plots enkele dagen stevig regende en guur onweerde. Dan ben je blij dat er een extra beschermengel voorhanden is, zeker als jouw (b)engels op de achterbank zitten. En dan speelt die meerprijs van €1.520 niet zo’n grote rol meer *denken we*.

Rijtest: Skoda Octavia RS TDI 4x4 (2016)

De zestraps DSG doet goed zijn ding als als je hem de nodige tijd geeft, indien nodig kan je wat helpen met de schakelflippers achter het stuurwiel. Vlot cruisen is meer z’n ding en doet hij ook een pak overtuigender! Onder hevige belasting dringt de dieselsoundtrack binnen en dat is nooit aangenaam. Om dat te verdoezelen is er een vRS Sound Composer die wat sportieve indrukken wekt, maar het is en blijft fake. Echt sportief wordt een diesel natuurlijk nooit, al misten we soms toch de dynamische interactie van de vlotschakelende handbak uit de reguliere Octavia RS TDI. Met de optionele Performance Mode Select (Normal, Sport, Eco of Individual) kan je zelf wel een gepaste ingesteldheid kiezen maar extreme verschillen moet je niet verwachten, als RS TDI zouden we deze Skoda ook eerder als vlot omschrijven in de plaats van sportief en dynamisch.

Rijtest: Skoda Octavia RS TDI 4x4 (2016)

De Octavia RS TDI 4×4 is in berlinevorm te verkrijgen vanaf €34.110 bij je lokale Skoda concessiehouder, maar logischerwijs opteer je voor de Octavia Combi RS TDI 4×4 die slechts €810 meer kost. Wil je zo’n leuke configuratie als ons testmodel, dan ben je €41.445 armer! Met wat minder goodies & gadgets (open dak, elektrische kofferklep, elektrisch verstelbare bestuurderszetel met geheugenfunctie, …) komt dat gemakkelijk al een stuk lager uit, de must have pack’s (RS GPS Traveller en RS Comfort) zijn gelukkig nog steeds bijzonder aantrekkelijk geprijsd! Een eervolle vermelding gaat hier naar de prima sportstoelen en het aangename en vlotwerkende infotainmentsysteem.

Rijtest: Skoda Octavia RS TDI 4x4 (2016)Rijtest: Skoda Octavia RS TDI 4x4 (2016)

Rijtest: Skoda Octavia RS TDI 4x4 (2016)

Performante doch praktische diesels met een familiale insteek zijn behoorlijk schaars te vinden, dichter dan de voorwielaangedreven Ford Focus ST Diesel geraken we niet als ideale concurrent voor de Octavia RS TDI 4×4. De technische relevante Volkswagen Golf GTD Variant heeft voorwielaangedrijving, voor vierwielaandrijving moet je richting de avontuurlijke Golf Alltrack en de Octavia Scout 4×4. Of je wilt graag méér sportwagen in eenzelfde verpakking en gaat gewoon voor de Octavia TSI RS230 die zelfs net nog iets goedkoper is!

Conclusie
Of je nu voor de nieuwe 1.0 TSI of 2.0 RS gaat, de Skoda Octavia is-en-blijft een logische keuze als je veel auto wilt voor relatief weinig geld. Zeker als praktische Combi ga je zowel voor een zeer aangenaam interieur, bijzonder veel been- én bagageruimte als een toegankelijk optiebeleid. Als RS TDI 4×4 wordt deze interessante Tsjech misschien wel dé familiewagen voor wie ten alle tijden / weersomstandigheden / ondergrond de veiligheid primeert. Daarvoor geef je wel wat rijplezier op naast de hogere prijs/CO2 uitstoot maar dat weegt natuurlijk niet op tegen de gemoedsrust van mama/papa! Of zou investeren in goed rubber voldoende zijn in het stedelijk Vlaanderen?

Overzicht:
+ Praktische inborst
+ Aangenaam / ruim interieur
+ Vlotte prestaties
+ Veilige wegligging

+/- Subtiele looks

– Dieselsoundtrack / reactiesnelheid automaat onder belasting
– Prijs loopt vlot op
– Weinig nut/voordeel in Vlaanderen

Rijtest: Skoda Octavia RS TDI 4x4 (2016)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Ruben & Sam Janssens