Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI 245 pk (2021)Functioneel, sportief, aantrekkelijk, comfortabel, praktisch en modern, de nieuwe Skoda Octavia Combi RS heeft een pak troeven!

De vierde generatie Skoda Octavia Combi blijft trouw aan zijn befaamde succesformule: een hoop binnenruimte, comfortabel, hedendaagse veiligheid/rijhulp en een aangenaam weggedrag. En verkrijgbaar met een uitgebreid aanbod qua motorisaties: benzine, diesel, CNG en zelfs een fiscaal aantrekkelijke plug-in hybride variant. Alvast goed voor de veelbelovende titel van VAB Gezinswagen van het Jaar!


Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI 245 pk (2021)

Voor wie het wat meer mag zijn qua prestaties/sensaties is er ook al twintig jaar een sportief getinte Octavia RS. Zowel in de Berline als Combi koetswerkvorm te verkrijgen, naast een 2.0 TDI (200 pk) en 2.0 TSI (245 pk) is er nu zelfs PHEV variant (245 pk) voorhanden.

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI 245 pk (2021)

Sportieve look & feel

In tegenstelling tot andere sportievelingen blijft de visuele make-over van de Octavia RS relatief bescheiden. Een kenner zal wel snel de aangepaste bumpers, rode remklauwen, 18” lichtmetalen velgen, slimme Matrix LED koplampen, zwarte accenten (grille, logo’s en raamomlijsting) en dubbele verchroomde uitlaat herkennen. Zeker als je in de personalisatiegids voor de heerlijke Race Blue koetswerkkleur en 19” velgen kiest!

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI 245 pk (2021)

Binnenin doet de nieuwe Octavia RS het met goed omarmende sportzetels, sportpedalen, verwarmbaar sportstuur (mét schakelflippers), getinte ramen en sportieve(re) materialen zoals chroom, alcantara, contrasterende (rode) stiknaden, LED sfeerverlichting en iets dat voor koolstofvezel moet doorgaan. Allemaal met een prima afwerkingskwaliteit!

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI 245 pk (2021)

Moderne rijhulp, veiligheid en connectiviteit

Op vlak van infotainment en technologie krijgt de digitale tellerpartij (10,25”) en infotainmentsysteem (10”) een sportievere layout. Reeds voorzien van realtime navigatie, achteruitrijcamera, DAB+, geconnecteerde diensten en de ‘Hey Laura’-spraakassistent. Via de draadloze Apple CarPlay / Android Auto tover je nog meer functionaliteit tevoorschijn. En met het optionele CANTON Sound System (600W) luister je in ideale omstandigheden naar Topradio. Ook een head-up display, keyless entry/go, elektrische kofferklep en panoramisch open dak staan op de optielijst.

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI 245 pk (2021)

Sportieve variant of niet, ook de Skoda Octavia Combi RS komt praktisch/functioneel voor de dag met een laadvolume van 640 à 1.700 liter bagage. En uiteraard zijn de handige simply clever items hier eveneens aanwezig in de vorm van ijskrabber (in tankklep), paraplu/borstel (in deur), flessenhouders (in de deuren) en uitschuifbare zonneschermen.

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI 245 pk (2021)

Optimale dutjes doe je achterin met de uitklapbare hoofdsteunen van het Pack Sleep!

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI 245 pk (2021)

TSI, TDI of PHEV

Fiscaal gezien is de Octavia RS iV uiteraard de meest interessante met zijn 27 g/km CO2 uitstoot maar gezien het meergewicht (van accu/elektromotor) zouden we het toch op de reguliere motoren houden. Voor de veelrijders blijft de 2.0 TDI (200 pk) een interessante keuze, momenteel enkel met voorwielaandrijving te verkrijgen.

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI 245 pk (2021)

Onze voorkeur ging toch voor de nieuwe Octavia Combi RS met 2.0-liter benzinemotor, nu standaard goed voor 245 pk / 370 Nm. Steevast in combinatie met de zeventraps DSG automaat en voorwielaandrijving. Daarmee volstaan 6,7 seconden voor de nul-naar-honderd sprint en bereik je bij 250 km/u de topsnelheid. Skoda spreekt zelf van gemiddeld 6,5 liter per 100 km en een rijbereik van 770 km (50 liter benzinetank), in de praktijk zal dat voornamelijk van je enthousiasme afhangen…

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI 245 pk (2021)

Rijgedrag Skoda Octavia RS

In de Eco, Normal of Comfort rijmodi gedraagt deze snelle Tsjech zich als een voorbeeldige schoonzoon/dochter met een stille loopcurve en comfortabel rijgedrag. Zeker met de optionele adaptieve dempers (Dynamic Chassis Control) en hedendaagse rijhulpmiddelen zoals parkeerhulp, vermoeidheidsdetectie, noodremhulp, Rear Traffic Alert, Side Assist en adaptieve cruise control. Die laatste heeft nog steeds een ietwat omslachtige bediening, gelukkig werkt het systeem goed.

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI 245 pk (2021)

De Sport rijmodus creëert al wat meer ambiance, zeker op een uitdagend traject. Dan profiteer je van het uitgekiende chassis, 15 mm verlaagd sportonderstel, aangescherpt stuurgevoel, sperdifferentieel vooraan, levendige benzinemotor en alerte automaat. En nog steeds met een hoogstaand comfortgehalte.

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI 245 pk (2021)

Desgewenst bijzonder vlot/snel en steevast efficiënt, dat is wederom de geslaagde cocktail die de Octavia Combi RS 2.0 TSI serveert. Maar écht sensationeel of dynamisch zal het niet worden gezien de riante koetswerkvorm en het ontbreken van enige sportieve sound. Al is dat voornamelijk de schuld van Europa en diens strenge emissienormen!

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI 245 pk (2021)

Prijzen en concurrentie

De meest toegankelijke Skoda Octavia Combi is de 1.0 TSI met 110 pk aan 26.960 euro in het Active uitrustingsniveau. Voor de goed uitgeruste RS modellen wordt dat minstens 47.860 euro (2.0 TSI RS), 47.970 euro (2.0 TDI RS ) of 51.200 euro (RS iV PHEV). De full option testwagen was uiteindelijk 53.815 euro waard. Als je enkel de sportieve looks wilt heeft Skoda ook een Octavia SportLine in de aanbieding.

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI 245 pk (2021)

Dezelfde aandrijflijn/benzinemotor vinden we ook terug in de Volkswagen Golf GTI maar die kan zijn dynamische hot hatch kwaliteiten beter in de verf zetten. De CUPRA Leon Break is met 310 pk krachtiger én bovendien vierwielaangedreven. Ford en Kia hebben met respectievelijk de Focus Clipper ST (280 pk AT7, vanaf 40.245 euro) en ProCeed GT (204 pk, vanaf 34.990 euro) ook nog een praktische pretgezel in de aanbieding.

Conclusie

Goed nieuws voor de vlotte mama’s en papa’s! Skoda heeft opnieuw een blitse Octavia RS in de aanbieding met sportieve accenten vanbinnen en vanbuiten. Nog steeds bijzonder functioneel, praktisch en voorzien van hoogtechnologische uitrusting. Op motorisch vlak krijgen de tweeliter benzine en diesel nu het gezelschap van een zuinige, milieuvriendelijke en voornamelijk fiscaal aantrekkelijke RS iV plug-in hybride variant. Toch lijkt de RS badge voornamelijk te schitteren in de 2.0 TSI DSG configuratie. Voldoende levendig en vooral vlotter dan de andere mama’s en papa’s in hun leasegrijze Octavia Combi 1.5 TSI. Écht sportief, dynamisch of sensationeel zal het wel nooit worden. Laat staan opzichtig. Maar ook dat is simply clever!

Overzicht:
+ Sportieve vormgeving zonder te overdrijven
+ Ruim interieur / koffervolume
+ Vlotte prestaties 2.0 TSI + DSG
+ Afwerkingskwaliteit
+ Comfortabel
+ Modern infotainment, connectiviteit, rijhulp, veiligheid …

? Kan zeker nog wat spannender/sportiever…

– Verbruik loopt op bij sportieve rijstijl
– Onhandige bediening cruise control

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI 245 pk (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie skoda.be!