Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150 pk NX (2020)De nieuwe Skoda Octavia Combi blijft dé aangewezen keuze wanneer je veel ruimte, comfort en moderne technologie zoekt voor een schappelijke prijs.

Sinds jaar en dag (meer specifiek 1996) is de Skoda Octavia een graag geziene gast in het Belgische straatbeeld, zowel bij zakelijke rijders als privégebruikers. Niet geheel onlogisch gezien het bijzonder ruime interieur, doordachte techniek, toegankelijke prijzen en de befaamde “simply clever” ingesteldheid. Intussen goed voor maar liefst 7 miljoen verkochte exemplaren!

Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150 pk NX (2020)

De vierde generatie Skoda Octavia (codenaam: NX) heeft alles meegekregen om een vervolg te breien aan dat succesverhaal. Nog steeds beschikbaar als vierdeurs Octavia, praktische Octavia Combi en avontuurlijke Octavia Scout. Sportievelingen kunnen terecht bij de RS modellen en de recentste generatiewissel bracht eveneens een fiscaal aantrekkelijke Octavia iV plug-in hybride met zich mee.

Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150 pk NX (2020)

De nieuwe Skoda Octavia aan de buitenkant

Voorheen was de vormgeving van een Octavia Combi eerder functioneel (saai?) dan echt attractief. De nieuwe Octavia doet het nu een pak beter met een nieuwe grille, scherpe karakterlijnen en LED technologie. Daardoor komt de praktische Tsjech met een zelfverzekerde uitstraling voor de dag, sommigen spreken zelfs van enige elegantie. Al moet je daarvoor misschien wel langs de personalisatiegids met 12 lakkleuren en 16” tot 19” velgen.

Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150 pk NX (2020)

De nieuwe Skoda Octavia aan de binnenkant

De nieuwe Octavia groeide op alle vlakken (+3 cm langer, +2 cm hoger en +2 cm breder). De binnenruimte was voordien al reeds bovengemiddeld, nu kan de Octavia Combi standaard al 640 liter bagage meesleuren. Door de achterbank neer te leggen, stijgt de praktische bruikbaarheid tot zowaar 1.700 liter! Bespaar de zoektocht naar een C-segmenter die beter doet…

Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150 pk NX (2020)Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150 pk NX (2020)

Naast voldoende been/hoofdruimte voor alle inzittenden valt ook de progressie qua bouwkwaliteit en materiaalkeuze snel op. Het eerder minimalistische interieurdesign (met doorlopende “chroom” accentlijn) staat de Octavia bijzonder goed terwijl er nog steeds fysieke bedieningselementen voorhanden zijn voor de meest vitale functies.

Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150 pk NX (2020)

Ook nog steeds aanwezig zijn de befaamde “simply clever” items die je leven een pak aangenamer zullen maken. Denk aan een parkeertickethouder, beker/gsmhouder, mini-vuilbakje, paraplu in de deur, zaklamp in de koffer, ijskrabber in de tankklep, … Niets wereldschokkend maar toch bijzonder aangenaam/doordacht, zo hebben we het graag!

Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150 pk NX (2020)Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150 pk NX (2020)

Connectiviteit ten top

Qua connectiviteit ging de nieuwe Skoda Octavia er natuurlijk ook op vooruit. Zo krijg je optioneel een 10,25” digitaal dashboard (met diverse weergaves), multifunctioneel (tweespakig) stuurwiel, LED sfeerverlichting en keuze uit vier verschillende infortainmentsystemen (Swing, Bolero, Amundsen en Columbus). De topversie heeft een 10” touchscreen, head-up display, draadloze telefoonlader, Hey Laura spraakassistentie, WiFi hotspot en draadloze Apple CarPlay / Android Auto integratie. Desgewenst met een 570 Watt Canton audiosysteem, goed voor 8 luidsprekers.

Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150 pk NX (2020)Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150 pk NX (2020)

Motorisaties, prestaties en rijgedrag

Met een klassieke verbrandingsmotor is de Skoda Octavia te verkrijgen als 1.0 TSI (110 pk), 1.5 TSI (150 pk), 2.0 TSI (190 pk) of 2.0 TDI (116 pk of 150 pk). Bepaalde benzinemotoren kan je ook met “e-TEC” mild hybrid ondersteuning krijgen. Voorwielaandrijving en een manuele 6-versnellingsbak zijn standaard, al kan je ook kiezen voor vierwielaandrijving en/of een DSG automaat. Voor de sportieve meerwaardezoekers is er de Octavia RS met 200 pk (TDI) of 245 pk (TSI) naast RS iV’s plug-in hybrides!

Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150 pk NX (2020)

Een milieuvriendelijke Octavia G-TEC aardgas (CNG) versie is wederom van de partij. Gloednieuw is de Octavia iV plug-in hybride die een 1.4 TSI benzinemotor combineert met elektromotor en 13 kWh batterijpack. Tezamen goed voor 204 pk / 350 Nm, 60 km elektrisch rijbereik en een beperkte CO2 uitstoot van 24 g/km!

Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150 pk NX (2020)Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150 pk NX (2020)

Wij gingen op pad met de handgeschakelde Octavia Combi 1.5 TSI, goed voor 150 pk / 250 Nm (127 g/km CO2 WLTP). Daarmee duurt de 0-100 sprint 8,4 seconden en ligt de topsnelheid op 225 km/u. Interessanter is het verbruik dat in de praktijk rond de 6,2 liter schommelt. Met een volle brandstoftank (45 liter) krijg je zo een autonome van 700+ km.

Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150 pk NX (2020)Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150 pk NX (2020)

Net zoals voordien is ook de nieuwe Skoda Octavia gemaakt om comfortabel kilometers af te leggen. Sportief, spannend of dynamisch zal het nooit worden (zelfs niet in de Sport rijmodi), deze Tsjech doet het bij voorkeur rustig (“Normal”) aan. In ruil krijg je een stille loopcurve, direct stuurgevoel en een heerlijk strakschakelende versnellingsbak.

Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150 pk NX (2020)

Moderne veiligheid en rijhulp

Naast de eerdergenoemde technologische updates kan de nieuwe Octavia terugvallen op moderne rijhulp en veiligheidssystemen. Die komen met klinkende benamingen als Collision Avoidance Assist, Easy Parking, Side Assist, Local Traffic Warning, Emergency Assist, Predictive Cruise Control en Area View. In de praktijk is het vooral de Travel Assist die een hoop gebruiksgemak creëert met de adaptieve cruise control, stuurassistentie en filemodus. Al had de bediening daarvan nu toch wel op het stuurwiel gemogen! Maximaal negen airbags staan paraat mocht het toch nog ergens fout lopen…

Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150 pk NX (2020)Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150 pk NX (2020)

Prijzen en concurrentie

De lokale Skoda verdeler vraagt minimaal 21.900 euro (1.0 TSI Active) voor de nieuwe Octavia. Met 850 euro extra wordt dat de functionelere Octavia Combi. De 1.5 TSI 150 pk start bij 33.760 euro en was in de geteste Moon White configuratie uiteindelijk 39.770 euro waard.

Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150 pk NX (2020)

Op dezelfde MQB bouwstenen is er ook een Volkswagen Golf Variant (vanaf 26.120 euro) en Seat Leon Break (vanaf 22.500 euro). Externe concurrentie is er in de vorm van de Toyota Corolla Touring Sports, Hyundai i30 Wagon, Kia Ceed SW, Renault Mégane Grandtour en Ford Focus Clipper. Al kiest Jan Modaal steeds vaker voor de compact SUV koetswerkvorm…

Conclusie

De nieuwe Skoda Octavia Combi 1.5 TSI maakt indruk. Niet met flitsende prestaties, hightech gadgets, premium merkimago of begeesterend rijgedrag maar met een no nonsens ingesteldheid, hemels gebruiksgemak, royale hoeveelheid binnenruimte en hoogstaand comfort. Tegelijk kan de vierde generatie Octavia terugvallen op een frisse vormgeving, moderner interieur (inclusief hedendaagse connectiviteit/veiligheid) en een (sterk) verbeterde kwaliteitsindruk. De vanafprijs ligt ongeveer 2.000 euro hoger dan voordien maar is volledig te verklaren door de progressie die hij weet op te tekenen. Wie ervoor openstaat is in veel gevallen nog steeds aan het juiste adres bij de Skoda Octavia Combi.

Overzicht:
+ Frisse (karaktervollere) vormgeving
+ Ruim interieur / koffervolume
+ Aangename 1.5 TSI benzinemotor (vlot, stil, alert, soepel, …)
+ Strakke manuele versnellingsbak
+ Afwerkingskwaliteit
+ Doordacht gebruiksgemak
+ Comfortabel
+ Moderne connectiviteit, rijhulp, infotainment, veiligheid, …

? Grijs/saai imago

– Onhandige bediening cruise control
– Niet meer de messcherpe prijsbreker als voordien

Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150 pk NX (2020)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie skoda.be!