Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115 pk (2016)De oerdegelijke Octavia Combi vloekt op papier met een kleine driecilinder. Maar met de 1.0 TSI bewijst Skoda het tegendeel!

De Skoda Octavia is het Tsjechisch praktisch alternatief voor gezinnen die op zoek zijn naar meer dan bijvoorbeeld de technisch verwante broeders uit Duitsland of Spanje. Sinds 1996 kregen we reeds drie generaties Octavia, goed voor titel van meest succesvolle Skoda ooit dankzij meer dan 4,5 miljoen verkochte exemplaren. De huidige variant (uit 2013) mocht sinds de introductie van de Rapid iets hoger gaan spelen en is hier te verkrijgen als berline (“hatchback”) en praktische Combi. Daarnaast zijn er ook nog extra zuinige Greenline en G-TEC (CNG) uitvoeringen. De meerwaardezoekers zijn aangewezen op de stoere Octavia Scout, luxe L&K of sportieve Octavia RS (zowel TSI, TDI, RS 4×4 als RS230).

Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115 pk (2016)

In 2016 kreeg de Octavia een (zeer beperkte) update met wat gadgets en Simply Clever items. Grote nieuwigheid was een nieuwe instapper, namelijk de 1.0-liter TSI benzinemotor met drie cilinders die de 1.2-liter TSI viercilinder met 110 pk kwam vervangen. Een bekende carrièreswitch die we ook al zagen bij de Audi A1 / A3 en Volkswagen Polo / Golf. In die eerder compacte modellen kan de nieuwe driecilinder prima overtuigen. Of hij dat ook zou doen in de grotere Octavia Break (1.225 kg) was een groter vraagteken.

Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115 pk (2016)Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115 pk (2016)

Naar visuele verschillen moet je overigens niet zoeken, die zijn er niet! Daarvoor moeten we normaliter wachten tot 2017. Tot dan krijg je een strakke Tsjech zonder al te veel charme of uitstraling. Wie zich een klein beetje uitleeft in de configurator kan dat no-nonsens sfeertje wat opfleuren met een fancy Race Blue Metallic koetswerkkleur, chroom accenten en 17″ lichtmetaal van de testwagen.

Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115 pk (2016)

Binnenin blijft die burgerlijke sfeer eveneens sterk aanwezig, al heerst er hier voornamelijk een gigantisch ruimtegevoel! Zowel voor- als achteraan heeft er niemand ook maar enige reden tot klagen inzake ruimtetekort. Daarnaast slikt de koffer zelfs in normale omstandigheden 610 liter bagage! Met de achterbank plat kan je dat nog bijna verdriedubbelen tot 1.700 liter. En daarmee is de Skoda Octavia Combi een graag geziene gast bij grote of kleine verhuizingen! Voor premium materialen moet je eerder richting Duitsland, maar Skoda stelt niet teleur met de gebruikte materialen en de algemene afwerkingskwaliteit. Het aangenaam infotainmentsysteem is slimmer/sneller dan voordien en is te verkrijgen in diverse uitvoeringen. In de topversie kan hij perfect overweg met alle nieuwe technologie. Als we toch ergens over zouden kunnen klagen, dan zou het over de onhandige bediening van de cruise control zijn, ergens achter het stuurwiel met minuscule bedieningselementen.

Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115 pk (2016)

Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115 pk (2016)Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115 pk (2016)

Deze Skoda Octavia Combi met 1.0-liter TSI driecilinder krijgt 115 pk en 200 Nm mee en kroont zich daarmee tot interessant alternatief voor diegene die geen voordeel halen uit de compacte TDI’s. De éénliter driecilinder met turbo doet 0-100 km/u in tien tellen en stopt met accelereren net voor de 200 km/u. Interessanter is de beperkte CO2 uitstoot (104 g/km) en verbruik (4,5 liter per 100 km) waarmee hij veel beter doet dan de vorige viercilinder. Met de brandstoftank van 50 liter krijg je ook nog een stevig rijbereik (> 700 km). Als je minder (veel/vlot) dan wij op de snelwegen vertoeft moet het praktijkverbruik ook eenvoudig onder de 6,1 liter te krijgen zijn. Naast een manuele versnellingsbak met zes verzetten is deze Octavia Combi ook te verkrijgen met een DSG zeventraps automaat (+ €1.770)!

Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115 pk (2016)Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115 pk (2016)

Het comfortgehalte van de Skoda Octavia en stuurgedrag blijven prima in orde. Nooit uitgesproken en steeds in balans. Zoals we het graag hebben van een rationele gezinswagen zeg maar. Topversies kunnen sinds deze update het adaptieve onderstel van de Superb, DCC (Dynamic Chassis Control), krijgen maar dat is voor Jan Modaal misschien wat teveel van het goede. Onze testwagen had het alvast niet. Het (fijne) stuurwiel is aan de lichte kant, net zoals de voortrein. Na enkele dagen laveer je deze 4,6 meter lange Tsjech zonder al te veel moeite door het verkeer. De versnellingsbak is bijzonder soepel en met een overactieve schakelindicator is dat geen overdreven luxe. Je linkervoet en rechterarm zullen het geweten hebben! De typerende driecilinder soundtrack is hier eveneens van de partij en schenkt het geheel een karakteristieke brom. Daarvan teveel genieten is wel nefast voor het verbruik.

Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115 pk (2016)Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115 pk (2016)

Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115 pk (2016)

Wie Skoda zegt, zegt Simply Clever. Die baseline gaat al enkele jaren mee en past voor 200% bij de Octavia. Diverse elementen (al dan niet optioneel) dragen bij tot een aangename gebruikerservaring zonder dat je er écht aandacht mee zal scoren bij je vrienden. Denk aan een automatische smartphone oplader (als die NFC ondersteunt), iPad houders in de hoofdsteunen, een ijskrabber in de tankdop, een mySkoda app met handige informatie, een sproei/kuisfunctie voor de achteruitrijcamera, een paraplu onder de passagierszetel, … Keyless go had anderzijds handig geweest, of zijn we nu gewoon te verwend?

Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115 pk (2016)

Skoda biedt traditiegetrouw veel voor weinig geld, dit in tegenstelling tot diverse autoconstructeurs die een bijzonder prijzig en complex optiebeleid hanteren. Zo heb je vanaf €19.490 alreeds een Octavia 1.0 TSI.Voor de praktische Octavia Combi betaal je minstens €20.300! Dan krijg je het Active uitrustingsniveau maar zoals steeds raden we je toch aan om het iets hoger op de uitrustingsladder te zoeken met bijvoorbeeld Ambition (+ €1.495) of Style (+ €5.250). Die configuratie kan je nog verder finetunen met losse opties, personalisaties en hippe accessoires. Onze testwagen was op die manier goed voor €26.000.

Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115 pk (2016)

Wie een ruime C-segmenter zoekt voor een aanvaardbare prijs heeft geluk. Het aanbod is nog steeds behoorlijk ruim, al blijft de compact SUV nog elke dag aan populariteit winnen. Hecht je toch belang aan een lage zitpositie en conventionele koetswerkbouw dan kan je tevens terecht bij de Seat Leon ST en Volkswagen Golf Variant die hun technische genen delen met de Octavia. Deze Skoda hurkt anderzijds ook zonder problemen aan bij de grote(re) jongens waardoor hij zich zowel opwerkt als concurrent voor bijvoorbeeld de Opel Astra Sports Tourer, Kia Cee’d SportsWagon of Renault Mégane Grandtour, evenals een Volkswagen Passat Variant, Ford Mondeo Clipper, Opel Insignia, Renault Talisman of Volvo S60. Inzake driecilinders denken we vooral aan de Ford Focus Clipper 1.0i EcoBoost (vanaf €19.909)!

Conclusie
De kleine update die de Skoda Octavia vorig jaar meekreeg doet gelukkig niets af aan het geslaagde “value for money” totaalconcept. De Tsjech biedt een véél praktische binnenruimte en een gezond rijgedrag in ruil voor een correcte prijs. Zelf met wat toeters & bellen zal je jezelf nooit bekocht voelen. De gloednieuwe 1.0-liter TSI instapper doet zijn taak verrassend goed. De driecilinder blijkt in de praktijk meer dan voldoende voor de grote Octavia Combi. In de stad doet hij dat zelfs met een zuinige inborst. Less is more en vooroordelen zijn nergens voor goed bewijst Skoda hier opnieuw!

Overzicht:
+ Binnenruimte!
+ Voldoende vermogen
+ Karaktervolle soundtrack
+ Comfort
+ Fijne motorisatie: grote brandstoftank, vlotte handbak, lage CO2, …
+ Value for money (mooie basisuitrusting + aantrekkelijk optiebeleid)

– Verbruik
– Onhandige bediening cruise control

Rijtest: Skoda Octavia Combi 1.0 TSI 115 pk (2016)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem