Officieel: Skoda Octavia G-TEC (2020)De gloednieuwe Skoda Octavia krijgt opnieuw een versie op aardgas (CNG).

Op het Autosalon van Brussel zagen we de nieuwe Octavia en praktische Octavia Combi voor het eerst, intussen is er ook al een Octavia iV plug-in hybride, stoere Octavia Scout en krachtige Octavia RS (eveneens plug-in hybride). Net zoals voordien komt Skoda met een zuinige en milieuvriendelijke G-TEC (CNG) motorisatie.

Behalve de minuscule G-TEC logo’s, aangepaste tankklep (zowel CNG als benzine tank je rechtsachter) en een aangepaste Virtual Cockpit tellerpartij zijn er geen visuele verschillen met de reguliere motorisaties. De koffer is met 455 liter (Octavia) en 495 liter (Octavia Combi) wel iets kleiner.

De 1.5-liter TSI viercilinder benzinemotor met 130 pk werd vakkundig omgevormd om zowel op aardgas (CNG, niet te verwarren met LPG) als benzine te kunnen rijden. Dankzij drie ijzersterke gastanks (17,33 kg) geraak je tot 500 km ver op gas, erna is er nog een kleine benzinetank (9 liter) die 190 km extra rijbereik creëert om een CNG tankstation te vinden. De switch tussen beide brandstoffen zou onopgemerkt verlopen.

Behalve een zachtere en efficiëntere loopcurve stoot de Octavia G-TEC ook significant minder CO2, fijnstof en andere schadelijke stoffen uit.

Een Belgische prijs is er momentel nog niet, vermoedelijk zien we de nieuwe Skoda Octavia G-TEC tegen de herfst in de showrooms. In België zijn er intussen méér dan 100 CNG tankstations, voornamelijk onder de DATS24 vlag.